Hoe om moeten liggende monitors

karstieman

Super K
Ik ben m'n studio aan het aanpassen en in de nieuwe situatie moeten mijn monitors op hun zijkant liggen.
Nu vroeg ik me af of het beter is om de woofers aan de binnenkant te hebben of juist de tweaters ? Of maakt het helemaal niets uit hoe je ze legt ?

Voor de duidelijkheid heb ik maar een plaatje gemaakt met de twee opties.

s8.jpg

Zijn zeker al discussies over. Ben er zeker van dat dit dilemma ook al eens besproken is, herinner me het zelf. Kan ik de topicnaam niet herinneren. Herinner me ook dat iemand zijn liggende monitors had geplaatsd zoals het 'hoorde', maar het zo niet graag had en ze dan maar omkeerde wat voor hem dan beter werken. Dus moeten moet niet (knipogendmannetje).
Maar dacht dat de tweeters naar buiten moesten, officieel gezien toch.

Ah nee lulkoek, zal iemand wel roepen.

Gagarin

Yep, ik zeg ook tweeter aan de buitenkant. Het beste raadpleeg je de handleiding wat de maker adviseert. Sommige monitors klinken ook minder goed als ze op hun zij liggen. Van de NS10 weet ik iig zeker dat de tweeter aan de buitenkant hoort.

Volgens mij was het over het algemeen tweeters aan de buitenkant, omdat die directe geluidsgolven sneller zijn en harder in het gehoor liggen. Door het kleine afstandsverschil hef je dit min of meer op. Althans, zoiets heb ik eens gelezen in een monitor artikel in SoS, FM of interface.

Als het ff kan moet je een monitor niet op z'n kant leggen, tenzij hij er specifiek op ontworpen is. Zie bijvoorbeeld p5 in deze handleiding van tannoy.

Het is heel simpel:

Het ligt aan het ontwerp van de monitor.

Is een monitor ontworpen om rechtopstaand gebruikt te worden, dan dient deze niet te worden neergelegd. Je mag het wel doen, dat moet immers zelf weten.

Is een monitor wel ontworpen om ook (of soms zelfs liever) op de zijkant gebruikt te worden, dan staat dit duidelijk in de handleiding vermeld.

Wordt dit niet vermeld, dan heb je waarschijnlijk een set budgetmonitors en dan boeit het vaak niet hoe je ze neer zet / legt. Dan is het een kwestie van uitproberen en luisteren wat je het best vindt klinken!

Als het ff kan moet je een monitor niet op z'n kant leggen, tenzij hij er specifiek op ontworpen is. Zie bijvoorbeeld p5 in deze handleiding van tannoy.

Dat dacht ik dus ook.....het heeft volgens mij idd met de sinus golf van het geluid te maken. Lage tonen zijn langzame golven en hoge tonen snelle golven.
Ook zie je in elke geluids opstelling dat de tweeters/tops boven de bass/subs worden geplaatst.

Lage tonen zijn langzame golven en hoge tonen snelle golven.

Er zijn geen langzame en snelle golven; alle golven gaan met de snelheid van het geluid (= 340 m/s).

Er zijn wel korte en lange golven (lage tonen zijn lange golven en hoge tonen zijn korte golven).

Ook zie je in elke geluids opstelling dat de tweeters/tops boven de bass/subs worden geplaatst.

Daar heeft het dus uiteindelijk weinig mee te maken. Als de afstand van de woofers en tweeters tot je oren exact hetzelfde blijft, dan gaat jouw verhaaltje niet meer op.

Het heeft gewoon met het ontwerp te maken. Monitor dient gebruikt te worden zoals de fabrikant het bedoeld heeft.

Er zijn geen langzame en snelle golven; alle golven gaan met de snelheid van het geluid (= 340 m/s).
Er zijn wel korte en lange golven (lage tonen zijn lange golven en hoge tonen zijn korte golven).

Daar heeft het dus uiteindelijk weinig mee te maken. Als de afstand van de woofers en tweeters tot je oren exact hetzelfde blijft, dan gaat jouw verhaaltje niet meer op.

Het heeft gewoon met het ontwerp te maken. Monitor dient gebruikt te worden zoals de fabrikant het bedoeld heeft.

Je heb gelijk :stupid :mega:

voorbeeld 1 , al is het maar omdat de hogetonen meer stereo gemixt worden dan de bassen. krijgt dan een betere stereobeeld ( als het monitoren zijn die je kunt leggen natuurlijk )

Heeft het niet ook te maken met het feit dat het menselijk oor bassen nauwelijks stereo kan weernemen? Daarom de woofer naar binnen (minder breed) en de tweeter naar buiten.

Denk 't niet. Mijn Alesis manual zegt dat de tweeters absoluut niet aan de buitenkant mogen zitten. Dus ik denk dat het nogal type-afhankelijk is.

Volgens dezelfde redenering zou zo'n opstelling natuurlijk ook een overdreven stereobeeld kunnen geven.

De passieve Alesis M1 mk2 zijn ontworpen om (als je ze liggend gebruikt) met de tweeters naar de buitenkant te leggen.

De actieve Alesis M1 mk2 zijn ontworpen om (als je ze liggend gebruikt) met de tweeters naar de binnenkant te leggen.

Zo, dat dilemma ook weer opgelost.

Staat het niet in je handleiding, dan zou ik je simpelweg adviseren je tweeters als ijkpunt te nemen voor de 'heilige driehoek' waar de luisteraar in de sweetspot dient te zitten.

Leg je je speakers dus erg ver uit elkaar in verhouding tot de luisteraar, leg de tweeters dan naar binnen om de driehoek niet te groot te maken. En andersom natuurlijk.
Pak een meetlatje en ga gewoon meten.
Heb je daar geen zin in en heb je je speakers sowieso helemaal bout opgesteld staan, dan boeit het natuurlijk toch geen fluit hoe je ze legt!

Ik zie ze ook weleens op hun kop staan. Om bv trillingen van de plank waar ze opstaan te verminderen.

heb ook wel eens de speakers achterstevoren neer gezet, klonken ineens een stuk evenwichtiger, minder schel

voorbeeld 1 , al is het maar omdat de hogetonen meer stereo gemixt worden dan de bassen. krijgt dan een betere stereobeeld ( als het monitoren zijn die je kunt leggen natuurlijk )

Is redelijke onzin. Pas onder de 50 Hz gaat het stereobeeld voor het laag verloren. Ik denk, ik weet het eigenlijk wel zeker, dat de woofers van de Tapco's een veel groter freq.gebied bestrijken en dus telt de plaatsing van de woofers zeker voor het stereobeeld. Heb je aparte subwoofers die tot 50 Hz gaan, dan is de plaatsing minder belangrijk in dit verband.

dacht dat ik hetzelfde beweerde, maar was kennelijk niet duidelijk genoeg, waarvoor dank

Back