Synth Envelope!

reignofchaos

Totale wanorde!
Heeejjjjjjjjjjjjjjjj,

Ik ga jullie nog een keer vervelen met een vraagje :D.

Op 1 minuut komt er een basje in.

Het gaat mij om het envelope effectje.
Alsof het lijkt dat de synth omhoog wordt gezogen.

Mijn envelopes van mijn softsynths lijken nie snel genoeg.
Dus ik begin aan mezelf te twijfelen, is dit wel een envelope?

Of is het een resultaat van sidechainen?

Groeten,
Pim

Laatst gewijzigd:
Heeejjjjjjjjjjjjjjjj,

Ik ga jullie nog een keer vervelen met een vraagje :D.
http://www.youtube.com/watch?v=-qT5iGsnKzA

Op 1 minuut komt er een basje in.

Het gaat mij om het envelope effectje.
Alsof het lijkt dat de synth omhoog wordt gezogen.

Mijn envelopes van mijn softsynths lijken nie snel genoeg.
Dus ik begin aan mezelf te twijfelen, is dit wel een envelope?

Of is het een resultaat van sidechainen?

Groeten,
Pim

Jip, helemaal sidechain.

De kick drukt de bas weg tot aan de clap, waar die weer in elkaar wordt gedrukt. Dat geeft het zuigeffect. Belangrijk is de timing van de sidechain, en het verloop van de kickdrum (attack duidelijk harder dan staart, dus geen ronde kick gebruiken).

Het is geen resultaat van een envelope op de synth om de eenvoudige reden dat alleen de eerste basnoot dit verloop vertoont.

Nee joh, natuurlijk wordt er compressie gebruikt maar je hoort bij die eerste bastoon ook een glide van 1 octaaf dus hij gaat in feite ook echt omhoog.

attack duidelijk harder dan staart, dus geen ronde kick gebruiken

Je kunt natuurlijk iedere willekeurige sample als sidechain gebruiken, en die vervolgens niet in de mix terug laten komen. Even uitgaande van sequencing: gewoon de track van de kick kopiƫren, dan de gewenste sample gebruiken en die naar de sidechain input sturen. Kun je verder met je kick doen wat je wilt.

Nu ik naar het clipje luister, klinkt het niet echt als sidechain. Je kunt het natuurlijk ook gewoon tekenen in je sequencer en daarmee je MIDI volume/velocity aansturen.

Je kunt natuurlijk iedere willekeurige sample als sidechain gebruiken, en die vervolgens niet in de mix terug laten komen. Even uitgaande van sequencing: gewoon de track van de kick kopiƫren, dan de gewenste sample gebruiken en die naar de sidechain input sturen. Kun je verder met je kick doen wat je wilt.

Dat is natuurlijk waar. Je kan er zelfs een ruissample voor gebruiken en deze een contour geven :)...

Hoe klinkt het niet als sidechain dan? 't Zou het eerste nummer zijn dat het NIET gebruikt ofzo?

Inderdaad ik gebruik ook wel eens een 'ghost' kick die heel kort is, maar ik haal vaak het hoog eraf want anders gaat 't sneller tikken. (ruis lijkt me mede daarom ook niet echt handig? het gaat vooral om de lage frequenties)

Het maakt toch niet uit welke frequenties erin zitten? Threshold van de compressor die getriggerd wordt, is enkel amplitude-afhankelijk, niet afhankelijk van de frequentie-inhoud.

Natuurlijk kan je kiezen om de sidechain 'program-dependent' aan te sturen, door m.b.v. filters op de key-input naar de belangrijke frequentie te zoeken, waarvan je wilt dat ze je compressor triggeren.

Maar voor een sidechain zoals hierboven beschreven is puur de contour van de sound van belang, want je KIEST er al op voorhand voor om te triggeren op de plaats van de kick. Of dat nu met een sinus is of met ruis.

Hoe klinkt het niet als sidechain dan? 't Zou het eerste nummer zijn dat het NIET gebruikt ofzo?

Nou ik hoor op de eerste maat na niet echt een verband tussen de kick en de bassline, en ik hoor ook niet de compressie die de staart van een kick zou veroorzaken.
Niet alles is sidechain, er bestaat ook nog zoiets als envelopes :D

Heej thanks zoiezo allemaal.
Ik ga effe stoeien met beide.

Kopieren is niet mijn doel, het is puur het effect dat mij wel aanspreekt en
waar ik wel wat ideeen mee heb.

Effe chikken, chakken, checken!

Dusssssssssss geprobeerd.
En het is sidechain. Klein beetje envelope.

Veel zit inderdaad in de glide effect.
Van heel laag naar een stuk hoger. Portamento for the win.

Wat ik duidelijk hoor is sidechaning, Het zuigeffect wordt echter veroorzaakt doordat de producer de baslijn als audio heeft gerenderd, en dat vervolgens gereversed en geknipt en geplakt. Je hoort de baslijn duidelijk aanzwellen, een effect dat veel in deze electro achtige dance wordt gebruikt. Easy as that.

Heej drum!

Thanks je hebt gelijk. Maar volgens mij wat jij bedoelt is een ander soort effect.
Dat effect zocht ik trouwens ook. (Ik zoek me wat af he :p)

Maar dit is volgens mij inderdaad sidechain met portamento.
Het reversed trucje vind ik eigenlijk nog beter klinken. :)

Back