Nederlandstalige handleiding FS1R

renepela

Ouwe rot
Ik ben de eigenaar van een FS1R. Een van de meest gave synths die ik heb.
Het enige probleem is dat het echt een rampenbak is om te bedienen en hierdoor verval ik al snel in het gebruik van de (overigens uitstekende) presets.

Om de synth wat beter door te krijgen zou een handleiding niet gek zijn.
Ik heb een Engelstalige handleiding, maar ik vroeg me af of er ook een Nederlandstalige handleiding van bestaat.
Ik heb een beetje gezocht hier op het forum en las dat er in ieder geval wel een Franse en Duitse handleiding van bestaat.
Heeft iemand een Nederlandse handleiding? Mag uiteraard ook in electronische vorm.

ik vrees van niet, je kunt het bij de importeur proberen. De manual is sowieso weer zo'n rampzalige Yamaha manual (tuln da filtel cutteh off knob to change the cutteh oof flequency of da filtel)

Ja, inderdaad....de FS1Ris denk ik de meest gecompliceerde synth die ik heb staan, terwijl de handleiding het dunst is. Hoe kregen ze het voor elkaar :dubbel:

Ondanks dat valt er toch nog redelijk uit te komen. Op zich is de bedieningsstructuur goed te begrijpen, maar het is puur de synthesevorm en de gigantische hoeveelheid parameters die het lastig maken.

Probeer eens een van de (gratis) editors voor de FS1r te downloaden, dan ga je de structuur van het geheel wat beter begrijpen.

Probeer eens een van de (gratis) editors voor de FS1r te downloaden, dan ga je de structuur van het geheel wat beter begrijpen.

Ik heb geen computer meer in de studio staan dus ik heb eigenlijk nooit een editor gedownload voorde FS1R.....maar ach, ik red me er evengoed wel mee zo :)

Er bestaat geen Nederlandse handleiding voor de FS1r. Ik heb de mijne nieuw in NL gekocht en er zat geen Nederlandse handleiding bij. Deze werd ook niet nagestuurd zoals dat bij de CS1x wel het geval was (waarschijnlijk zijn er niet genoeg van verkocht om een vertaling de moeite waarde te maken).

Jammer dat er geen NL handleiding van bestaat.
Aangezien ik wel een engelse, Duitse en Franse had gevonden hoopte ik dat er ook een Nederlandse was. nu ik weet dat die niet bestaat hoef ik ook niet verder te zoeken. Engels kom ik wel uit.
Probleem is eigenlijk niet zozeer de taal, maar Yamaha zelf die hun handleidingen nogal ingewikkeld en beknopt schrijven. Wat dat betreft is Roland stukken beter.

Waar ik niet helemaal uit kom is het gedoe met die voices.
Ik kan prima de performance patches benaderen, maar er zitten ook nog heel veel voices in die gebruikt worden in de performances. Ik kan die niet individueel oproepen. Of ik heb er totaal niks van begrepen.
Nu gebruik ik dus die performance patches en vind ze echt fenomenaal.
Die formant geluiden produceren echt mooie Enya achtige koortjes.Super !

Waar ik niet helemaal uit kom is het gedoe met die voices.
Ik kan prima de performance patches benaderen, maar er zitten ook nog heel veel voices in die gebruikt worden in de performances. Ik kan die niet individueel oproepen. Of ik heb er totaal niks van begrepen.

Zie pagina 24 van de Engelstalige handleiding (part assign mode): je draait gewoon 3 van de 4 parts naar "OFF" (of je zet het volume op 0 van die parts). Dan op degene die je overhoudt kun je individuele voices zetten.

Let ook goed op de effects sectie, de FS1r klinkt mede zo goed omdat de effecten heel erg goed zijn en het geluid behoorlijk aanzetten.

Die effecten zijn inderdaad fenomenaal. Die hele FS1R is een synth waar ik ontzettend van onder de indruk ben. Wat mij betreft gaat ie nooit meer de deur uit.

Kan je die effecten van de FS1R eigenlijk ook extern gebruiken? het lijkt mij wel gaaf om bijvoorbeeld mijn modular er doorheen te gooien om de boel wat op te leuken.

Nee, helaas heeft de FS1r geen audio input.

Het is inderdaad een indrukwekkende synth, ik heb de mijne al sinds 2001 en ben er nog steeds gek op. Gaat hier ook niet gauw de deur uit!

Back