waarom klinkt pitchen zo verrot??

bobaphat

Ouwe rot
Ik wil een totale song (wavefile) -1 omlaag pitch shiften. Maar als ik dat in Wavelab doe klinkt het echt zwaar verrot, zelfs wanneer ik hem op high quality zet. Als ik het in logic doe is het al een stuk beter maar nog lang niet goed genoeg.
Hoe kan dit, op de cd speler van mijn neefje zit ook een pitchshift en die klinkt gewoon prima, waarom heeft profie audiosoftware hier dan zoveel moeite mee??

Oh en wat is het alternatief???

laterz

oh en als je het op je cd speler doet, is het hoogstwaarschijnlijk niet echt pitchshiften maar gewoon een beetje langzamer afspelen (net als een elpeetje :)). Ga je pitchshiften in een audioeditor dan komen daar hele andere processen aan te pas omdat je de toonhoogte gaat veranderen, maar niet de lengte van de track.

Probeer prosonic timefactory eens.
Hiermee kun je onafhankelijk pitch en tempo aanpassen,
en zo lang je niet te ver gaat vrijwel zonder artefacten.

Origineel geplaatst door King of Snake
oh en als je het op je cd speler doet, is het hoogstwaarschijnlijk niet echt pitchshiften maar gewoon een beetje langzamer afspelen (net als een elpeetje :)). Ga je pitchshiften in een audioeditor dan komen daar hele andere processen aan te pas omdat je de toonhoogte gaat veranderen, maar niet de lengte van de track.

Dit is niet waar!
De snelheid van een cd speler met pitch blijft altijd gelijk tov een cd speler zonde pitch.
Het sneller en trager laten "pitchen" gebeurt met hele complexe berekeningen.

Het komt er in het kort op neer dat er informatie toegevoegd wordt of weggehaald wordt!

Michael.

Het probleem is juist dat ik een totale eindmix wil pitch shiften, je hebt dan niet een keuze, alles moet gewoon goed zijn.
In soundforge heb ik het dus geprobeerd maar het leek ook nergens op.

Ik ga idd maar eens prosonic timefactory proberen, hopen dat het werkt.

Ik heb ook de ervaring dat het hoe dan ook idd verrot klinkt; al is het algoritme nog zo goed. In GOldwave heb ik goede arvaringen.

Maar een heel nr. naar boven/beneden pitch shiften... dat komt IMO nooit meer goed. er wordt altijd data onherstelbaar veranderd.

Origineel geplaatst door mikemix

De snelheid van een cd speler met pitch blijft altijd gelijk tov een cd speler zonde pitch.

Michael.

Leg mij dan eens uit wat je met een cd speler met pitch control doet. Iets alleen maar pitchshiften ? Er is een groot verschil tussen pitchen en pitchshiften.

Wellicht heb ik het mis, maar het lijkt wel of je het verschil niet goed weet. Die pitch control is natuurlijk om een plaatje van bijv. 135 bpm te matchen met een plaat van bijv. 140 bpm. Je gaat dan die plaat of cd van 135 bpm omhoog pitchen, of die van 140 omlaag. Het ligt eraan welke draait.

Verklaart u nader ! :)

Origineel geplaatst door mikemix
Dit is niet waar!

Het komt er in het kort op neer dat er informatie toegevoegd wordt of weggehaald wordt!

Michael.

Als ik op mijn cd speler pitch gaat die plaat langzamer of sneller lopen, dat wil ik alleen maar zeggen. Bijkomend effect is dan dat ook de toonhoogte verandert. Of dat nou fysiek gebeurt of niet maakt even niet uit, maar het is in elk geval geen pitchshiften zoals we dat in digitale audio bewerking kennen. (veranderen van toonhoogte zonder het tempo te veranderen) en dat is toch wat hij hier bedoelt volgens mij.

Naja, dan is totale eindmixen pitchshiften geen optie voor mij=(
Ik vind het maar raar met al die bizarre technische mogelijkhede pitchshiften toch niet goed genoeg is nog.

Ik snap er ok geen hol van dat een CD speler van Denon moeitloos een nummer uptempo brengt op de originele toonhoogte (is ook p-shiften) en software bakt er biks van. Ook de VS880 van Roland die dat moet kunnen bakt er niks van.

Als je het nodig hebt: gewoon maar een CD speler van een DJ lenen.

ff ter verduidelijking: wil je nou dat het tempo gelijk blijft of niet? maw wil je pitch-shiften met of zonder tempo-shift?

Olaf

Origineel geplaatst door wesko
Ik snap er ok geen hol van dat een CD speler van Denon moeitloos een nummer uptempo brengt op de originele toonhoogte (is ook p-shiften)

Weet je zeker dat het op dezelfde toonhoogte blijft? Bij mijn Denon nl niet (tenminste, volgens mij niet...ik ga het toch maar eens even checken, anders zou het wel raar zijn idd).

<edit> ik heb het nog ff gecheckt en die van mij verandert in elk geval zowel toonhoogte als snelheid, net als een platenspeler dus.

Origineel geplaatst door King of Snake
Weet je zeker dat het op dezelfde toonhoogte blijft? Bij mijn Denon nl niet (tenminste, volgens mij niet...ik ga het toch maar eens even checken, anders zou het wel raar zijn idd).

<edit> ik heb het nog ff gecheckt en die van mij verandert in elk geval zowel toonhoogte als snelheid, net als een platenspeler dus.

OKEE, nog 1 keertje dan. DAT IS NOU JUIST DE TRUC! Het kan meer dan een platenspeler, anders zou dat hele shiften geen lol zijn! Er zijn dus algoritmes (zoals de Denon) die de pitch los kunnen regelen van het tempo!

Dus kan het nummer sneller lopen op dezelfde toonhoogte. En kun je het nummer op de toonhoogte van je stem aanpassen zonder tempowijziging.

Kan dat echt? Jahaa dat proberen drie mensen je nu al een tijd duidelijk te maken... :) Bij jou werkt het dus niet, en bij andere machientjes wel.

Hoe dan? Het algoritme maakt kleine plakjes muziek en haalt daar bijvoorbeeld telkens een heel klein stukje af. Dat weer aan elkaar geplakt geeft dezelfde toonhoogte (want de plakjes waren alleen maar korter gemaakt) maar de plaat kinkt wel korter. Pak eens een WAV en haal elke 10 ms een stukje geluid eruit (cut). Dan wordt de pitch echt niet anders. Maar de WAV wordt wel korter = eerder afgelopen = meer BPM = dus sneller.

Als tweede kun je de WAV dan langzamer afspelen, zodat hij weer trager wordt en even lang qua afspelen. Nu is de BPM weer gelijk maar hoor je de plaat LAGER in toon! Hee.... :eureka:

Nu heb ik wel een :biertje: verdiend?

kalm maar wesko ;)

dat weten de meeste mensen hier wel wat je hierboven verteld.....feit is dat alleen de duurste en nieuwste DJ cd-spelers dat kunnen...... de originele vragensteller is echter niet duidelijk in wat ie nou precies wil bereiken..vandaar de onduidelijkheid

Back