Wat vind je het doorslaggevende element in een track?

Wat vind je het doorslaggevende element in een track?

• Harmonie

Stemmen: 16 11,5%
  • Melodie

Stemmen: 15 10,8%
  • Dansbaarheid/energie

Stemmen: 31 22,3%
  • Geluidskwaliteit!

Stemmen: 4 2,9%
  • Originaliteit

Stemmen: 28 20,1%
  • Opbouw/Compositie

Stemmen: 25 18,0%
  • Anders, pleaze post

Stemmen: 20 14,4%

• Totaal aantal stemmers
    139

Naton.Rozenburg

Ouwe rot
OK!

Wat is voor jou het doorslaggevende element/aspect in een track/muziekstuk ???

Ik zal zelf de aanzet geven tot deze [hopelijk] succesvolle thread geven door te antwoorden: ORIGINALITEIT! ..

wat voor mij een teken is van een goed nummer ipv een knutselwerkje verschilt waarvoor het bedoeld is. een dansnummer moet vooral energiek zijn, enz.

sleutelwoorden:

- energie [waar nodig; soms is energie juist langzaam en subtiel]

- agressie [zelfde als bij energie; agressie kan ook schuilen in het anders raken van een hi-hat]

- kwaliteit/gevoel [er moet wel over nagedacht zijn, achterliggende gedachtes enzo]

dus.

een bepaald gevoel! klinkt wazig maar een track moet een bepaalde emotie oproepen..en dan bedoel ik niet verveling of slaap...alhoewel.als dat heel sterk gecommuniceerd wordt ;)

Het is bij mij een combinatie van een lekkere melodie en een goede opbouw. Verder hebben de meeste van mijn nummers iets ontspannen, maar als een nummer wat energieker moet zijn dan probeer ik dat ook altijd wel zo goed mogelijk te doen.

Origineel geplaatst door olafmol
een bepaald gevoel! klinkt wazig maar een track moet een bepaalde emotie oproepen..en dan bedoel ik niet verveling of slaap...alhoewel.als dat heel sterk gecommuniceerd wordt ;)

yep, ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld, een stuk moet op een of andere manier 'ECHT' zijn, oprecht gemaakt, in wat voor stijl dan ook....of het nu dansmuziek is of intellectuele avant garde.. dat hoor je gelijk als het fake is

heb voor energie/dansbaarheid gekozen.... maar dit ligt sterk aan de muziek soort.
Ik zoek meestal ook lekker abstrakte geluiden in muziek, dus originele sounds.

Origineel geplaatst door olafmol
een bepaald gevoel! klinkt wazig maar een track moet een bepaalde emotie oproepen..en dan bedoel ik niet verveling of slaap...

Idem voor mij.

Origineel geplaatst door OnAcid
Idem voor mij.

Ook voor mij.

We lullen veel te veel over muziek, het klinkt of het klinkt niet.. het doet je iets of het doet je niets, daar is geen definitie voor. Net zoals met kunst, over smaak valt niet te twisten, dus over wat goed of slecht is ook niet. :z
Wat zijn belangrijke elementen? Dat is ook voor iedereen verschillend.. wat is orgineel? Als ik iets voor het eerst hoor is het voor mij orgineel, maar niet voor de maker of voor iemand die in dit genre al meer van dit soort dingen is tegengekomen. Muziek is bijna niet onder woorden te brengen, muziek is emotie en emoties zijn ook moeilijk onder woorden te brengen, althans voor de meeste mensjes onder ons. :)

Dus Olaf heeft deze thread al dood geantwoord, er is geen ander antwoord nodig.

Origineel geplaatst door krz
muziek is emotie

wat muziek is, dat weet ik ook niet, maar ik was nieuwsgierig wat het doorslaggevende element was in het beluisteren van een stuk.!:L

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
wat muziek is, dat weet ik ook niet, maar ik was nieuwsgierig wat het doorslaggevende element was in het beluisteren van een stuk.!:L

Datgene wat dus de emotie oproept en dat kan, zoals boven beschreven, vanalles zijn. Van cowbell tot bliep.

None of the above....zoals bij Idols het de X-factor is....is het bij muziek de M-factor......dus eigenlijk...all of the above!

emotie moet opgeroepen worden door een mix van alle factoren. Zonder emotie is muziek niets.
Een stevige technoknaller kan ook emotie oproepen (geholpen door enkele zorgvuldig geselecteerde chemicalien...)
Een droevig liefdesliedje op een gitaar kan dat ook.

hmmm lastig onderwerp
ik vind muziek waar je alleen met een flinke epeleptie aanval op kan dansen ook wel erg ok
en zo medolieus hoeft het ook niet te zijn
hang helemaal van de muziek soort af

Tsja, eigenlijk van alles wel een beetje, maar ik kan me ook helemaal in Bass Molecules' opmerking vinden. Ee groove is eigenlijk (voor mij dan) hetgeen wat voortkomt uit een combinatio van energie, compositie en melodie/harmonie. De groove is datgene wat de hele boel bijelkaar houdt zodat het niet verzandt in willekeurige geluidjes die zich in een vacuüm bevinden, maar een samehangend geheel vormt.
Als we het even puur over electronische/dance muziek hebben hou ik van muziek die dansbaar en energiek is, maar ook een soort emotionele inhoud heeft. Zeg maar een soort kruising tussen techno en progressive of zo. Dit is iets wat ik ook in mijn eigen muziek probeer al neigt het meestal toch nog te veel naar de trance kant voor mijn gevoel.

Ik vind iets pas een goed nummer als het inderdaad een emotie/gevoel geeft en dat maakt niet uit wat (vrolijk:D agressief >:| of depressief :stupid )
Een mooi voorbeeld daarvan vind ik The Doors met bijv. The End dat is best een depri nummer in mijn ogen (the end my only friend....)
Manu Chauo daarentegen word ik weer vrolijk van en van Techno krijg ik zo'n heerlijk agressief gevoel van (Ik mol niets hoor)
Dus stijl ofzo of hoe (veel melodie of niet) maakt me niet uit het gaat erom dat je een emotie bij iemand losmaakt.

Back