Dead Man's Sea (Shoegaze Metal)

Dorian Urac

Aaaaaarrghhhhh!!!
Hij start kalm en barst na 1 minuut los met een slepende metal gitaar en power drums, maar er is ook wat lofi geneuzel en een overdadigheid aan delays.
En dus scharen we dit liedje maar onder het label “shoegaze metal”... ehhh of zoiets???... 8) :D :?

Laat maar weten of je die lange solo in het middendeel trekt.
Of wordt de songopbouw daardoor te weird?

Gitaren & synths
Naast 2 x een elektrische Jazzmaster gitaar, een ronde bas uit de Moog Minitaur. De distorted bas vanaf minuut 1 komt uit de Minikorg 700sm en die gaat NIET door een distortion. :erm: Dat ding klinkt gewoon zo ruig als je een beetje klooit met het traveller filter en lage noten. Verder is de lead “gitaar” aangedikt met een krijsende Arturia Microbrute.

Softsynths
De lead “gitaar” is dus GEEN gitaar maar een UAD Rhodes door een feedbacker, delay, ringmodulator en een guitar amp sim.
Verder: Felt Instruments Siemno (= electric piano), AD2 drums, M-tron pro choir en nog subtiel een brass-achtige Sid mode machine van UVI.

Lyrics
De muziek was er eerst. Het deed me denken aan de dreigende, deinende oceaan; koude eindeloze diepte; de grilligheid van de golven; geen grond onder je voeten; tevergeefs spartelen; verdrinken. En dat deed me terugdenken aan de waterige groenblauwe ogen van iemand die ik ooit begeerde; dezelfde peilloos zwarte diepte in de persoon die erachter school. En dus gingen de lyrics al gauw over een liefdesbootje dat verdwaald raakt in diepe wateren en zinkt. Het mellotron choir halverwege de song verbeeldt de sirenenzang van de bekoorlijke nimf.
In het begin hoor je een film projector lopen en wat gezucht. Dat beschrijft het gevoel van terugkijken op die lang vervlogen periode; een rampenfilm die jaren later nog altijd een unheimlich gevoel oproept. Want ja, dat was ik dus – lang geleden – in dat zinkende bootje. *)

Groet, Dorian

*) Tegenwoordig tref ik het duizend maal beter :)

Dead man's Sea Artwork.jpg

Laatst gewijzigd:
Mooie geluidskwaliteit!!! Heeft een mooie room-sound. Vocal ook mooi, en de melodieën ook nog. Dan heb je een geslaagde track te pakken dus :okdan:

Dank allen voor het luisteren! Hm, amper negatieve kritiek?!
Woepiewauw, zeg ik daarop! :W

apart "gitaar" geluid met al die noise er in, me like
Da's een ringmodulator van Kuassa die af en toe erin wordt gedraaid. Gaat ie fijn van over de zeik. Daarnaast is het "gitaar"geluid hier en daar aangedikt met een schreeuwende Arturia Microbrute. Niet de meest fancy synth, I know. De oscs klinken ietwat goedkoop, maar dat ding kan schreeuwen als geen ander als je het Steiner Parker filter opendraait. Klinkt bijzonder lekker in combi met overdrive gitaar. Da's eigenlijk het enige waar ik 'm af en toe voor gebruik. Dat ding gaat hier dus nooit weg. En hij is babyblauw; ik bedoel, wat wil je nog meer?!!! 8)

Laatst gewijzigd:
Schitterend nummer. Heel mooi gedaan.

Laat maar weten of je die lange solo in het middendeel trekt.
Of wordt de songopbouw daardoor te weird?

Nee, is juist gaaf.

Hm, amper negatieve kritiek?!

Nou ja.. één dingetje dan, door de distortion/andere fx klinkt de kick bijna als de snare. Alleen betwijfel ik of aanpassing zou helpen, misschien moet ik er gewoon maar aan wennen..

edit // en ooit gaat 't je lukken om die Soundcloud-player hier te embedden... je kunt het!! 💪😉

Mooi hoor! Goede sfeer!

Ik wil ook altijd nog een jazzmaster (maar kan nauwelijks gitaar spelen:p) Wat voor een heb jij?

Nou ja.. één dingetje dan, door de distortion/andere fx klinkt de kick bijna als de snare. Alleen betwijfel ik of aanpassing zou helpen, misschien moet ik er gewoon maar aan wennen..
Wat heb je toch iedere keer een precies oor. :okdan: Ik zal er nog eens naar luisteren. Thanks! :)

je kunt het!!
Nietes!!! :engel: ha ha

en eens iets anders op dit forum, altijd geapprecieerd.
Da's fijn om te horen. Er zijn er meer hoor op het forum, maar inderdaad hoor je meestal EDM en ambient e.d. Ook leuk hoor. :)

Ik wil ook altijd nog een jazzmaster (maar kan nauwelijks gitaar spelen:p) Wat voor een heb jij?
Squier, een hemelsblauwe met wit slagblad. Online kreeg hij goede recensies, en dat kan ik alleen maar beamen. Ik pak 'm 't meest van de 4 elektrische gitaren die hier staan. En qua prijs valt ie ook mee. Onder de 500 eurootjes naar ik me meen te herinneren.

Wauw, deze had ik gemist, maar fijn dat ik hem alsnog op de radar heb, wat een ontzettend gaaf stukje muziek man! Echt major talent wat ik hier hoor, petje af! Echt supertof wat ik hier hoor! :halleluja

Eén ding kan ik bedenken, en dat is slechts een suggestie, jij hebt zo’n goede stem, ik denk dat het nummer nog krachtiger zou zijn, als je na de intro, op 1:00m zeg maar die bandpass/distortion van je vocals weglaat en gewoon full force je stem zou laten horen, niet ineens, maar misschien gradueel de FX afbouwen (en ook op het einde), m.a.w. meer dynamiek erin brengen zodat eea nog meer powerful wordt, ala Muse bv. Ok, zijn gewoon keuzes natuurlijk, maar wellicht het proberen waard (als is het voor jezelf om eens te proberen)

Back