Track Klinkt vaak te vol

steve r

Stamgast
Hi !

Ik heb ondanks dat ik Eq, compress, en een goede eindmix maak, toch vaak het idee dat me track te vol is.

Zeker na de midden brake, dan lijkt het niet of het niet allemaal lekker in elkaar zit.

Als ik naar andere track luister dan hoor je dat het allemaal zijn eigen plek heeft.
----------
--------
-----
---
-

Ongeveer zoals hier boven.

Bij mij klinkt het
-------------
-------------
----------
------------
Om maar even een voorstelling te geven.

Ik zet niks op mijn eind kanaal.

Heeft iemand handige tips hiervoor ?
Ik wil een warm compleet geheel creƫren.
Maar kom er niet uit hoe dit moet.

Ik gebruike cubase sx 5 en waves.

Ik maak voornamelijk trance. Mocht hier al een topic over zijn, vermeld het even dan sluit ik deze.

Grtz & thx for help

Steve

Ga eens terug naar je arrangement en kijk daar eens kritisch naar voor je allerlei mix-dingen gaat uithalen die misschien niet nodig zijn. Dynamiek heeft ook met stiltes, rust e.d. te maken. Lagen, dingen aan uit, hard/zacht enz...
Mix stadium komt daarna.
Just a tip

Het is vaak handig om ieder geluid zijn eigen plaats te geven in het stereobeeld (dus niet alles recht door het midden of veel te veel 'brede' sounds gebruiken) en ieder geluid zoveel mogelijk in een eigen frequentiegebied te duwen. Daarmee krijg je het gevoel dat de geluiden los van elkaar zitten in plaats van dat ze een brij vormen.

Een andere belangrijke techniek 'is het goede gebruik van reverb. Een beetje reverb op de juiste instrumenten kan er voor zorgen dat je mix meer als een geheel klinkt en ruimtelijker wordt. Maar teveel reverb zorgt wederom voor een te volle brij.

Het is vaak handig om ieder geluid zijn eigen plaats te geven in het stereobeeld (dus niet alles recht door het midden of veel te veel 'brede' sounds gebruiken) en ieder geluid zoveel mogelijk in een eigen frequentiegebied te duwen. Daarmee krijg je het gevoel dat de geluiden los van elkaar zitten in plaats van dat ze een brij vormen.

Een brij vormen is weer een ander uiterste maar dit wat jij beschrijft is juist de fout die veel mensen begaan; om eerst alle geluiden te isoleren en daarna weer een geheel te gaan vormen. Dan ga je dus TE veel in moeten grijpen met compressie en eq'n wat dus vaak het geheel niet ten goede komt. Ga pas ingrijpen ALS er iets in de wegzit en laat je eens verrassen juist door het onderling op elkaar inwerken van frequencies. Dikke sounds zijn ook niet erg, juist beter want dan hoef je vervolgens geen kunstgrepen toe te passen om ze dik te krijgen. Er iets vanaf halen door bijv compressie en eq is altijd beter dan iets willen toevoegen op die manier.

Zoek het eerst in je arrangement, en daarna in je productie en mix. Mixen en arrangeren en produceren zijn niet voor niets taken die in de muziekwereld vaker gescheiden worden gehouden en uitgevoerd worden door verschillende mensen. Het wordt moeilijk als je ze niet als gescheiden dingen gaat zien, trust me

Ga eens terug naar je arrangement en kijk daar eens kritisch naar voor je allerlei mix-dingen gaat uithalen die misschien niet nodig zijn. Dynamiek heeft ook met stiltes, rust e.d. te maken. Lagen, dingen aan uit, hard/zacht enz...
Mix stadium komt daarna.
Just a tip

JUIST! Helemaal met Manu eens!

Het arrangement is zoveel belangrijker dan de uiteindelijke mix.
Heel veel mensen proberen in hun mix hun arrangement-technische fouten eruit te mixen d.m.v. eq's en compressors. Dat gaat vaak niet werken, het blijft toch 'niet lekker' klinken.
Dat komt 9 van de 10 keer door simpelweg noten van verschillende geluiden die elkaar overlappen en geluiden die niet bij elkaar passen (bijvoorbeeld boventonen van geluiden die elkaar in de weg zitten). Ga vooral eens nootjes schrappen waarvan je denkt dat die de boosdoeners kunnen zijn.

Probeer niet pas in het laatste stadium een lekker geheel te krijgen!
Een goed arrangement met de juiste geluiden mixt zichzelf!

Een brij vormen is weer een ander uiterste maar dit wat jij beschrijft is juist de fout die veel mensen begaan; om eerst alle geluiden te isoleren en daarna weer een geheel te gaan vormen. Dan ga je dus TE veel in moeten grijpen met compressie en eq'n wat dus vaak het geheel niet ten goede komt. Ga pas ingrijpen ALS er iets in de wegzit en laat je eens verrassen juist door het onderling op elkaar inwerken van frequencies.

Dat klopt, dat is ook niet helemaal wat ik bedoelde. Maar bijvoorbeeld in trance, is het erg verleidelijk om zo'n duimendikke hooversound te pakken die ultrabreed en diep klinkt. Maar dit kan in de weg zitten bij je baslijn bijvoorbeeld, dus is het soms beter om een bas te kiezen in het lage segment, en een hoover te kiezen die bij dat lage segment wegblijft, door bijvoorbeeld geen suboscillators te gebruiken of de laagste frequenties een octaaf omhoog te gooien.

Een track 'maken' op je mengtafel is inderdaad geen fijne manier.

JUIST! Helemaal met Manu eens!

Het arrangement is zoveel belangrijker dan de uiteindelijke mix.
Heel veel mensen proberen in hun mix hun arrangement-technische fouten eruit te mixen d.m.v. eq's en compressors. Dat gaat vaak niet werken, het blijft toch 'niet lekker' klinken.
Dat komt 9 van de 10 keer door simpelweg noten van verschillende geluiden die elkaar overlappen en geluiden die niet bij elkaar passen (bijvoorbeeld boventonen van geluiden die elkaar in de weg zitten). Ga vooral eens nootjes schrappen waarvan je denkt dat die de boosdoeners kunnen zijn.

Probeer niet pas in het laatste stadium een lekker geheel te krijgen!
Een goed arrangement met de juiste geluiden mixt zichzelf!

++

Een kleine basis wat betreft harmonie is zeker niet weg. Voor sommige mensen is de tip "gebruik altijd alleen maar noten uit de zelfde toonladder op het zelfde moment" al een hele goede ;)

Oke oke !!!!

Thx voor de de tips die nu al gegeven zijn.

Stel dat je met een bassline werkt, een Synth als onder toon, en een lead sound.

Als je die allemaal apart eq en bij bijv de lead sound het laag weg laat.
Bij de synth het mid wat omhoog trekt.
En bij de bassline het mid en hoog er uit filtert.

Krijg je dan ongv het juiste effect ?
Dit wel beetje banaal gezegd.

GRtz
s

Da's ongeveer het idee ja, maar over het algemeen kun je beter dingen wegsnijden dan omhoogduwen.

kan, het idee is wel ok alleen afhankelijk van de sound en functie zit er een heleboel punch en duw van de bass juist in het mid-laag en niet in het laag/sublaag. Een stkje definitie van je bass haal je soms weer juist uit je mid-hoog.
Zelfde geldt ook voor de functie van je synth enz...dus een compleet sluitende theorie heb je niet met de beknopte post.

En inderdaad, cutten is beter dan moeten boosten. Kijk dus ook naar een dikke synth dikke lead en nog dikkere bass misschien wel en haalweg waar de knelpunten zitten.

Nee zeker niet!

Je kunt wel met een eq het laag uit een lead wegfilteren, maar als er in die lead toch een suboscilator zit, dan heeft deze subosc ook een boventonenreeks, je kunt het laag wel wegfilteren, de lage 'noot' zit er dan arrangement-technisch nog steeds in.

Begin bij de bron. Zie je arrangement als een zeer ingewikkelde puzzle die je in elkaar aan het leggen bent. Past een bepaald geluid niet bij een ander, dan kun je in frequenties gaan zitten snijden, maar beter is om gewoon een beter passend puzzlestukje te zoeken!

Ja wat ook nog een tip is (en nu zullen er misschien best wat mensen over me heen vallen maar toch is het een goede tip hahaha)om een lekkerder en warmer klinkend geheel te krijgen; Als je inside-the-box werkt, dus veel soft synths enz gebruikt gebruik dan afhankelijk van je setup je analoge outputs om partijen die af zijn naar buiten te sturen (uit je DAW, in jouw geval Cubase) en vervolgens weer door de analoge inputs op te nemen. En gebruik desnoods een behringer, spirit, mackie of phonic tafeltje maakt niet uit om het ff doorheen te halen en vervolgens terug Cubase in.

Maak je geen zorgen over je ruis, want dan kom je weer op het punt van niet je tracks te veel solo'n en helemaal cleanen maar als het goed klinkt is het goed...met tik, met ruis (wat echt in veeeeeeeel gevallen in de mix verwaarloosbaar is!!) met kraak enz...

Wat er gebeurd is dat je gaat fucken met het anders veels te nette freq spectrum van de softsynths. Elke tracks klinkt wel als in balans met de rest alleen zijn je tracks iets uit elkaar getrokken wat juist een eenheid in de hand kan werken en karakter, sound en warmte (ja ook met een cheap-ass tafeltje!)
Als je inside-the-box werkt en je bent niet heel ervaren kan dit zeker een goede ingreep zijn om toe te passen. Digitale mixbussen, summing is niet altijd gewenst...als je niet goed weet wat je doet gaan dingen (tracks bijv) te veel naar elkaar toe trekken en wordt het te kil en te gladjes.

Vergis je niet in hoeveel mensen dit toepassen hoor, ook juist de namen naar wie je luisterd thuis. En dit gebeurd in bijna alle stijlen wel.

Nogmaals het is niet heilig, en werkt soms ook niet maar het is een simpele goed toepasbare tip en probeer het maar en luister dan naar je eindresultaat! Vergeet AD en DA conversie horror terror verhalen. Het speelt wel degelijk een rol maar levellen is essentieel, of het nou hi-end gear is of crappy-home-commercieel-cunsumer spul...doesn't make a difference en het kan wel degelijk, en in veel gevallen is het echt een goede zet. Maar neem het niet aan, probeer het uit en luister wat het verschil is en laat dan ff wat weten

Grtz weer

Oke oke !!!!

Thx voor de de tips die nu al gegeven zijn.

Stel dat je met een bassline werkt, een Synth als onder toon, en een lead sound.

Dit wel beetje banaal gezegd.

GRtz
s

Kun je dan niet beter gewoon meten de lowpass wat lager instellen in je basspatch? Het mooie aan filters op synthesizers is dat ze altijd meebewegen met je toonhoogte.

Kun je dan niet beter gewoon meten de lowpass wat lager instellen in je basspatch?

Soms wel, maar meestal niet omdat er iets karakteristieks van de basspatch in het mid of het hoog zit (bijv. een attack, of datgene wat hem percussiever maakt), zie Manu's voorlaatste post.

Ja wat ook nog een tip is (en nu zullen er misschien best wat mensen over me heen vallen maar toch is het een goede tip hahaha)om een lekkerder en warmer klinkend geheel te krijgen; Als je inside-the-box werkt, dus veel soft synths enz gebruikt gebruik dan afhankelijk van je setup je analoge outputs om partijen die af zijn naar buiten te sturen (uit je DAW, in jouw geval Cubase) en vervolgens weer door de analoge inputs op te nemen. En gebruik desnoods een behringer, spirit, mackie of phonic tafeltje maakt niet uit om het ff doorheen te halen en vervolgens terug Cubase in.

Maak je geen zorgen over je ruis, want dan kom je weer op het punt van niet je tracks te veel solo'n en helemaal cleanen maar als het goed klinkt is het goed...met tik, met ruis (wat echt in veeeeeeeel gevallen in de mix verwaarloosbaar is!!) met kraak enz...

Wat er gebeurd is dat je gaat fucken met het anders veels te nette freq spectrum van de softsynths. Elke tracks klinkt wel als in balans met de rest alleen zijn je tracks iets uit elkaar getrokken wat juist een eenheid in de hand kan werken en karakter, sound en warmte (ja ook met een cheap-ass tafeltje!)
Als je inside-the-box werkt en je bent niet heel ervaren kan dit zeker een goede ingreep zijn om toe te passen. Digitale mixbussen, summing is niet altijd gewenst...als je niet goed weet wat je doet gaan dingen (tracks bijv) te veel naar elkaar toe trekken en wordt het te kil en te gladjes.

Vergis je niet in hoeveel mensen dit toepassen hoor, ook juist de namen naar wie je luisterd thuis. En dit gebeurd in bijna alle stijlen wel.

Nogmaals het is niet heilig, en werkt soms ook niet maar het is een simpele goed toepasbare tip en probeer het maar en luister dan naar je eindresultaat! Vergeet AD en DA conversie horror terror verhalen. Het speelt wel degelijk een rol maar levellen is essentieel, of het nou hi-end gear is of crappy-home-commercieel-cunsumer spul...doesn't make a difference en het kan wel degelijk, en in veel gevallen is het echt een goede zet. Maar neem het niet aan, probeer het uit en luister wat het verschil is en laat dan ff wat weten

Grtz weer

Ja dit heb ik ook gehoord.
Ik werk alleen maar in The box ......

Ga denk ik ook met xtc draai tafel er tussen zetten.
Schijnt dat je hier goed het mid en het hoog kan regelen.
+ het word wat meer analoog en misschien een iets warmer geluid.

Maar naast een compressor op je synth te zetten en een eq.
Is het ook nog handig om iets op je eind kanaal te zetten ??
En zo ja wat ?

En zoals ik ook eerder heb gelezen de zelfde geluiden bij elkaar zoeken is iig ook belangrijk.
Probeer ook nu vaak van de lead sounth, een bass sound als onder toon te gebruiken. Dit vult makkelijker op.

Ik was er altijd van overtuigt dat iemand die masterd, erg veel aan je track toevoegt. Maar dit valt zwaar tegen. Als je geen goede eind mix aan levert dan kan hij ook vrij weinig nog doen.

Dus ben blij met al deze reacties
Word me veel duidelijk nu.

Is het handig om elke sound ook zelf te pannen ?
Zodat het niet allemaal recht in je track staat ???

je kan er ook voor kiezen je tracks door iemand anders te laten mixen
als je iedere track als unprocessed audio bounced of rewired en bijv de drumgroep revoiced, dan klinkt je track ook al weer heel anders.

Maar ik zou persoonlijk maar eens beginnen met alles (behalve bass/kick) te lowcutten op 150hz, of hoger (gewoon switchen tussen solo/mix en luisteren wanneer je de track te dun vindt worden) je zal zien dat op de meest kanalen zo alles >500hz tot sommige zelfs 1800hz kan worden gegegooid, hierdoor krijg je dan ruimte voor kick/bass welke je dan lich sidechained (en geen verb op bass) dan krijg je echt al wel een strak fundament voor je mix.

op de kick en bass kan je tevens rond de 500 hz veel mud wegscheppen door te cutten met een Q van 1.5 hierdoor krijgen je leads en pads meer definitie.

high cut zou ik voor zichtig mee zijn.
route alles door subbusses en zet een compressor op iedere subgroup. met MILDE settings om net de peiken eraf te scheren van lastige transients.

hierdoor zul je zien dat je zo tussen de 3-5db uit je mix trekt, waardoor je overall mix weer harder kan.

een goede tool voor een goede mix is ook de VST meter en probeer dan voor dance zo rond de 10 uit te komen

succes!

Soms wel, maar meestal niet omdat er iets karakteristieks van de basspatch in het mid of het hoog zit (bijv. een attack, of datgene wat hem percussiever maakt), zie Manu's voorlaatste post.

Tja als je dat karakteristieke er vervolgens toch weer uit gaat filteren met een equalizer.....

Je kunt met een statische equalizer gewoon niet zo veel doen bij melodieuze geluiden zonder dat het gaat opvallen, want je cut of boost naargelang de toonhoogte een ander deel van het geluid steeds.

je kan er ook voor kiezen je tracks door iemand anders te laten mixen
als je iedere track als unprocessed audio bounced of rewired en bijv de drumgroep revoiced, dan klinkt je track ook al weer heel anders.

Maar ik zou persoonlijk maar eens beginnen met alles (behalve bass/kick) te lowcutten op 150hz, of hoger (gewoon switchen tussen solo/mix en luisteren wanneer je de track te dun vindt worden) je zal zien dat op de meest kanalen zo alles >500hz tot sommige zelfs 1800hz kan worden gegegooid, hierdoor krijg je dan ruimte voor kick/bass welke je dan lich sidechained (en geen verb op bass) dan krijg je echt al wel een strak fundament voor je mix.

op de kick en bass kan je tevens rond de 500 hz veel mud wegscheppen door te cutten met een Q van 1.5 hierdoor krijgen je leads en pads meer definitie.

high cut zou ik voor zichtig mee zijn.
route alles door subbusses en zet een compressor op iedere subgroup. met MILDE settings om net de peiken eraf te scheren van lastige transients.

hierdoor zul je zien dat je zo tussen de 3-5db uit je mix trekt, waardoor je overall mix weer harder kan.

een goede tool voor een goede mix is ook de VST meter en probeer dan voor dance zo rond de 10 uit te komen

succes!

Raphie !

Bedoel je dat ik voor elk kanaal een aparte bus moet aan maken ?
En hier overal een aparte sidechain/compressor op moet zetten ?

Heb hier laatst filmpje over gezien maar ik d8 dat dit alleen voor de kick was.

grtz
s

ik maak voor iedere "categorie" altijd een apparte group aan:

Group 1: Percussion > Alle percussie behave kick
Group 2: Kick > (voor parallel compressie)
Group 3: Bass > alle basslines
Group 4: leads > alle leads en pads
Group 5: FX > whitenoises, crashcymballs, FX kicks voor breaks etc. > eigenlijk alles dat gladgestreken moet zijn voor het naar de main mix gaat.

iedere group (behalve kick) heeft z'n eigen buss compressor met settings naar smaak, tevens laat ik iedere group op 0dbfs en de mainmix ook (UNITY GAIN)
ik gebruik dan alleen op de basslines nog individuele compressie op de kanalen voor de rest laat is alles zowel op de kanalen als mainmix uncompressed.

mix dan je kick solo op +/- -8db op de subgroup en begin je mix vanuit die verhouding in te rijden. (dus alles inmixen, maar niet meer aan de kick komen) samen met de tips in de vorige post moet je dan tot een goed eindresultaat kunnen komen. :okdan:

over sidechain:

Sidechain heeft voor mij 2 doelen:
1. bij conflicterende frequenties tussen 2 instrumenten, ruimte maken voor 1 van de 2 (meestal de kick :-) )
2. een "bouncy" feel meegeven aan de track (dat gevoel dat iemand continu met de volumeknop zit mee te gaan op de maat, maar dan VEEL subtieler) waardoor je meer drive krijgt. dit doe ik op de percussiegroup (mild) en op de leads, iets minder mild)

maar ik ga NOOIT voor die Kate Ryan achtige surrender pads...... dat vind ik persoonlijk weer niks

Back