de muziek klinkt soms zo anders

Bahamut

yip yip
Hoe komt het toch dat de ene keer bijna alle muziek zo heerlijk wegluistert en fantastisch klinkt, terwijl het de andere keer zwaar verrot klinkt?
Soms is alles zooo duidelijk, helder, en makkelijk te volgen, dan doe ik gewoon niets liever dan muziek luisteren. Maar soms lijkt het dof en zelfs chaotisch en onsamenhangend. Alsof je je niet goed kan concentreren op wat je hoort, of juist teveel erop probeert te concentreren.

Ok, als je lang koptelefoon op hebt gehad of sowieso lang muziek hebt geluisterd, gaat 't vanzelf anders klinken.

Maar soms lijkt 't ook wel te liggen aan:
- je stemming, dat lijkt me op zich nog wel logisch
- het dagdeel en daarmee samenhangend je fitheid
- andere niet zo eenvoudig benoembare oorzaken

Hebben jullie dat ook dat de muziek bij verschillende tijdstippen en onder verschillende omstandigheden zo heel anders kan klinken, terwijl je in feite naar precies hetzelfde luistert?
Ik heb bijv. gemerkt dat met name later op de avond als je al een beetje moe begint te worden, het erg lekker is om muziek te luisteren (met koptelefoon). Maar na een lange werkdag kan 't juist weer tegenvallen.

Ik heb met techno heel sterk dat ik een track op het ene moment heel tof vind en op het andere moment het gevoel heb dat het niet klopt.

Druid

Ongesteld? ;)

Origineel geplaatst door druid
Ik heb met techno heel sterk dat ik een track op het ene moment heel tof vind en op het andere moment het gevoel heb dat het niet klopt.

Druid

Dat heb ik dus ook. Al mijn tracks zijn daarom ook snachts gemaakt.... :)

Opgenomen muziek is niet te vergelijken met echte klank (natuur, instrumenten etc.). Vooral luisteren met hoofd telefoon is nog een zwaardere 'denaturalisering'. TIP: Luister veel naar echte, acoustische concerten, op ga zelf een instrument bespelen.

Indien je echt iets wilt weten over dit onderwerp, dan raad ik aan eens een goede bibliotheek (liefst een universiteits, waar je vaak nog gratis kunt lenen ook) te bezoeken en onder het trefwoord 'psycho-akoustiek' te zoeken. Het gehoor is wat minder onderzocht dan het zien, zodat er vaak wordt verwezen naar onderwerpen bij zien. Verder zijn de perceptie theorien, de semiotiek en de geluidsleer van belang. Lees het allemaal rustig door, en vergeet daarbij de algemene psychologie niet, en promoveer op het gegeven dat een zaal vol tieners gek wordt als Cut-Off van een TB 303 wordt opengedraaid...

Wout

heel herkenbaar ja :peukie:

had ik toevallig dit weekend nog. Met goede zin een middag flink liggen freaken, helemaal enthausiast. Pak ik het gisteravond, met een slechte stemming weer op, en ik zweer gewoon dat het anders klonk. Het hele ritme leek weg te zijn. Geen flow meer zeg maar.

het is ook frustrerend wanneer je té lang enthausiast aan iets werkt, want het gevolg is dat je het een kutnummer gaat vinden... meestal begin ik dan maar weer aan iets totaal anders.

Back