Minisonic revisatie

Het herstellen en terug brengen in de oude conditie. Dus kort door de bocht oplappen. :dubbel:

Ik ken alleen revisies.

Ik ken alleen revisies.

Ik ging er voor het gemak even vanuit dat hier geen taalkundigen rondlopen, alleen synthfreaks. En die maakt de naam niets uit, ze snappen toch wel waar het over gaat. Synthfreaks praten liever over een Minisonic. :duivels:

@R-ond
Ik heb hier een Minisonic 1. Jouw link en de link die ik zelf heb geplaatst gaan over de Minisonic 2. Over de Minisonic 1 heb ik nog niets specifiek kunnen vinden, maar veel info over de Minisonic 2 is ook op de 1 van toepassing. De 1 (iig deze) heeft erg aparte patch mogelijkheden mbv 8 meerstandenschakelaars (links op het dashboard). Ik moet de bedrading nog uitzoeken om te kijken wat er nu precies hoe gepatcht wordt.
Het is een zelfbouwer (vergelijkbaar met de formant van elektuur) dus iederen kan er zijn eigen draai aan geven zoals je ook al ziet aan de 2 met zijn tig verschillende uitvoeringen.

Ik ging er voor het gemak even vanuit dat hier geen taalkundigen rondlopen, alleen synthfreaks.

Het een sluit het ander niet uit :mega:

Afgebroken toets

Afgebroken toets

Wat gaat de tijd weer snel en waarom zit er zo weinig tijd in een dag.

Mijn CNC-machine is inmiddels geupgrade zodat ik kan tekenen wat ik wil frezen en niet meer zelf code hoef te kloppen. En gelijk uitgeprobeerd om het stuk afgebroken toets bij te maken. Boven en onderkant zijn ongeveer 0,1 mm ten opzichte van mekaar verschoven. Het getekende basismateriaal van 15x15mm bleek eigenlijk 14,9x15,1mm te zijn. Weten we dat weer voor de volgende keer. Altijd alles nameten en je leveranciers nooit vertrouwen. :stupidOok is er linksboven een baan teveel weggehaald waardoor er nu een inham zit die er niet hoort te zitten. Tekenfoutje. Hier en daar een beetje navijlen (tool was conisch 30gr maar moet 45gr zijn, lang leve de vijl) want het bleek toch iets af te wijken. Stukje van de toets amputeren en prothese aanbrengen. Het belangrijkste is dat het geheel past en doet wat het moet doen.

Wordt vervolgd :biertje:

Attachments

• IMGP1596.jpg
    IMGP1596.jpg
    95,1 KB · Bekeken: 75
  • IMGP1598.jpg
    IMGP1598.jpg
    54,8 KB · Bekeken: 74
  • IMGP1599.jpg
    IMGP1599.jpg
    52,3 KB · Bekeken: 74
  • IMGP1600.jpg
    IMGP1600.jpg
    42,3 KB · Bekeken: 88
  • IMGP1601.jpg
    IMGP1601.jpg
    48,1 KB · Bekeken: 75
Afgebroken toets

Afgebroken toets

En nog meer foto's.

Attachments

• IMGP1604.jpg
    IMGP1604.jpg
    61,5 KB · Bekeken: 73
  • IMGP1606.jpg
    IMGP1606.jpg
    87,4 KB · Bekeken: 75
bis bis snap nie veelvanje foto,s
maar ben gister ook weers begonne met mn formant poly synth die wonder werkelijk bruut / ook net geluid ui monsterdt
alen geen cv gate
kwam ik op t geniale idee
hey in de cs 30 en triggeren via env vd cs30 sequencer en mixable met cs30 sound
dik de formant heeft de 3x 3340 vco [pro one ]
sc6 volg m

Afgebroken toets

Afgebroken toets

Foto 1: Passen of het scharnieren van de prothese werkt. De "gleuf" die spits toeloopt (ziet uit als |_/\_| ) die leunt op een spitse richel (ziet uit als /\ ). Deze twee in elkaar met wat vet ertussen werkt als scharnier. De gleuf die ik gefreesd heb maakt een hoek van 30 graden. De originele toets 45 graden. Ff vijlen en het past. Het stukje plastic aan het andere uiteinde heb ik afgezaagd zodat ik daar twee "pootjes" overhoud die in de toets kunnen schuiven.
Foto 2: Prothese en origineel
Foto 3: Prothese en origineel
Foto 4: Hier is te zien dat er een baantje teveel weggefreesd is door mijn tekenfout en een verschuiving van ongeveer 0,1 mm doordat de maten van het basismateriaal iets bleken af te wijken.
Foto 5: De afgebroken toets waar alles om draait. Hier moet nog een stukje vanaf gezaagd worden om de holte bloot te leggen waar de prothese in kan schuiven.
Foto 6: De prothese in de toets
Foto 7: De toets, die het weer doet zoals het hoort, in het keyboard

Laatst gewijzigd:
KNAP Staaltje werk:-) Zo'n freesbank is toppie!

RESPECT

Goed werk hoor Toeter:okdan:

Valt het prothese deel trouwens weg onder de hood van de synth?

Laatst gewijzigd:
Dat valt volledig weg als het goed is. Daar had ik al op gelet 8).

Toetsgeleiding

Toetsgeleiding

En weer wat goeie foto's met een slecht verhaal :peukie:

Er is een geleiding in het toetsenbord die zorgt dat de toetsen niet van links naar reechts kunnen, maar alleen van boven naar beneden.
Op foto1 is te zien hoe deze begaaid is. Oplossing is een stukje print in de goeie vorm (foto 2) er op te lijmen (foto 3). Deze speling is er gelukkig dat dit er nog op past zonder uiteindelijk de toetsen in de weg te zitten.

Bij twee toetsen is er ook een stuk uitgebroken wat met deze geleiding te maken heeft (foto 4 & 5). Hoe gaan we dit nu weer oplossen? Ik denk dat het iets als boetseren gaat worden. Nog eens lekker over :Z.

Ook nog eens geprobeerd om het scharnier plaatje dat ik van print gemaakt heb van aluminium na te maken, maar dat lijkt vooralsnog een mission impossible omdat ik voor de details een dunne frees moet gebruiken die dan steeds breekt.
Wordt vervolgd.

Attachments

• IMGP1608.jpg
    IMGP1608.jpg
    67,1 KB · Bekeken: 73
  • IMGP1607.jpg
    IMGP1607.jpg
    42,6 KB · Bekeken: 74
  • IMGP1611.jpg
    IMGP1611.jpg
    68 KB · Bekeken: 73
  • IMGP1609.jpg