Allereerst dank voor de reacties en het meedenken!
Mijn excuses voor de late reply maar irritante noodzakelijkheden (lees: werk) kwamen even tussendoor..
Er staat nergens dat er naar een lagere bitdiepte gegaan wordt.
16 bit, niet gedownsampled inderdaad
Is er een verklaring waarom de waveform zo geclipt is?
Opmerkelijk ook dat de tik pas op het einde van de reeks geclipte samples verschijnt.
Soort overload tijdens AD-conversie van het signaal dat uit de SPL komt?
Ja, dat heb ik me ook zitten afvragen, ik limit namelijk voordat het signaal de spl ingaan, en die zou ook moeten compressen / limiten tot 0db. Nu kan het zijn dat er wat pieken hier en daar inzitten die clippen dan, maar de tikken komen ook voor bij stukken die zeker niet clippen en zelfs niet zo hoog in volume zijn... Wat ook raar is, is dat er maar een stuk of 10 tikken in het hele nummer zaten.
...
... ik weet niet of het in jouw geval hetzelfde is, maar kan je eens een mixdown maken van hetzelfde nummer na eerst een zware vst/track eruit te deleten ? ... of eens te checken of er inderdaad op de timecode van de tiks veel gelijktijdige korte noten samenvallen in je tracks ?
... nu draai ik cubase4 op 4GB,... en heb dat probleem nog niet gehad.
Ik gebruik geen VST synths in deze track alleen fx. Het rare is dat ik pas bij deze en mijn vorige track het tikken begon te krijgen. Wat daarbij wel opvalt is dat ze beide een behoorlijke zware load aan VST fx hebben, misschien meer dan normaal... Ik moet zeggen dat dit ook het eerste (samen met hdd skips) was waar ik aan dacht. Ik heb nog geen kans gehad om em opnieuw te renderen en gezien mijn agenda voor de komende week, zal dat waarschijnlijk ook niet binnenkort zijn dat ik daar wel de kans toe zie.
beide bijgevoegde shots zijn wavelab, dus na mixdown. maar goed de de eerste foto is i.d.d. geen clip
Voor de duidelijkheid, ik heb audiotracks met VST's in cubase, die mix ik down door SPL Vitalizer heen naar een wave file. De vitalizer zit als ext. fx op een insert op de masterbus.
Ik zie nog altijd het verband niet met dither?

Hoezo geen clip, bij 100% staat een vlakke lijn, kan het nog meer clip zijn?
De harddisk die zich verslikt is anders ook een mogelijkheid, of de software natuurlijk. 'k Heb het hier gek genoeg wel eens aan de hand bij het 'Copy Selection To New Track' commando bij Adobe Audition. Thans heb ik 10k schijven, dus toch een softwarefout misschien, zoals PP aangaf.
Hoe zwaar een project ook is... als je gaat renderen, dan kan het programma daar net zoveel tijd voor uittrekken als nodig is. Dus veel zware vst`s of veel noten na elkaar etc. zou naar mijn mening niet uit moeten maken met renderen. Dat geeft eerder een probleem bij realtime afspelen. Hetzelfde lijkt me voor de geluidskaart. Volgens mijn wordt bij het renderen de cpu gebruikt, en niet de geluidskaart. Dat zou dus ook niet uit hoeven maken.
Nu is het zo, dat de SPL vitalizer een hardware effect is, dus op het moment dat je de mixdown doet, wordt dit realtime gedaan. Dat betekent dat de VST fx ook realtime worden gerendered ipv faster than realtime, zoals normaal het geval zou zijn... nu kan ik me voorstellen dat dat misschien tot problemen leidt, zeker als het er veel en zware zijn... maar i don't know...
nou ik blijf er bij dat het HDD skip is, of bufferprobs
dither etc heeft er imo niets mee te maken, dit zijn overduidelijk haperigen in het recorden..(dat kan, zelfs tijdens recorden klinkt het goed, maar wat ie wegsschrijft is corrupt)
Buffer lijkt me sterk, zoals gezegd gebruik ik de ASIO drivers van mijn MOTU Ultralite op 512 samples, wat toch ruim voldoende zou moeten zijn. In Cubase weet ik niet van het bestaan van een andere buffer af die van invloed zou kunnen zijn op het audiogedeelte... maar misschien zie ik iets over het hoofd? Ik ben het met je eens dat dit een hapering is in het recorden want pre-mixdown zijn er geen tikken.
als je van 32bits naar 16bits gaat,krijg je nog wel eens 1/10db erbij zit je al aan het plafond, dan heb je gewoon een keiharde clip
Geen downsampling. 16 bits opname, 16 bits waveform als resultaat van mixdown.