vactrol module diy

Ik heb van die compressor ook een versie met gangbaardere componenten en een print layout. Geen idee meer hoe ik daaraan gekomen ben.

Husler.... ;) nice... ghehehehe :halleluja

OK OK, vanmiddg bij de lokale elektroboer langsgegaan en die had 3 LDR's... Die heb ik dus maar gekocht en aan leds geplakt, de boel quasi lichtdicht afgeplakt met nichiban en op de output van een LFO aangesloten. De weerstand van de LDR ging inderdaad gelijk met de LFO mduleren, dus leuk MAAR; Als ik een driehoekgolf uitstuur licht de led halverwege de heenweg op, gaat wat feller branden en dooft dan weer half en springt helemaal uit. Kan het zijn dat de led een paar volt nodig heeft om te beginnen met branden? Ik had liever dat ie helemaal uitdooft ipv halverwege uitspringt.

Suggesties?

dat was het andere waar ik aan dacht, het is een MFB dual LFO. geen idee of ie 2 kantjes op gaat. Ik zal het vandaag eens met een ADSR proberen.

ADSR geeft het zelfde resultaat. Zal dus wel aan de led liggen...

Zou het helpen om er al spanning op te zetten zodat ie bijna oplicht?

Die batterij zal wel snel op zijn of niet? Ik zou die voorspanning graag van de +12 volt van de systeembus halen. Misschien een transformatortje ertussen?

Merci iig.

een batterij ertussen is wel erg onelegant..........

je kan het beste met een opampje de drempelspanning bij je regel spanning van de lfo oid optellen.

of zorgen dat je lfo een offset heeft.
wat ook redelijk werkt, als je een symmetrische regelspanning hebt, de - van de led aan de negatieve voeding hangen en de + aan de regelspanning ( vergeet de voorschakelweerstand niet, anders gaan er dingen stuk)
bij + en - 12 volt zal ongeveer 1Kohm in de regel de truuk wel doen
groeten,
jeroen

Heeft iemand een idee hoe ik de VTL5C3/2 kan diy'en?

Ik vond dit plaatje op het kenn stone cgs lpg page.

Het lijk een soort voltage divider met twee LDR's (sorry als dit nergens op slaat).
Klopt dit?

lpg_sallen.jpg

Lijkt mij een tweede orde laagdoorlaatfilter. Met R1 en R2 stel je de frequentie in.

lastig om twee LDRs aan te sturen met een led. Leds zijn soms vrij richting gevoelig en de LDRs moeten een zo gelijk mogelijke weerstand hebben.

Je kunt het proberen met wat transparante smeltlijm. Ldr's onder een hoek tegen een breed stralende led. en dan een beetje smeltlijm tussen de LDRs en de led .

Deze vactrols kan je gewoon nog kopen, ik heb er evt ook nog wel wat liggen indien je zoekt.

Je kunt het proberen met wat transparante smeltlijm. Ldr's onder een hoek tegen een breed stralende led. en dan een beetje smeltlijm tussen de LDRs en de led .

Als een soort troebel/gezandstraald lensje ;)?

ik heb ze nodig voor een resonators module, dus ik dacht.. voor 30 cent is misschien leuk om uit te proberen. Ik heb ook eigenlijk niet heel veel zin om met resistor waardes te gaan kutten om die ultra brights te kunnen gebruiken. althans ik ga er vanuit dat het zo werkt. Op de datasheet van de VTL5C3/2 lijken ze niet te zijn gemaakt met ''normale'' LEDs zoals die van tayda....:okdan:

LED input current: 1 mA - 40 mA
LED Forward Voltage Drop @ 20 mA: 2.0V

@damian, Bedankt!! blijkbaar zijn ze bij newtone-online het goedkoopst in de hele wereld :S.

jep, maar 7.50 is goedkoper! ;)

bij tronk, small bear, banzaimusic ben ik zeker duurder uit.

Ook lees ik verschrikkelijke dingen over banzaimusic.. warschijnlijk items uit stock als in stock verkopen en vaak missende onderdelen!

De smeltlijm is inderdaad bedoeld als lichtgeleiden en verspieder. Ik heb een keer 100 LDR gekocht op ebay en maak mijn vactrols nu zelf met krimkous en een zwarte markerstift voor de achterkant van de led en evt LDR

Kopen is vast net ietsje beter

Bedankt! goede tip.

Het is voor de fonik ps3100 resonator er gaan sowieso veel goedkope caps in dus tsja!...

Wel heeft deze een LFO dus het gaan niet alleen maar om het pingen van de vectrols.

Denk je dat ik het gewoon met ultra-bright leds moet proberen? 3mm of 5? of komen de specs van de vactrol meer overeen met een standaard led?

edit: voor degene die het zonde vind! ik ga er twee maken, 1 met de VTL5C3/2's :koffie: dan kan ik met de andere wat experimenteren.

Leuk schema, De Led in de Vactrol krijgt twee keer zoveel stroom dan de Led op het front. Dus de Led in de Vactrol is geen speciaal type met een hoog rendement, eerder omgekeerd. 5 mm breedstalend zou voldoende moeten zijn.

Experimenteer ook eens met verschillende kleur led. Dus verschillende kleur led nemen en dan LDR er voor en de ohmse weerstand meten.

Back