novation supernova 2 met problemen..

restortion

Stamgast
heyhey,

sind een tijdje heb ik ik wat problemen met de supernova2 (keys versie):

het delay level gaat vanzelf heen en weer zonder dat ik wat doe(dit is niet constant)..

en het knopje wat eindeloos rond kan draaien om door menu's heen te scrollen gaat niet meer lekker, als ik snel draai gaat ie meer achteruit door de menu's dan vooruit.

kan iemand me vertellen of dit zelf te repareren is en of het te doen is voor iemand die er verder niks van weet, en wat ik hiervoor nodig zal moeten hebben?

ik heb totaal geen idee wat me binnen in zon ding te wachten staat!:P

alvast bedankt

Klinkt als versleten encoders (draaiknoppen). Ik heb de rack versie , die is al verrassend leeg van binnen. Total Sonic in Hoofddorp doet reparaties aan Novation spullen maar wellicht kan een lokale techneut die encoders ook zo vervangen. Heb je al eens perslucht geprobeerd? Misschien zijn ze gewoon vies.

Hmm ik heb geen Supernova II, maar wel een Nova I (rack) en een zelfde probleem gehad met een Roland Synth (Keys) waarbij ik ook bij de Delay knop dit heb gehad.

Die Supernova is redelijk kaal van binnen (heb dat ding recentelijk opengehaald om iets anders op te lossen) en ik denk dat je zelf het probleem kan oplossen als je wel eens met een soldeerbout hebt gewerkt.

Doordat ik de roland synth veel verplaatste (meenemen naar repetities en optredens) kreeg ik last van een (half) defecte delay knop.

Ik die synth opengehaald wat blijkt:
Door het veel vervoeren is de er op de soldeerpunten van die encoder een haarscheurtje gekomen. Daardoor kan het zijn dat als je aan knop draait het wel werkt maar door de trilling van het spelen op de toetsen een actie 'ziet' en dus freaky data doorgeeft waardoor die waardes continu veranderen. Gruwelijk irritant.

Dus ik heb met de soldeerbout en een heel klein beetje tin de soldeer punten van die potmeter aangetipt. Kast dicht gedraait en het werkt nu weer als een zonnetje.

Als je nu de nova II opendraait en het je kunt makkelijk bij de encoder-soldeerpunten (draaiknoppen) dan kun je misschien zelf dit doen.

Ik weet niet of het gaat werken (en of dit uberhaupt het issue is), maar ik denk dat het een vrij simpele actie zal zijn. (een soldeerbout met een kleine(dunne) stift is wel heel wenselijk. Dus niet zo'n breed ding waardoor je per ongluk ander soldeer punten aanraakt)

Hoop dat dit je een beetje helpt!

:biertje:

Edit: ik heb van potmeter encoder gemaakt, is beter :)

Laatst gewijzigd:
Hee Restortion,

Ik was benieuwd of het een beetje gelukt was.

:biertje:

Back