negatieve LFO, hoe zit dat?

koediman

--<{(OoO)}>--
even de situatie uitleggen: ik heb een 303 met modificatie waardoor de filter-cutoff met CV beinvloed kan worden. ook heb ik een phaser in m'n modulaire synth hangen. Bij beiden gebeurd het volgende.

Als ik een LFO er rechtstreeks (of via attenuator) naartoe stuur lijkt het erop alsoftie maar de halve waveform goed oppakt. maw, het positieve gedeelte van de sinusgolf veroorzaakt een gewenst effekt, het negatieve gedeelte niet. bij de 303 gaat het filter dus even lekker op en neer waarna het geluid voor de tijd dat de sinus negatief is té ver weg zakt. ook de phaser doet het de helft van de sinus lekker maar bij de negatieve helft valtie min of meer weg.

het vreemde is dat als ik de LFO inverteer (via moog CP) het wel lekker loopt, dus de 303 en phaser werken zoals ik verwacht dat ze werken. (fijne filtersweep/complete phasersweep)

volgens mij zou dat in theorie toch niet zo moeten werken? kan iemand me uitleggen wat hier precies gebeurd?

geeft die moog CP er misschien ook een positieve offset aan mee?

theoretisch ben ik niet zo sterk dus ik zal even precies uitleggen hoe ik'm aansluit:

LFO naar mixer CP, zitten twee uitgangen op de mixer, - en +. en ik pak dan dus de - uitgang.
ik zit nu niet thuis en weet eerlijk gezegd niet precies of ik de offset-mogelijkheden van die mixer gebruik. ik dacht dat het niet nodig was maar weet het dus niet zeker.

Heb je de cutof van de 303 op de helft staan?
Als je hem dicht heb staan dan hoor je alleen de opgaande golf van de lfo.

grtzz Bruce

ja, ik heb'm netjes op ongeveer de helft staan. merk gewoon dat het via die inverter wel goed lukt. die offset waar hazes het over heeft klinkt trouwens als de logische conclusie, zal zo thuis eens checken.

Back