vactrol module diy

falafelbiels

Learning to wiggle
Ik zat te denken dat het leuk zou zijn verschillende parametertjes op effectpedaaltjes aan te sturen met m'n doepfer a-155. Dus al gauw keek ik naar die A-101-9 Universal Vactrol Module en viel het me op dat ik die niet eens zo goedkoop vind. Iets vergelijkbaars kan ik niet zo 1, 2, 3 vinden en ik blijf een krent.

Volgens mij is zoiets toch helemaal niet moeilijk zelf te bouwen? Zonder de manual-knop lijkt het me een koud kunstje. Iemand hier iets op te zeggen?

alvast merci.

Laatst gewijzigd:
vactrol.jpg

Jep..errug eenvoudig ;)
Als je een zoekopdracht bij google invooer met " diy vactrol " kom je al veel hits tegen.
Beetje uitgestorven component, uit de tijd dat electronica componenten nog fatsoenlijk te solderen waren :)

Laat ik het dan voorzichtiger uitleggen ;)
Het eigenlijke vactrol componentje is voor een particulier moeilijker nieuw aan te komen.
Ze zijn er natuurlijk nog wel, kijk maar eens op ebay en de andere reguliere zaken,maar...het word steeds minder...en zeker als je een bepaalt type zoekt.

Laatst zocht ik een DAC i.c van een bepaald type.
Bij de fabrikant van het stuk gear was er niet meer aan te komen.
Daarna europees gezocht met geen rusultaat.
Ik heb contacten bij een groot electronica bedrijf hier in N..L en via dat electronica bedrijf het componentje in een "wereld database" laten zoeken.
Er lagen nog 100.000 in china op stock en 20.000 in singapore.
Natuurlijk 2 "samples" besteld ;)

Deze buitenlandse bedrijven kopen dus de wat zeldzamere komponenten goedkoop op...bewaren het een paar jaar...en verkopen het met winst.
mja..ook een soort van handel.

En dat voor een stuk gear van nog maar 6 jaar oud :(

wat is eigenlijk het verschil tussen een vactrol en een opto-coupler ?
Die zit in elke midi ingang, dus is nog makkelijk te koop.

@ Hilltree, zou je niet een opampje kunnen tekenen met een potmeter
(en inverter) dat een led of vactrol aan kan sturen ? ;+) maak
ons blij !

Ik heb geen idee wat het verschil is.
Ik weet wel dat ik helemaal geil ben van Vactrol circuits.
Mischien nog is naar een vactrol compressor kijken.

Een vactrol bevat één of twee lichtgevoelige weerstanden (LDR). Die zet je zo in plaats van bestaande weerstanden. Daarnaast heeft een LDR een zekere traagheid in z'n reactie, een eigenschap die veel gebruikt wordt in dit soort circuits.

Een optocoupler is een led met een fotogevoelige transistor in één behuizing. Die transistor maakt het anders. Je kunt er een spanning of stroom mee variëren, maar 'm niet zomaar in een bestaand circuit planten. Veel opto-couplers zijn ook meer bedoelt voor galvanische scheiding van digitale (aan/uit) signalen: het doorgeven van strakke blokgolven op hoge frequenties.

www.newtone-online.nl heeft vactrols, even zoeken op VTL, Een optocoupler is een combinatie van een led en fotodiode/transistor. Het gedrag daarvan is dus niet lineair maar daarom heel geschikt voor digitale signalen. Vactrol is een combinatie van LED en LDR, ook niet helemaal lineair waar wel bruikbaar.

nou, uitgestorven zijn die vactrols zeker nog niet, gebruik ze al jaren volop.
en het is idd gewoon een ingekapselde LDR en LED.
ze zitten ook volop in gitaarversterkers om te schakelen.( Fender en Marshall)
Ik heb een maandje terug nog een buizen Phaser met vactrols ontwikkeld, topding.
zijn erg handige componentjes.
phaser.JPG

groeten,
jeroen

Gutsie harstikke merci allemaal. En dus toch bij newtone; ik kon ze daar niet vinden joh (waarschijnlijk vanwege de naam optocoupler ja)...

Hup bestellen dan maar.

http://mypeoplepc.com/members/scottnoanh/birthofasynth/id19.html

Dit vind ik nog steeds een super geil ding.
oooit.......

Ja die site ben ik nog steeds aan het verkennen...staan idd mooie dingen tussen.....

Ik ben nog steeds van de onderste van deze pagina nog een keer te bouwen. Dat is een wat volwaardiger opto compressor met attack, release en ratio settings:
http://www1.silonex.com/audiohm/compressor.html

Hey das een vette site....site zelf werkt niet goed maar ff op site map klikken en voila.....staat ook nog een leuk schema voor een noise gate zag ik en een limiter.....thnx Etaoin:mega:

Ik heb van die compressor ook een versie met gangbaardere componenten en een print layout. Geen idee meer hoe ik daaraan gekomen ben.

Attachments

• kompressor.pdf
    57,3 KB · Bekeken: 361
Back