Track Klinkt vaak te vol

klopt, je kan daarom ook het beste "mild" compressen op de subgroup, alleen om de meest extreme transients een beetje in te dammen, maar onhoorbaar op het geheel

voor mij zijn subgroepen een "geordende" manier van werken. ik kan dan heel eenvoudig een drummix of FX groep pakken en door de grote bokken van de mix heen schakelen.

Als je standaard compressie over alles gooit dan gaat alles ook meer hetzelfde klinken en dat kan nou net tegen je werken als je een heel volle mix hebt.

Net zoiets als een BH gebruiken als je geen hangtieten hebt zeg maar. :D

Net zoiets als een BH gebruiken als je geen hangtieten hebt zeg maar. :D

Je moet gewoon altijd een BH dragen! Is niet voor hangtieten maar om hangtieten tegen te gaan...niet hetzelfde dus als compressie. Ik krijg wel een slappe lul van te veel compressie, of onnodige compressie. Mensen gaan er iets te vaak van uit dat je ALTIJD compressie nodig hebt wat ok niet altijd het geval is...
Hmmm bij nader inzien; kleine maar stevige borsten zonder BH in een strak kort shirtje of.........:okdan:

fuse schreef:
Als je standaard compressie over alles gooit dan gaat alles ook meer hetzelfde klinken en dat kan nou net tegen je werken als je een heel volle mix hebt.

Niet eens.

Hoe voller de mix, des te strakker sommige elementen op hun plaats dienen gehouden te worden, omdat de dynamiek van die elementen onbelangrijk is, ze dienen gewoon 'in de mix te zitten'.

Je wilt zeker niet dat onbelangrijke 'opvulsels' vechten met andere belangrijke melodieën (eq) en je wilt dat ze niet plots op de voorgrond treden (compressie). Daarom dat ik een channelstrip het handigste vind werken op een bus.

Alleen de dingen die je niet bewust / gericht doet kunnen wel eens tegen je werken, toch? :)

Niet eens.

Hoe voller de mix, des te strakker sommige elementen op hun plaats dienen gehouden te worden, omdat de dynamiek van die elementen onbelangrijk is, ze dienen gewoon 'in de mix te zitten'.

Je wilt zeker niet dat onbelangrijke 'opvulsels' vechten met andere belangrijke melodieën (eq) en je wilt dat ze niet plots op de voorgrond treden (compressie). Daarom dat ik een channelstrip het handigste vind werken op een bus.

Alleen de dingen die je niet bewust / gericht doet kunnen wel eens tegen je werken, toch? :)

+1

Er wordt wel eens vergeten dat compressie niet in de eerste instantie is om dingen te laten pompen of plat plat plat te drukken, maar een tool is om dynamiek onder controlle te houden en INDIEN GEWENST EN AFHANKELIJK VAN WELKE BAK JE GEBRUIKT kan dienen om SOUND mee te geven aan iets

Compressie opzich is geen probleem, gaat om de hoeveelheid, welke hard-software, wat je wilt bereiken en of het in handen is van iemand die weet wat hij doet

Soms gooi ik op alles compressie (soms 10 dB gainreductie), tot het levenloos klinkt. Dan ga je luisteren: wat moet er leven?

Dat is maar één manier om tegen je arrangement aan te kijken (de omgekeerde manier van die hier geopperd wordt). Ook weer niet de enige.

Ik herinner me dat Maserati zelfs multibandcompressie gebruikt ipv eq...
Dat woord is bijna taboe, als je sommigen mag geloven, maar sluit aan bij een bepaalde mixvisie. En het klinkt.

In iedere geval Bruikbare topic !!

Hang tieten of niet. En een slappe lul liever niet :D

Hehe

Dat verhaal van alles door 5 bussen gooien met een compressor erop snap ik niet.
Door alles te compressen in groepjes maak je het mixgewijs juist moeilijker.
Dan alleen de dingen compressen die compressie nodig hebben en dat maakt je mix automatisch al minder dicht. Exciters en stereoverbreders over alles gooien is ook het jezelf moeilijk maken.

Er zijn zoveel richtlijnen dat je genoeg keuzes hebt om er verzameling te kiezen die werkt. Daarbij wordt het makkelijker als je meer ervaring krijgt. En daarbij helpt ook om je wat meer in de theorieen die hierbij komen te kijken te verdiepen.

En een complexe mix maken is op zich niet verkeerd maar als het echt te vol wordt dan snappen luisteraars het niet meer zo omdat ze zoveel aspecten hebben waarop ze kunnen concentreren. En wat dat betreft kan je die mix ook even laten liggen om later weer eens met een fris oor naar te gaan luisteren.

Dit is een filmpje over hoe je bussen creert

grtz
s

Dit bedoelde ik dus niet, wel het routen, maar niet het sidechainen

Nee weet ik.

Maar los van het side chainen.
Is dit wel de juiste manier om je alles te routen toch ?

Dan in plaats van een side chainer, zet je op elke groep een compressor.

Of heb ik je dan nu helemaal verkeerd begrepen ??

Niet eens.

Het punt is dat een compressor niet perfect is. Dwz dat je altijd een bepaald soort kleuring of verlies van stereobeeld hebt (zelfs bij de hele dure versies).
Als je voor een bepaalde kleuring gaat dan kan het ook wel over de masterbus.
Ook als je 2 identieke compressors gebruikt over 2 kanalen apart is niet hetzelfde als die 2 kanalen over een bus via een compressor. (Zelfs met plugins)
Verschil is vaak marginaal klein maar alle beetjes op de grote hoop bij elkaar telt toch op. Vooral als je het jezelf al moeilijk maakt door op het top van je headroom te gaan zitten. (Dat is vaak een bijverschijnsel van over alles compressie gooien.)

Default over alles compressie gooien is het jezelf moeilijker maken. Dat neemt niet weg dat je gaandeweg over de diverse kanalen diverse compressors jast als een bewuste keuze. Dat hangt er maar net vanaf wat je ermee wilt bereiken.

Zelf gebruik ik vaak het aan/uit zetten van een compressor en als het merkbaar niets verschilt dan kan hij net zo goed uit.

Maar als mensen hier meer over willen leren moeten ze gewoon het maar eens zelf proberen. Gebruik over alles compressie en ga dan je mix bouwen. En zet daarna eens alles uit wat je niet kan horen en vergelijk het eens met die eerste mix.

over sidechain:

Sidechain heeft voor mij 2 doelen:
1. bij conflicterende frequenties tussen 2 instrumenten, ruimte maken voor 1 van de 2 (meestal de kick :-) )
2. een "bouncy" feel meegeven aan de track (dat gevoel dat iemand continu met de volumeknop zit mee te gaan op de maat, maar dan VEEL subtieler) waardoor je meer drive krijgt. dit doe ik op de percussiegroup (mild) en op de leads, iets minder mild)

maar ik ga NOOIT voor die Kate Ryan achtige surrender pads...... dat vind ik persoonlijk weer niks

Ja dit hoor ik trouwens veel terug bij deamau5.

Maar hoe werkt dit. Dit doen ze vaak met aan bassline of een lead.
Lijkt het net of het van zacht naar hard toe gaat.
Maar heel minimaal.

grtz
s

dit doen ze met sidechain
kan via subgroups (zoals in je link hierboven)
of met sidechain aware plugins (zoals zometeen in je C5 :) )
of met SC plugins zoals bijv Sidekick
of ouderwets volume of (op pads) velocity tekenen
"trancegate" functies op VSTi's zoals NEXUS of Vanguard geven ook dit effect.

heel veel wegen naar rome dus......

Pff wat een lappe tekst hier zeg.

Volgens mij is het gewoon een kwestie van al je levels goed zetten en dan je kanalen goed eq'n tot je een goede freq balans hebt.

Dit zijn toch wel de belangrijkste dingen om een mix die te vol klinkt beter te laten klinken.

Pannen, mixbussen en compressen heeft daar niet zoveel mee te maken lijkt mij.

Negative.

Niet negatief bedoelt. Maar als iedereen een antwoord zoals jij had gegeven.
Was ik geen stap verder geweest.
Doordat iedereen zijn wijze van mixen heeft gegeven ben ik een stuk verder.

Met een lapje text zoals jij het verteld had ik niet verder gekomen.

Volgens mij is het gewoon een kwestie van al je levels goed zetten en dan je kanalen goed eq'n tot je een goede freq balans hebt.

Dit zijn toch wel de belangrijkste dingen om een mix die te vol klinkt beter te laten klinken.

Pannen, mixbussen en compressen heeft daar niet zoveel mee te maken lijkt mij.

Je noemt absoluut goede dingen, dingen die essentieel zijn en aan de basis staan van een goede mix opzetten! MAAR als het gaat om het vooropgestelde probleem op te lossen, het probleem dat je zelf ook aanhaalt in je 2e zin, zijn er meerdere oplossingen afhankelijk van waar dat "volle" nou precies inzit. En afhankelijk wat dat is kies je je middelen uit, wat kan inhouden terug je je eerste mix en dan inderdaad levellen/balancen en eq'n OF nog 100 andere dingen.

Componeren, arrangeren, produceren, engineren enz. is nooit slechts "gewoon een kwestie van " ff dit en dan ben je er.

Je moet gewoon altijd een BH dragen! Is niet voor hangtieten maar om hangtieten tegen te gaan...

Offtopic :D
Dat is dus niet waar, Als je de hele dag (dus ook in bed) een BH draagt
krijg je als ware luie tieten aka hangtieten.
Je zou een BH echt niet meer dan 12uur per dag moeten dragen.

De hele dag geen BH veroorzaakt ook hangtieten, zeker als je in
de buitensport zit of hardloopster bent.

Maar laten we eerlijk, het mooiste is toch dat waarneer het zonder BH al goed en mooi zit :)

Back