Het zit zo:
De zaaleigenaar waar je voor speelt is afdracht plichtig aan de Sena en aan de Buma/Stemra. Deze afdracht wordt bepaald aan het aantal live optredens en eventueel CD's, etc. wat gedraaid wordt. Werk je met een model overeenkomst, staat dit ook als punt vermeld: De zaaleigenaar dient zorg te dragen voor afdracht van Buma/Stemra rechten, of iets van die strekking. Dit geldt primair voor complete nummers.
Breng je je materiaal uit op bijv. CD, dan betaal je in principe voor elk nummer rechten, afhankelijk van het aantal nummers en de verkoopprijs van de CD. Toetsing vindt achteraf plaats, waarna eventueel verrekening volgt. Tot zover duidelijk, totdat er iemand is die vindt dat je plagiaat pleegt, vooral de amerikanen zijn daar sterk in. Hierop volgt dan een rechtszaak, met alle gevolgen van dien . . .
Voor samples, midi-files e.d. ligt het allemaal wat moeilijker. Wanneer je kunt aantonen dat je e.e.a. hebt gekocht en toestemming hebt om te live te gebruiken, is er niets aan de hand. Heb je die toestemming niet, kun je bij een eventuele controle problemen krijgen. Zeggen dat je het zelf hebt gemaakt kan, maar is heel moeilijk aan te tonen.
Nu is het tenslotte wel zo, dat half Nederland op de buhne staat met "gejatte" spullen en ik heb nog nooit gehoord dat er iemand mee is betrapt, dus ik zou me daar niet te veel zorgen om maken.