Wat vind je het doorslaggevende element in een track?

Wat vind je het doorslaggevende element in een track?

• Harmonie

Stemmen: 16 11,5%
  • Melodie

Stemmen: 15 10,8%
  • Dansbaarheid/energie

Stemmen: 31 22,3%
  • Geluidskwaliteit!

Stemmen: 4 2,9%
  • Originaliteit

Stemmen: 28 20,1%
  • Opbouw/Compositie

Stemmen: 25 18,0%
  • Anders, pleaze post

Stemmen: 20 14,4%

• Totaal aantal stemmers
    139
Voor mij melodie, maar ik mis 'ritme'.

Melodie lijkt me nog steeds het allermoeilijkste (vindt weinig draagvlak op het forum merk ik wel eens). Zooo tof om te horen dat sommige mensen iets zo lekker in elkaar hebben gezet. Zoals gezegd wordt van de Beatles (waar ik niet van houd overigens).

Het hoeft geen Volendamse "palingsound" te zijn maar ik ben toch wel van de Zweedse Invloeden.

Re: Wat vind je het doorslaggevende element in een track?

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Ik zal zelf de aanzet geven tot deze [hopelijk] succesvolle thread geven door te antwoorden: ORIGINALITEIT! ..

Hm, dat begrijp ik niet zo eigenlijk... als je een scheet laat in een trompet ben je misschien wel de eerste maar om dat nou te waarderen... wel heb ik waardering voor bijvoorbeeld Cher-vondsten in aanvulling op een nummer, niet originaliteit bovenaan. Een trancenummer van 1 seconde is absoluut origineel. Maar ja. Wat zeik ik ook. :)

Origineel geplaatst door wesko
"palingsound"

oh wat een heerlijk woord, Palingsound! en hoe irritant ben 'k toch, maar kijk es hoe onbelangrijk geluidskwaliteit wordt gevonden, terwijl dat zo vaak een 'strijd' is in posts!
ach ja.. origineel is ook zo'n oud woord.. ik bedoel meer iets 'echts' neer zetten, iets dat iedereen onmiddelijk begrijpt, en niet per definitie emotie.

Origineel geplaatst door krz
We lullen veel te veel over muziek, het klinkt of het klinkt niet.. het doet je iets of het doet je niets, daar is geen definitie voor. Net zoals met kunst, over smaak valt niet te twisten, dus over wat goed of slecht is ook niet. :z
Wat zijn belangrijke elementen? Dat is ook voor iedereen verschillend.. wat is orgineel? Als ik iets voor het eerst hoor is het voor mij orgineel, maar niet voor de maker of voor iemand die in dit genre al meer van dit soort dingen is tegengekomen. Muziek is bijna niet onder woorden te brengen, muziek is emotie en emoties zijn ook moeilijk onder woorden te brengen, althans voor de meeste mensjes onder ons. :)

Dus Olaf heeft deze thread al dood geantwoord, er is geen ander antwoord nodig.

Maar volgens mij is daarom juist (omdat smaken verschillen) deze vraag de wereld in geholpen uit nieuwsgierigheid van degene die de thread heeft gestart :biertje:

Maar ik heb harmonie gekozen omdat dat bij mij een bepaald gevoel oproept over een nummer. M'n oren zijn er ook op gespitst te luisteren wat voor harmonien er voorbij komen; ben een echte akkoorden-freak wat dat betreft.

Komt waarschijnlijk omdat ik vroeger altijd goed luisterde wat voor harmonien er gespeelt werden om het zo na te gaan spelen. Daarom vind ik de muziek van tegenwoordig (niet te letterlijk) vaak saai. Tenzij de opbouw en afmix gewoon als staat als een dijk.

Anders: een combinatie van harmonie en opbouw/compositie, en soms ook melodie.

Ik vind het heerlijk om te luisteren naar muziek waar een duidelijke opbouw inzit, en waar het hoogtepunt wordt bereikt door een bepaalde harmonische klank (of juist door iets niet harmonisch, maar wat wel oplost in iets harmonisch). Ik luister dan ook graag naar jazz, waar de solist bezig is een goeie solo neer te zetten, en opbouwt naar een mooie climax (al dan niet met een niet harmonische toonladder), en waarbij de band dan ook lekker meewerkt en het hoogtepunt nog eens extra kracht bijzet... (dit was maar een voorbeeld)
Maar ik moet zeggen dat ik het lastig vind te omschrijven, aangezien het voor mij altijd een combinatie is... soms is het puur alleen een bepaald accent van een instrument in een nummer (kan zijn ritmisch, of harmonisch) die ervoor zorgen dat ik het nummer helemaal tegek vind... in een nummer van Jimmy Smith (beroemd Hammond-organist), Grabbin' Hold, speelt de saxofonist in z'n solo naar een mooi hoogtepunt, waarna de drummer nog eens op de 4e tel daarna een accent geeft (achter de solist aan); het is maar 1 slag, maar het voegt gelijk zo veel toe dat het echt lekker is!

emotie
sfeer
opbouw/compositie
melodie

de rest is minder belangrijk of ondergeschikt

Uhm ik ben denk ik geen gevoelloze bastard en beschouw mezelf als een gevorderde muziekluisteraar.. ahem.. maar even een discussiepunt: Wordt er niet nogal gestrooid met de term emotie? Een nummer kan een bepaalde sfeer scheppen, maar dat betekent niet automatisch dat het emoties oproept...?? Dat gaat nog een stap verder?
Voor mij geldt dat alleen mijn very favorites echt emoties kunnen losmaken (en om die reden zijn het dan ook favorieten geworden). Maarja om nou te zeggen dat bijna alle muziek emotieloos is, gaat ook weer te ver... ik weet 't niet zo... naja het ligt er maar aan hoe je het begrip emotie uitlegt.

Duidelijk wat anders.

Mijn einddoel:

-. geen midi (hooguit voor sync)
-. geen gesleutel en gepruts, dus in 1-keer opnemen en dan pas beginnen
-. geen geknip en geplak in de computer, alleen gummen
-. veel (analoge) effecten overal tussen en zo random mogelijk
-. geluiden maken die elkaar in de mix eruit kunnen drukken en zo nieuwe geluiden/ritmes creeeren
-. hardware random-generator ertussen
-. dat ikzelf uiteindelijk zo weinig mogelijk toevoeg wat betreft spelen op een synthesizer, en dus uiteindelijk helemaal niets toevoeg behalve 1-toets indrukken en aan eventueel aan knoppen draaien (drone, hold knop dus).

dus:

een soort random oersoep van geluiden maken waaruit door goed te luisteren en dan veel dingen weer weg te laten iets origineels probeert te vissen. Dat is dus het omgekeerde van standaard, dat is iets opbouwen door steeds iets toe te voegen met veel tracks. Zie het als beeldhouwen, je haalt iets weg om iets moois te maken.

Mijn vraag is of er anderen zijn op dit forum die deze approach wel aanspreekt.

Origineel geplaatst door olafmol
een bepaald gevoel! klinkt wazig maar een track moet een bepaalde emotie oproepen..en dan bedoel ik niet verveling of slaap...alhoewel.als dat heel sterk gecommuniceerd wordt ;)

yep, dit is precies wat ik wilde posten maar dat hoeft nu niet meer.. haha
..en het rare is dat ik ook dit soort gevoel krijg bij trax die crap gemixed zijn of bij 32kbps ge-encode RS streams, mits de muziek goed is natuurlijk.. Geluidskwaliteit is voor mij geen vereiste om emotie in een track te voelen..

Arv

Origineel geplaatst door dekzster
Duidelijk wat anders.

Mijn einddoel:

-. geen midi (hooguit voor sync)
-. geen gesleutel en gepruts, dus in 1-keer opnemen en dan pas beginnen
-. geen geknip en geplak in de computer, alleen gummen
-. veel (analoge) effecten overal tussen en zo random mogelijk
-. geluiden maken die elkaar in de mix eruit kunnen drukken en zo nieuwe geluiden/ritmes creeeren
-. hardware random-generator ertussen
-. dat ikzelf uiteindelijk zo weinig mogelijk toevoeg wat betreft spelen op een synthesizer, en dus uiteindelijk helemaal niets toevoeg behalve 1-toets indrukken en aan eventueel aan knoppen draaien (drone, hold knop dus).

dus:

een soort random oersoep van geluiden maken waaruit door goed te luisteren en dan veel dingen weer weg te laten iets origineels probeert te vissen. Dat is dus het omgekeerde van standaard, dat is iets opbouwen door steeds iets toe te voegen met veel tracks. Zie het als beeldhouwen, je haalt iets weg om iets moois te maken.

Mijn vraag is of er anderen zijn op dit forum die deze approach wel aanspreekt.

ja, dat spreekt me zeer aan!

ga je wel eens naar electronische muziek concerten [gemaakt door [afgestudeerde] componisten], dat zou je zeker bevallen denk ik. dat is electronische muziek een stap verder! zo is er iemand die een autonomen geluidsmachine, een soort natuurfenomeen, heeft gebouwd. dat is dus niet eens meer op een knopje drukken, maar de boel de gang laten gaan, ook de muziek van Raaijmakers zou je kunnen aanspreken. of kijk eens op www.near.nl

Origineel geplaatst door King of Snake
Tsja, eigenlijk van alles wel een beetje, maar ik kan me ook helemaal in Bass Molecules' opmerking vinden. Ee groove is eigenlijk (voor mij dan) hetgeen wat voortkomt uit een combinatio van energie, compositie en melodie/harmonie. De groove is datgene wat de hele boel bijelkaar houdt zodat het niet verzandt in willekeurige geluidjes die zich in een vacuüm bevinden, maar een samehangend geheel vormt.
Als we het even puur over electronische/dance muziek hebben hou ik van muziek die dansbaar en energiek is, maar ook een soort emotionele inhoud heeft. Zeg maar een soort kruising tussen techno en progressive of zo. Dit is iets wat ik ook in mijn eigen muziek probeer al neigt het meestal toch nog te veel naar de trance kant voor mijn gevoel.

groove, oftewel eenheid, inderdaad dat is het belnagrijkste , en ik ben het glad vergeten in de opties...omdat het 't moeilijkste is.. ik denk dat ik energie/dansbaarheid bedoelde daarmee.. vergeef me.;{ ;{

top!

Bedankt nazon, ik ken dat allemaal niet. Ik Volgde me eigen weg zonder rond te kijken. Ik zal eens rondkijken op die web-site. Wat ik wel ken is bijvoorbeeld laptop muziek met 1000x copy-paste compilaties zoals van van Ovil-bianca (www.kraak.net).

Ik vind het belangrijkste element van een track

Ik vind het belangrijkste element van een track

de logica van de verrassing (het bekende van het onbekende),
de verrassing zelf & de specifieke mentale ruimte die de track oproept
(componisten weten wel wat ik bedoel) en de semantische verwijzing
(genres, stijlfiguren, persiflerende en satirische elementen, buitenmuzikale
geluiden).

Goed zo??
ISPdeRuiter

Re: Ik vind het belangrijkste element van een track

Re: Ik vind het belangrijkste element van een track

Origineel geplaatst door ISPdeRuiter

Goed zo??
ISPdeRuiter

vooral errug diep ;)

Voor mij moet goede muziek:

- klinken als 1 geheel (het moet luistertechnisch kloppen, niet perse muzikaal correct, als de sound maar goed is)
- hoogtepunten en rustpunten hebben
- verassend zijn (bv. random sounds) Voorspelbare muziek is saaaaai
- soms energiek zijn en soms rustiek, soms swingen en soms absoluut ondansbaar maar gewoon een verbaasde blik op je gezicht toveren... het licht eraan wat het doel is van je muziek.
- een verhaaltje vertellen, wat weer een emotie bij luisteraar oproept.
- percussie vs melodie
- verassende/vernieuwende klanken hebben in balans met oude bewezen klanken.

Welke middelen hiervoor gebruikt worden maakt me niets uit, of het nou een accuboormachine is of een dikke string uit een softsynth.

...

Origineel geplaatst door Bas
Voor mij moet goede muziek:
- klinken als 1 geheel (het moet luistertechnisch kloppen, niet perse muzikaal correct, als de sound maar goed is)

Deze vinnik wel sterk ja.

Dat is geheel afhankelijk van de track. Op dit moment heb ik een beginnetje gemaakt met een soort van ouderwets game-music nummer (zoals ik ze ook op de MSX maakte). Daar hoeft niet echt energie in te zitten, maar wel 'emotie'. Verder let ik altijd goed op de geluidskwaliteit bij m'n nummers (moet ik misschien wat minder doen.. dan komt er waarschijnlijk ook eens een keer iets af).
Voor m'n trance/techno probeerseltjes probeer ik toch dansbaarheid en energie te laten overheersen en dat de kaas maar achterwege blijft.

Origineel geplaatst door EDP
voor mij geld toch wel een combi van alle..

Dit klopt natuurlijk! Een goeie track is idd. een combinatie van de genoemde factoren in de poll. Echter, ... originaliteit is van deze factoren volgens mij toch wel het belangrijkste. Als een track klinkt als iets wat je al eerder hebt gehoord zal het toch blijven steken op middelmatigheid: ´oh dit klinkt als......!´

Eric

ALLES is even belangrijk

* ! evenwicht & variatie !
* & dat de emotie van je idee goed is vertaald.

zodat het aangenaam is om naar te luisteren

...je moet natuulijk van alle aspecten in de enquete wel een beetje verstand hebben.
(no offence)

gr jzz

Back