Door unison gaat het toch niet scheuren.
Tuurlijk wel, wat is dat nu voor een onzin?
Is toch een kwestie van synthese => zaagtand en lp bijna volledig open en verder zie je zelf wel.
Volgens mij heb je dat zelf nooit geprobeerd, anders zou je wel weten dat dat niet is wat de topicstarter zoekt. Geef dan gewoon geen advies in plaats van advies waar je niks aan hebt.
Wat 6trak en Alex zeggen is helemaal correct; het is een functie van de synthesizer, geen effect.
Reason's "Unison" effect is eerder een veredelde chorus dan iets anders, en klinkt ook absoluut niet hetzelfde als zeg, 6 Subtractors in een Combinator smijten en die ten opzichte van elkaar ontstemmen.
Echter, met slechts unison erover smijten ben je er nog niet. Vaak is de bron niet 1 enkele oscillator met unison maar zijn 't er 3, waarvan de tweede en derde respectievelijk een octaaf hoger en lager staan, en daar dus nog eens unison over.
Wat in ieder geval wel ook werkt:
http://theheartcore.com/music/hardlead.mp3
Hier heb ik een gewone blokgolf gepakt waarop een LFO met zaagtandgolf de toonhoogte verandert. De snelheid van de LFO wordt aangepast door keytracking; m.a.w., de LFO krijgt een hogere snelheid als je een hogere noot indrukt. Even later wordt de intensiteit van de LFO aangepast; je ziet dat het vrij nauw komt, omdat je anders iets krijgt dat meer op ruis lijkt. Bovenstaande is gemaakt met een Nord Micromodular, maar het zou me erg verbazen als je het niet uit elke plugin die ondersteuning heeft voor dit soort modulatie weet te krijgen.
Dus:
LFO -> toonhoogte OSC 1
Keytrack -> LFO rate