SH-101 batterij vervangen??

Lacrosse

Rise of the Machines
De Roland SH-101 schijnt intern een klein batterijtje te hebben wat kan gaan lekken. Waar in de SH-101 vind ik dit batterijtje en is het makkelijk te vervangen?? Heb in m'n Polysix gezien wat zo'n lek kan veroorzaken

De Roland SH-101 schijnt intern een klein batterijtje te hebben wat kan gaan lekken. Waar in de SH-101 vind ik dit batterijtje en is het makkelijk te vervangen?? Heb in m'n Polysix gezien wat zo'n lek kan veroorzaken

Ik kan mij voorstellen dat er ergens een knoopcel inzit
om de sequence te onthouden. Maar ik heb net even in
de service manual gekeken maar ik zie daar niks van terug moet ik zeggen.

Waar heb jij dan gelezen dat er een batterijtje inzit?

Je neem aan dat je niet die 6 grote batterijen bedoel.

Volgens mij zit er niet zo iets in als een backup batterij.
Ik heb de sh101 al vaker opengehad, maar nooit zo iets gezien.
Kan natuurlijk wezen dat er wel versie's rondzwerven wie dit wel hebben.
De batterijen aan de achterkant onthouden de sequences......

ik heb er geen batterijen in zitten, en hij onthoudt de sequence wel.

Ja he, ik ga het alsnog even testen vanavond bij mij maar ik
weet nu haast wel zeker dat die van mij ook z'n sequences onthoud.

Ik denk wel dat er ergens zo'n rechargable dingie in zit.
Maar ik ben nog nooit een verhaal op internet tegenkomen dat dat was gaan lekken.

Dus zoals ik al zei, Waar heeft de TS dat opgevangen, ben toch wel benieuwd nu

Zelfde verhaal als bij de 303 en 606. er zit nergens een knoopcel iod verborgen maar het geheugen wordt in stand gehouden door de batterijen die ook de voeding voor het apparaat leveren.

Klopt, sommige 303's onthouden ook wekenlang hun sequences. Kan ook aan de condensatoren liggen, hoelang die hun spanning vasthouden.

Volgens mij zijn het toch echt die grote batterijen.
En nu herinner ik me ook vaag iets dat je voor geheugen te behouden alleen een rijtje hoeft te vullen, dus 3 batterijen.

Volgens mij zijn het toch echt die grote batterijen.
En nu herinner ik me ook vaag iets dat je voor geheugen te behouden alleen een rijtje hoeft te vullen, dus 3 batterijen.

dat klopt ook. zie ook het schema wat Mario geeft geplaatst. daar staat ook gewoon in dat de backup van het geheugen wordt gedaan door gewone batterijen.

dat klopt ook. zie ook het schema wat Mario geeft geplaatst. daar staat ook gewoon in dat de backup van het geheugen wordt gedaan door gewone batterijen.

Precies...kijk maar in het blokschema op pagina 9 ofzo.....geheugen wordt gevoedt door de "normale" batterijen.

er zitten geen batterijen in, dus sequences onthouden zonder batterij doet hij met de restlading van de ontkoppel C.
kan best een of twee maanden goed gaan.
maar na een jaartje zal het ding z'n sequences wel kwijt zijn.
als je ze wilt onthouden zonder batterij, zet er dan een backupelcootje in ( 0.5 of 1Farad)
kan je gewoon over de processor + en massa aansluiten.
dan hoef je er zeker geen jaar naar om te kijken.
groeten,
jeroen

Back