[Marktplaats.nl] Hier zit een luchtje aan

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

bikkel

Everything is on the One
Ik had mijn Folio SX ook op marktplaats gezet, krijg ik het volgende bericht:

Dear seller,
How are u doing, i have interest in buying this item .Tell me the exact price and condition.

Beste verkoper,
Hoe gaat u doen, ik heb interesse in het kopen van dit object. Vertel me de exacte prijs en conditie.

Toch maar gereageerd, en meteen weer spijt gekregen, want: nu hebben ze mijn mailadres geoogst :erm:

Tot mijn verrassing komt er toch nog een antwoord:

Dear Seller,

Thanks for your urgent reply. I have agreed the price u gave to me,i want to send this item to my Grandson in School. I have confirmed the shipping cost from my friend.then shipping cost through Ems post is 35Euro total cost is 285euro.
send me Ur bank details so that i will make the payment urgently.
Full name :
Bank Account Number :
Bank Name :
Bank City:
Iban:
Bic:

i will wait to hear from u .

Thanks.

Ik krijg hier gewoon Geen Goed Gevoel bij. Hij vertelt niet waar hij woont of wat dan ook maar wil wel meteen al mijn gegevens hebben.....en het is allemaal in het engels zonder dat daar een verklaring voor gegeven wordt.....:frons:.....maar wat zouden ze hebben aan al dit soort gegevens? Kunnen ze dan mijn rekening leegtrekken met fake acceptgiro's of zo?

normaal heb ik zoiets, van geen goed gevoel , niet doen. tis wat paranoide geef ik schoorvoetend toe, maar da's dan maar zo.
geloof niet dat ze er wat mee kunnen, maar het levert wel lekker veel gegevens op.
en... waarom koopt iemand niet gewoon in engeland zelf? zo moeilijk moet dat toch niet zijn.
wel een leuk idee trouwens, hallo kleinzoon in botswana, hierbij een mooi mengpaneel voor je verjaardag, je oma

Bij zoiets heb ik ook altijd een vreemd gevoel. Misschien kun je vragen om zijn adres/tel. nr. en wellicht even bellen?

Je e-mailadres kunnen ze niet zoveel mee, anders dan spam sturen, maar de rest zou ik maar gewoon achterwege laten. Iemand die 'm serieus wil kopen weet dat ie niet al die gegevens nodig heeft (IBAN/BIC/naam/woonplaats is genoeg).

Maar goed, het is gewoon de klassieke truuk die al jaaaaaaaaaaaaaren geprobeerd wordt. Sowieso, EMS post? Doen die iets in Nederland? Het gaat echt nergens over dit mailtje.

als het engelstalig of babelfish NL is, dan zijn het onze Nigeriaanse gelukzoekers......

lees ik geen fatsoenlijk a.b.n. of NL Mocro van een 14 jarige die bij mij al z'n zakgeld wil uitgegeven, dan reageer ik geeneeens......

Wat ik me meer afvraag is wat ze uiteindelijk dan willen bereiken met al deze gegevens.

Wat ik me meer afvraag is wat ze uiteindelijk dan willen bereiken met al deze gegevens.

Idd...ik denk dat ze weinig kunnen met een bank of bic nummer.

Geld kunnen ze niet opnemen van je rekening zonder inlogcode en pin...en bellen naar de bank om iets los te peuteren zal ook niet werken.

Ze kunnen hooguit geld storten...en that's it... :bekdicht:

Klinkt als een 419 scam achtig iets dit. Voldoet echt 100% aan het profiel van diverse andere scammers waar ik regelmatig berichten over tegenkom. Het gaat altijd om verzending naar een kind, neef of kleinkind en bij voorkeur in het buitenland met hoge verzendkosten.

Er zijn twee veel voorkomende scams die worden uitgevoerd:

1) social engineering. Als ze je volledige naam, woonplaats, email, bank , bankrekeningnummer etc hebben is het voor een geoefende internetter en scammer soms mogelijk om voldoende gegevens te vinden om je bankrekening te plunderen. Ik zou er bijzonder voorzichtig mee zijn.

2) ongedekte cheques of andere transfer truukjes. Meestal stuurt men een foutieve betaling, dwz met een niet kloppend bedrag. Jij stuurt het restant netjes terug, om vervolgens van je bank te horen te krijgen dat de betaling /cheque/whatever die jij eerder hebt ontvangen niet klopte, gedekt was, of whatever. Dan kun je naar het door jou zo netjes terugbetaalde deel fluiten.

Overige scenarios kun je zelf ook wel invullen denk ik. Ik vertrouw het in ieder geval niet.

Volgens mij kunnen ze er niets mee nee. Misschien gaat het meer om het vervolg, dat ze gaan proberen jou de verzendkosten te laten voorschieten, of wat dat dan ook. [edit: wat Lynxx zegt dus]

Je zou nog een trucje kunnen proberen: aangeven dat je vaker dingen verkocht hebt, en graag altijd even telefonisch contact hebt met de koper, omdat dat je altijd goed bevallen is, ook om een vertrouwensband te scheppen (of wat voor reden dan ook). Probleem is dan alleen weer dat je je telefoonnummer moet weggeven; maar misschien heb je nog een oude simkaart liggen of zo? Is wel een leuke manier om 's zo'n potentiële scammer aan de lijn te krijgen. :P

Anders gewoon zeggen dat je niet naar het buitenland verstuurt, of überhaupt alleen aan afhalen doet. :)

Check even de eerste link die ik bij "marktplaats scam" op google tegen kom:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=58747

Hello seller,
My name is David Mark from Belgium (French side),pls is this camera is in good condition?if yes i would like to buy it for my son that studying overt here in Africa and let me know the cost of this camera and i will give 35 euro more for the shipping via post office ,kindly get back to me with your bank details like your name,account number and the name of your bank this will help to transfer the money via Citibank into your account now and please am not too good in dutch and i want this deal to be completed in English,here is my
son's shipping address,
Name......Ayo kunle
Address..95 road 7
City.....ile ife
State....osun state
Country.....Nigeria,
Best Regards,
Mark.

Ik zeg: run

kan je een Paypal account maken en het geld daarop over laten maken?

Gewoon niet op de mail reageren.
Er zijn vast genoeg andere kopers, dit is scam

*stuurt een nl'se baksteen op naar Nigeria*

Omdanks dat ze niks met die gegevens kunnen zou ik het ook negeren. Veel te groot risico en zoals al gezegd komt er wel weer een andere koper.

kan je een Paypal account maken en het geld daarop over laten maken?
kunnen ze dat , het overgemaaktegeld, niet terugtrekken dan naderhand?

Ik zou me er maar niet druk om maken, gewoon negeren en wachten op de volgende koper.

De tactiek is dat ze te veel geld overmaken, jij stort het teveel betaalde geld terug.
Vervolgens blijkt de door hun verzonden betaling niet in orde te zijn waardoor de betaling wordt teruggetrokken en jij dus wel aan hun het "verschil" hebt betaald.

Het gekke is ook altijd dat zij de verzendkosten al weten, deze zijn vaak veel te hoog.
Er zijn de afgelopen weken zeer veel verkopers op marktplaats lastiggevallen met dit soort mail, gewoon niet op reageren....

kunnen ze dat , het overgemaakte geld, niet terugtrekken dan naderhand?

Nee hoor, je kan een PayPal-betaling NIET intrekken.
Dat zou nogal wat worden!! :frons:

officiële info van de PP-website:

De afzender kan enkel niet-opgeëiste betalingen die naar een verkeerd gespeld of niet-geregistreerd e-mailadres verzonden zijn annuleren. PayPal kan een voltooide transactie niet terugboeken. In dit geval raden wij u aan om contact op te nemen met de afzender en afspraken te maken over een terugbetaling.

Name......Ayo kunle
Address..95 road 7
City.....ile ife
State....osun state
Country.....Nigeria,
Best Regards,
Mark.
familie van deze misschien? :D

attachment.php

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back