Minisonic revisatie

Kaftoeter

Doet ook reparaties...
Enkele dagen geleden heb ik een minisonic van een medeforumlid mogen ontvangen ter revisatie. De voortgang zal ik hier posten.

De Minisonic is een jaren 70 zelfbouw synth gepresenteerd door Practical Electronics (een blad vergelijkbaar met Elektuur). Zie http://pcbunn.cacr.caltech.edu/jjb/Synthesizers/Minisonic2/default.htm voor meer info.

Het keyboard blijkt beschadigd. Het is verschoven en daardoor zijn toetsen klem komen te zitten en zijn er afgebroken en de ophanging van enkele toetsen is verbogen.

De minisonic blijkt ook bewoond te zijn geweest.

Attachments

• IMGP1547.jpg
    IMGP1547.jpg
    137 KB · Bekeken: 101
  • IMGP1548.jpg
    IMGP1548.jpg
    138,5 KB · Bekeken: 71
  • IMGP1549.jpg
    IMGP1549.jpg
    47 KB · Bekeken: 75
  • IMGP1552.jpg
    IMGP1552.jpg
    100,2 KB · Bekeken: 74
  • IMGP1553.jpg
    IMGP1553.jpg
    107,8 KB · Bekeken: 77
Toetsen revisie

Toetsen revisie

Van de vijf toetsen met een scheve ophanging zijn er twee gebroken. Een kan gelijmd worden. Voor de ander zal ik een nieuw eindstuk moeten maken aangezien er stukken ontbreken.

Ook een ophangingsplaatje is weg en zal dus bijgemaakt moeten worden. De scheve zijn inmiddels wel al weer recht. Het zijn aluminium gestanste plaatjes. Even tussen de bankschroef klemmen en ze zijn weer kaarsrecht. Aluminium heeft gelukkig geen verende werking.

Attachments

• IMGP1559.jpg
    IMGP1559.jpg
    73,8 KB · Bekeken: 78
  • IMGP1560.jpg
    IMGP1560.jpg
    82,4 KB · Bekeken: 78
  • IMGP1561.jpg
    IMGP1561.jpg
    81,6 KB · Bekeken: 74
  • IMGP1563.jpg
    IMGP1563.jpg
    72,5 KB · Bekeken: 79
Toetsen revisie

Toetsen revisie

De plakbare toets is geplakt. Tevens alvast twee stukjes print op mekaar gelijmd die gaan dienen als basismateriaal voor het ophangingsplaatje.
Blijft over het basismateriaal voor het ontbrekende stuk toets. Ik zit te denken aan nylon maar mijn voorraad beperkt zich tot 10mm dik nylon terwijl ik 13mm moet hebben. Eens zoeken en rondvragen of er iets te vinden is en anders twee stukjes van 10mm op elkaar lijmen werkt ook. Misschien is het zelfs beter om het in twee delen te frezen die ik daarna verlijm, want ik weet niet of ik een freesje van 12mm lang heb. Daar moet ik nog eens goed en lang over slapen.
De maattekening voor de ontbrekende onderdelen is ook klaar. Het zal weer een feest worden om de cnc code op te stellen. Daar ben ik de komende dagen wel weer zoet mee.

Attachments

• IMGP1568.jpg
    IMGP1568.jpg
    47,9 KB · Bekeken: 76
  • IMGP1569.jpg
    IMGP1569.jpg
    57,2 KB · Bekeken: 83
Ik heb de profiler cnc-frees van elektuur op zolder staan. Het enige nadeel is de software die erbij zit. Om het frezen voorspelbaar te laten verlopen is het jammerlijk genoeg nodig om zelf de machine-code te programmeren. Als het niet mijn koekblik op wielen was wat mij onlangs voor een zeer onverwacht hoge onkostenpost stelde had ik inmiddels een upgrade gedaan naar een andere software / controller combinatie waarmee het eenvoudig is om CAD tekeningen naar de machine te sturen. Dit zal echter voor het volgende project worden.
Desalniettemin toch een hele toffe machine voor dit soort projecten.

http://www.colinbus.com/Nederlands/Profiler_nl.htm

Laatst gewijzigd:
Hé dat is mijn ex minisonic! Ik wilde het forumlid waar jij 'm waarschijnlijk van hebt laatst mailen of ie 'm al had opgeknapt maar kon zijn mail niet meer vinden.

Ik heb 'm weggedaan omdat ik niets snapte van de interface (schakelaars icm lichtjes)...met vlagen kreeg ik er geweldige geluiden uit, maar vaak ook helemaal niets. Hij lijkt ook niet op de originele minisonic, deze heeft meer toetsen en meer (draai) knoppen. Ik ben benieuwd of je 'm aan de praat krijgt, zou mooi zijn er zijn er maar weinig van. Succes!

Heeyo pieples!

Geniaal plan:-) revisatie verslag! Zo komt 1 en ander weer boven water! Suc6...

grtzzz zappa

Heeyo pieples!

Geniaal plan:-) revisatie verslag! Zo komt 1 en ander weer boven water! Suc6...

grtzzz zappa

Die link naar die site in het eerste bericht is vrij compleet met genoeg links weer naar andere sites.
Ik was ook van plan m ooit eens te bouwen en ik heb toen ook via de mail contact gezocht met die man van die site (ben ff zn naam kwijt).
Het blijkt dat er aardig wat obsolete onderdelen in zitten die praktrisch niet meer te krijgewn zijn. Dus er 1 bouwen zou wel kunnen maar niet zoals hij eigenlijk ooit bedoeld was.

ps als iemand de schema's wil die zou ik je kunnen mailen.:geslaagd:

Laatst gewijzigd:
toetsophangingsplaatje

toetsophangingsplaatje

Vandaag het toetsophangingsplaatje gefreesd. Eerst ff proefdraaien in een stukje hout. Daarna voor de echt. Alle strategische punten nog ff met een rechte vijl spits maken (met frezen altijd ronde binnenhoeken) en het plaatje is klaar voor de inzet. Bij het terugzetten van de toetsen blijkt dat het voor twee toetsen een probleem is dat de zijgeleiding (zodat de toets niet naar links en rechts bewogen kan worden) begaaid is. Deze twee gapen behoorlijk. Daar zal ik dus ook iets aan moeten doen, want als we ietsdoen, doen we het immers goed :maffia:.

Wordt vervolgd....

Nu ff wat printjes voor Jeroen maken....

Attachments

• IMGP1570.jpg
    IMGP1570.jpg
    126,6 KB · Bekeken: 78
  • IMGP1573.jpg
    IMGP1573.jpg
    112,1 KB · Bekeken: 76
  • IMGP1574.jpg
    IMGP1574.jpg
    87 KB · Bekeken: 76
  • IMGP1575.jpg
    IMGP1575.jpg
    84,9 KB · Bekeken: 85
  • IMGP1576.jpg
    IMGP1576.jpg
    64,9 KB · Bekeken: 69
Hij gaat lekker he? Ik had Zappa btw de schema's gestuurd...hij zou ze door sturen naar jou......Jeroen heeft ze inmiddels ook binnen.

Ik heb ze inmiddels ook al mogen ontvangen van Zappa. En het gaat wel lekker ja. Maar het manueel programmeren van die machine wordt je niet blij van. Het houdt wel je hersens jong :P.

ik ken een andere mini sonic ..met vernier potties ...knop in knop

is dit nou de oude van zappa ?
leuk project

is dit nou de oude van zappa ?

Niet de oude. Hij is gewoon van Zappa en ik knap hem op in opdracht van. Het is natuurlijk uniek om bevoorrecht te zijn zulk moois onder handen te mogen nemen.

Wat is een revisatie?

Wat is een revisatie?

Het herstellen en terug brengen in de oude conditie. Dus kort door de bocht oplappen. :dubbel:

@ Ron die link werkt bij mij niet.....

Vergelijkbare discussies

Back