detune/unison plugins?

D-Joriz-

99% disabled
ik zoek iets waar een flinke detune en/of unison in zit
ik wil het voor harde scheurende synthleads gaan gebruiken om net ff dat " VETTE" geluid te krijgen.,
is er ook zoiets als vst Effect? of moet ik dan toch weer een vst,i gaan gebruiken?
ik heb kvr al doorzocht maar er staat niet zoiets als detune effect plugins in de database..

wie o wie kan mij helpen?

D-Joriz

misschien omdat ze op de synth/sampler horen???

unison = alle stemmen een toonhoogte, detune is weer de parameter hoeveel de stemmen verschoven zijn.

unison is echt niet de enige manier om een scheur geluid te krijgen imo.
ik vind unison vaak ook lelijk klinken.

er zijn geen unison detune plugins omdat dit fenomeen moet zijn ingebouwd in de betreffende synth die het geluid ook produceerd...

je kan via midi dus ook geen unison detune aansturen omdat midi noten altijd gequantized zijn op een bepaalde pitch en pitchbenden ook niet individueel tussen stemmen onderling werkt op hetzelfde kanaal...
je kan dus niet 6 midi note-ons sturen met daarbij steeds een andere finetuning...

dus...

Laatst gewijzigd:
ik zoek iets waar een flinke detune en/of unison in zit
ik wil het voor harde scheurende synthleads gaan gebruiken om net ff dat " VETTE" geluid te krijgen.,
is er ook zoiets als vst Effect? of moet ik dan toch weer een vst,i gaan gebruiken?
ik heb kvr al doorzocht maar er staat niet zoiets als detune effect plugins in de database..

wie o wie kan mij helpen?

D-Joriz

Door unison gaat het toch niet scheuren. Is toch een kwestie van synthese => zaagtand en lp bijna volledig open en verder zie je zelf wel.

Gagarin

Door unison gaat het toch niet scheuren.
Tuurlijk wel, wat is dat nu voor een onzin?

Is toch een kwestie van synthese => zaagtand en lp bijna volledig open en verder zie je zelf wel.
Volgens mij heb je dat zelf nooit geprobeerd, anders zou je wel weten dat dat niet is wat de topicstarter zoekt. Geef dan gewoon geen advies in plaats van advies waar je niks aan hebt.

Wat 6trak en Alex zeggen is helemaal correct; het is een functie van de synthesizer, geen effect.

Reason's "Unison" effect is eerder een veredelde chorus dan iets anders, en klinkt ook absoluut niet hetzelfde als zeg, 6 Subtractors in een Combinator smijten en die ten opzichte van elkaar ontstemmen.

Echter, met slechts unison erover smijten ben je er nog niet. Vaak is de bron niet 1 enkele oscillator met unison maar zijn 't er 3, waarvan de tweede en derde respectievelijk een octaaf hoger en lager staan, en daar dus nog eens unison over.

Wat in ieder geval wel ook werkt: http://theheartcore.com/music/hardlead.mp3

Hier heb ik een gewone blokgolf gepakt waarop een LFO met zaagtandgolf de toonhoogte verandert. De snelheid van de LFO wordt aangepast door keytracking; m.a.w., de LFO krijgt een hogere snelheid als je een hogere noot indrukt. Even later wordt de intensiteit van de LFO aangepast; je ziet dat het vrij nauw komt, omdat je anders iets krijgt dat meer op ruis lijkt. Bovenstaande is gemaakt met een Nord Micromodular, maar het zou me erg verbazen als je het niet uit elke plugin die ondersteuning heeft voor dit soort modulatie weet te krijgen.

Dus:

LFO -> toonhoogte OSC 1
Keytrack -> LFO rate

juist yoozer.
hier heb ik wat aan. en die hardlead 1 daar lijkt het gene ook op wat ik wil hebben ,maar dan een beetje lager gepitched/stretched dus ik denk dat het goed gaat komen zo..
ik heb ook wat literatuur aangeschaft voor dit soort doeleinden..
overigens heb ik het zelf ook alleen in instrumenten gezien,maar vooralsnog ben ik in de leer.
ik heb in Pro 53 de unison ook altijd open staan en dat klink gewoon heerlijk..
het maakt een normale lead toch wel schreewend/scheurend klinken!

bedankt voor de info,s heren

ik heb toch maar even een voorbeeldje gemaakt van wat ik precies wil bereiken,dit is met een vst,i van droog naar detune
dat wil ik dus ook met een normale Wav gaan doen..
zo had ik mischien het topic moeten starten..
dit is nog niet echt scheurend.. maar zo bedoelde ik het

Attachments

• droog naar detune.mp3
    302,6 KB · Bekeken: 106
dat zit hem in de beleving nutuulk, de een vind iets wel scheuren en de ander niet...
unison detune zorgt iig wel voor een heel dynamisch geluid, het is gewoon de godfather van de "Superwave"
(als in "superzaag" maar omdat zaagtand ook kan worden vervangen door blokgof etc.. blabla...)

Volgens mij heb je dat zelf nooit geprobeerd, anders zou je wel weten dat dat niet is wat de topicstarter zoekt. Geef dan gewoon geen advies in plaats van advies waar je niks aan hebt.

Valt dus blijkbaar te zien wat in juw ogen scheuren is. Wist niet dat dat ook persoonlijk as, maar ok. Wanneer je dan nog een link stuurt naar een hardcore lead, dan begrijp ik het volledig. Vermits ik zo'n muziek helemaal niet graag hoor, denk ik helemaal niet aan die genre. Maar das ook wel scheuren ja, ...

Gagarin

scheuren is iets uit 1 geheel in 2 delen splitsen:stupid
ik zal het in het vervolg wat duidelijker proberen te formuleren,

wat je zou kunnen doen is een delay op een hele korte delay tijd zetten (paar ms) met hoge feedback en korte decay tijd. Dat geeft een dubbel effect. Combineer dit met een chorus effect en je hebt echt een massieve sound

-C-

dat wil ik dus ook met een normale Wav gaan doen..

Dit moet niet moeilijk zijn met een beetje software-sampler; let wel dat als het om dingen als beats of vocalen gaat je door het ontstemmen er voor zorgt dat ze uit elkaar gaan lopen qua tempo.

Niets houdt je tegen om gewoon 8 Kontakts/ShortCircuits/NN-XTs over elkaar heen te gebruiken die net allemaal een iets andere fine tune hebben.

Ik gebruik meestal Digidesign's Pitch voor dat soort dingen.
Waves heeft de Ultrapitch plugin voor dat soort werk.
sshot_big_ultrapitch01.jpg

c738 ik heb het geprobeerd je kan op die manier zeker wel een gruwlijke sounds creeren!:D
yoozer,Jk,Bronswerk.. dit ga ik uitproberen.. even die programma,s opzoeken en instaleren..
Mijn dank is groot :halleluja

@yoozer

Dus:

LFO -> toonhoogte OSC 1
Keytrack -> LFO rate[/quote]

Dan moet ik toch een plugin hebben om een osc te gebruiken?

ik losse wav samples detuned hebben,
met de plugins die geadviseerd werken krijg ik niet het desgewenste resultaat jammer genoeg
het lijkt er wel op.. maar het is het "net niet"

mischien blijft er maar 1 optie over?
gewoon de instrumenten gebruiken.. en niet de samples

Back