Synths: Wat kan ie / wat gebruik je echt

rvanommen

Ouwe rot
Dit is vast herkenbaar voor de meesten hier -
Je hebt een nieuwe synth, je vogelt hem een beetje uit... of helemaal... en je gaat aan de slag.
Fast forward een paar maandjes / jaren... hoeveel van wat je synth echt kan gebruik je dan nog echt?

Ikzelf probeer er echt zoveel mogelijk uit te halen, maar ik ben echt niet in alles geintreseerd... of ik vergeet de helft over tijd...

Wat voor spullen heb jij en wat doe je er wel/niet mee:

Ik zal aftrappen -

Song-modes om patronen te chainen op de Analog rytm? niet nodig... weet niet eens meer hoe t moet.
ik maak vooral korte patroontjes/loopjes en knoop ze in de de DAW aan elkaar en gebruik van de rytm verder vooral de sound engines om eigen drum sounds te maken.

Samplen op de Analog rytm of waldorf quantum? doe ik nooit... doe ik eigenlijk altijd in de box... Maak wel eens wat met de sample engine, maar de samples komen dan van een usb stick, maar vaker nog gebruik ik eigenlijk de pure synth engines... vind ik leuker. Granular is erg leuk, maar ben ik nog niet echt heel diep in gegaan, en daar heb ik nu de GR_MEGA voor (en die staat boven aan mijn lijst om voor 2026 helemaal los mee te gaan).
Ook de Live granular heb ik enkel ff geprobeert, maar nooit verder mee gegaan.
Qua synths vind ik eigenlijk vooral de sound engines en FX leuk... rand functies vergeet ik vaak of vind ik te veel gedoe....

Nog zo'n device... de push 3... daarvan gebruik ik ook lang niet alle functies... denk niet eens de helft. sommige dingen doe ik veel liever met muis en keyboard.
Helemaal standalone doe ik niet zo vaak meer als vroeger nu ik ook een mooi laptopje daarvoor heb... meestal gebruik ik ze samen, maar ja... dan heb ik wel weer een muis en keyboard die ik soms liever gebruik.

Motorsynth - geweldig apparaat, helemaal mn ding maar gebruik hem ook niet volledig. Er zit een audio input op voor vocoding en je kan een envelop follower functie gebruiken. nog niet eens geprobeert (wil ik eigenlijk nog wel eens proberen). Sequencers op synths (motorsynth maar ook andere synths) gebruik ik ook heel erg weinig omdat ik dat liever in de DAW doe.
Ook negeer ik de Motorsynth als ik op de laptop werk... dat doe ik doorgaans in huiskamer of keuken... en dat ding maakt zoveel herrie, dat zouden mn huisgenoten niet trekken denk ik :D

KORG Opsix maak ik alleen maar patches op die ik dan naar de PC zet en dan in OpSix native gebruik als ik muziek maak.
Het apparaat staat doorgaans niet eens aangesloten... Is voor mij gewoon een ding wat ik een paar keer per jaar mee op schoot (lekker chill op de bank) zit om met FM te klooien.
Harstikke leuk om te doen, zou m nooit wegdoen ook al kan ik alles ook in de DAW met native....

Herkenbaar? Wat doe jij daar aan?
Doe je er uberhaubt iets aan?

Eigenlijk vind ik het zelf best prima zoals t nu gaat, maar vind meer leren van mn apparatuur ook wel leuk om te doen ook.

Dus wat ik dan wel eens doe is de manual soms herlezen of weer ff een deep-dive doen als refresher...
Dat vind ik wel echt leuk om te doen.
En soms vind ik ook iets opnieuw uit of blijkt dat ik een hele bruikbare functie gewoon helemaal vergeten was.
Ook kan het voorkomen dat ik door nieuw opgedane kennis ineens wel een functie snap of de bruikbaarheid ervan inzie terwijl ik eerder dacht "Huh? wat moet je daar nou weer mee"... je leert toch steeds weer wat bij...

Maar verder doe er niets aan geloof ik...
ik heb wel vrede met het feit dat sommige apparaten meer kunnen dan ik ermee doe en dat ik dat er niet uithaal. als je er maar lol mee hebt... toch?
Ik speel ook gewoon het liefst met al die spullen terwijl mn DAW ook open staat en alles aan elkaar knoopt. die neemt dus ook gewoon een hoop functies over die al die hardware eventueel ook zou kunnen.

Live, DAWless... niet mijn ding, dus dan zijn sommige functies ook niet voor mij gemaakt denk ik dan.
Mooie functies om apparatuur aan je DAW te knopen zoals Overbridge+analog rytm? dat dan juist weer wel.

Wat hebben jullie waarvan je denkt dat je er veel meer uit zo kunnen halen?
Wat heb je waarvan een groot deel van de functies irrelevant is/voelt voor jou?
En hoe ga jij er mee om... verkoop je wel eens wat om die reden? of vind je een synth waarvan je 10% van de functies gebruikt ook prima voor je collectie?

Gewoon weer een leuk onzin topic en een excuus om het weer te hebben over je favo synths.

Synths met presets prog ik nooit. Synths zonder altijd. Dat is t zo n beetje. Ik hekel manuals lezen dus als ik menu moet duiken kan ik m beter verkopen: probably not gonna dive anyway. K ben een simpele ziel. Maak simpele zooi. Ben dan simpelweg gelukkig

Van mijn pc3x gebruik ik vooral standaard presets. Waarvan ik enkele nog wat aanpas. Dat is voornamelijk een werkpaard voor optredens. Stabiel en solide.
Met de ub-xa maak ik zo nu en dan eigen presets of afgeleiden van andere. Al na gelang ik nodig heb. Dat is gemiddeld 1 of 2 keer per maand. Maar daarvan gebruik ik lang niet alle functionaliteit. Sequencer en vintage mode gebruik ik niet.
Velocity en aftertouch juist weer wel.
Ook multitimbral bevalt mij goed.

De enige synth waar ik echt alles uit probeer te halen is de poly d.
Daar kan ik uren mee zoet zijn en ondank zijn eenvoud steeds weer iets nieuws in ontdekken.
Vooral in combinatie met multi fx.

Atari Cubase is mijn enige sequencer, dus ik gebruik geen onboard sequencers. Zelfs niet bij drumcomputers. Verder vooral presets editen, meestal bv layers weghalen of juist een combi layeren. Beetje envelope tweaken.

Zelf samplen is ook hoogst uitzonderlijk.

dit is voor mij de hoofd reden dat ik presets erg belangrijk vind, ik hoef niet altijd alles te gebruiken maar het is handig wanneer je meer opties hebt voor bepaalde geluiden zolang je ze maar kan opslaan voor later gebruik

dat vind ik het mooie aan de korg modwave en m/p ze hebben zo ongelofelijk veel mogenlijkheden... gebruik ik ze nu allemaal? waarschijnlijk niet, heb ik ze allemaal gebruikt? misschien... ik blijf nog steeds dingen ontdekken af en toe zeker wanneer ik de software aansluit om eens dieper in de FX te duiken

mijn osmose gebruik ik het afgelopen jaar vooral als midi controller omdat ik het gewoon niet intuitief vind om op de pc mijn geluiden te moeten ontwerpen ondanks dat deze ongelofelijk veel kan ik draai liever aan knopjes

in het verleden de minifreak ook veel gebruikt, geweldig ding omdat het heel makkelijk is er ongelofelijk veel uit te halen dankzij alle engines, wat dat betreft denk ik een van de meest uitnodigende synths die ik gebruikt heb dankzij mooi geluid, duidelijk interface/software en veel synthesis mogenlijkheden maar uiteindelijk toch verkocht wegens wat beperkingen (aantal voices, lfos/envs en geen mpe) ik hoop nog steeds op een uitgebreide superfreak desktop module

M'n hardware ligt al een tijdje stil incl m'n eurorack, ik pluis niets meer uit zo ongeveer.

Maar ik vond het altijd wel leuk om wat aan de knoppen te draaien dus tot een tijdje terug zocht ik wel het een en ander uit al ben ik nooit het type geweest die echt alles van een synth moest kennen dus ik gebruikte m'n synths eigenlijk nooit volledig, alleen datgene wat ik nodig had om of wat te soundsurfen of soms te gebruiken in een track.

Misschien komt het wel omdat ik meestal synths kocht met veel mogelijkheden en knoppen, ik had niet alles nodig dus zocht ik het niet uit want dat wat je niet met regelmaat gebruikt dat vergeet je na een tijdje
toch weer.

Misschien zou het beter zijn om 90% van m'n hardware te verkopen en nog 1 of 2 stuks aan te houden, dan zou ik mezelf meer dwingen om van alles uit te pluizen en te gebruiken.

Voor het maken van tracks gebruik ik vaker softsynths en ga ik meestal van wat presets uit die ik dan een beetje tweak en dat is het dan wel.

Aangezien ik maar een paar synth's heb, lukt het me aardig om toch altijd iets nieuw, anders te ontdekken aan een synth.Het kost wel wat tijd om alles uit te pluizen,
maar het loont zeker te moeite om wat tijd in een synth steken.Misschien dat ik daarom het niet nodig acht om synth's te kopen.

Dingen die ik zelden tot nooit gebruik op hardware synths/samplers/groovedozen:
- alles uitgebreider dan een simpele 16-64 step sequencer, daar hebben we de DAW voor
- sequencen van externe gear, ook dat gaat via de DAW
- multitimbraliteit, ik pak er wel een andere synth bij
- external audio in, zie ik het nut niet zo van, heb genoeg dedicated soundprocessors
- arpeggiators, die programmeer ik liever zelf
- randomize functies, wordt er bijna nooit beter op

Aangezien ik maar een paar synth's heb, lukt het me aardig om toch altijd iets nieuw, anders te ontdekken aan een synth.Het kost wel wat tijd om alles uit te pluizen,
maar het loont zeker te moeite om wat tijd in een synth steken.Misschien dat ik daarom het niet nodig acht om synth's te kopen.
Dat herken ik ook wel. Ik heb al een jaar geen synth-GAS meer (die gr mega heb ik half 2024 gepreordered, had ik nog te goed).
Op wat software aanbiedingen na geen geld aan de muziek uitgegeven in '25.

Ik heb 5 synths en 2 drumbakken, en voel meer drive om daar meer uit te halen dan dat ik de behoefte voel om meer te kopen... Ik voel me aardig compleet zo...
Softsynths die ik heb wil ik ook graag meer uithalen... Voorlopig GAS vrij.

Veel heeft natuurlijk ook te maken met nut & noodzaak. Als je bijvoorbeeld alles uit een TR-1000 wil halen (bijvoorbeeld voor een liveset), dan loont het om in het 'a-typisch gebruik' te duiken; bijvoorbeeld met single cycle waveforms of ingebouwde VA tonen en frequentie offsets baslijntjes maken etc. Dat kan, maar is een hoop gedoe. Dat ga ik niet doen als ik er ook een TB-3 en Minitaur naast heb staan, want die toestellen zijn er veel beter in en het gaat ook nog een stuk makkelijker.

Veel heeft natuurlijk ook te maken met nut & noodzaak. Als je bijvoorbeeld alles uit een TR-1000 wil halen (bijvoorbeeld voor een liveset), dan loont het om in het 'a-typisch gebruik' te duiken; bijvoorbeeld met single cycle waveforms of ingebouwde VA tonen en frequentie offsets baslijntjes maken etc. Dat kan, maar is een hoop gedoe. Dat ga ik niet doen als ik er ook een TB-3 en Minitaur naast heb staan, want die toestellen zijn er veel beter in en het gaat ook nog een stuk makkelijker.
Dat is zeker waar.

Ik heb bijvoorbeeld de tr8s maar eigenlijk past ie niet goed bij hoe ik graag met muziek bezig ben... Ik kocht hem omdat ik fan ben van die x0x drums. Vooral de 909 vind ik heerlijk, als 90's kid die wel eens een gabber feestje deed.
(Die tr-1000 vind ik ook erg mooi, en als de tr8s me meer deed had ik hem overwogen als vervanging voor die bak).

Maar uiteindelijk vind ik het veel praktischer om met een software drumkitje te werken. En doorgaans verbouw ik de samples dusdanig met distortion plugins e.d. dat het helemaal niet meer uitmaakt hoe 'echt' die 909 samples klinken.

Gebruik m eigenlijk bijna niet... De analog rytm vind ik veel leuker vanwege de sounddesign opties.

Ik heb overigens nog niet afgeschreven. Ik wil m nog een keer proberen als audio interface voor mn laptop. Dan kun je dacht ik ook audio over usb doen en dan alle drumsporen in aparte DAW tracks krijgen via die usb connectie? Weet nie meer... Maar dat zou nog wel leuk kunnen zijn voor af en toe een beetje klooien...

Hier grijp ik voor bepaalde klanken meestal naar vaste synths (omdat ze in die klank uitblinken). Een basslijn komt standaard uit een Moog of Oberheim, en een pad meestal uit de Matrix-1000, JX-8P of Quantum. Die synths kunnen vaak ook prima andere sounds maken, maar dat is niet hun “rol” in mijn studio.

Vroeger hechte ik veel waarde aan multitimbraliteit (mede omdat ik toen meer VAs en minder te besteden had), tegenwoordig gewoon 1 synth per spoor. Nu vind ik naast sound vooral hands-on control het belangrijkste.

Het gaat bij mij meestal in stappen.
Elke keer een beetje dieper.
Maar alleen als ik er zin in- en tijd voor heb.

Hoe complexer het 'ding', hoe langer het duurt.
  • Bij de Minitaur zit ik denk ik op 95% (die kan niet zoveel)
  • De Subsequent 37 ken (en gebruik) ik voor 80% denk ik. (de sequencer en trucjes die je daarmee kan gebruik ik nooit)
  • De YC61 is redelijk recht toe recht aan, maar ook die kan dingen die ik nooit ga gebruiken. (USB audio gebruik ik niet, midi layers gebruik ik niet), maar daar zit ik denk ik wel op 90% van wat die verder kan.
  • De Peak kom ik elke keer nog nieuwe dingen tegen (die ik wel wist, maar vergeten was). Ik gok dat ik daar ongeveer op 75% van z'n kunnen zit.
  • De 707... 60% max tegenwoordig. Ik kan niet zo goed tegen de UI als er complexere dingen moeten gebeuren (sounddesign, sampling etc.), dus daar kom ik niet meer. Nog altijd erg blij met de rest trouwens.
  • Push 3 heb ik nog veel te kort om daar een oordeel over te vellen, maar ook daar zal ik lang niet alles gebruiken.
  • DT 2 idem.
Ik hoor soms mensen zeggen, die kan zoveel, dat heb ik niet nodig. En soms is dat ook wel een hobbel voor mij.
De MPC Live 2 kon veel te veel voor 'in mijn setup' en omdat ik de 707 al had, vond ik het lastig om rollen te verdelen (omdat je dan functionaliteiten kwijt raakt die je wel hebt als één machine alles doet).
Maar meestal vind ik het niet zo'n probleem. Zolang de gear maar doet wat ik er mee wil kunnen.
En wat voor mij goed werkt is zo nu en dan een tutorial (of de manual) erbij pakken en weer een laagje verder ontdekken.

Dank zij het Sintforum kwam ik aan de (gratis) van Basco`s karaoke player, alleen midi
Want het oude dure Cubase programma kon niet zo veel en zo snel.
. . . . Ooit kocht ik bij het Kruidvat duizenden midi files toen voor enkele guldens nog op CD.
Maar daar zaten een aantal corrupte bij die het niet deden / doen.
Als ik wat tijd over heb dan delete ik die het niet doen. Want daardoor komt de boel tot stilstand.
. . . Aan weten wat een synth kan of doet voor de instellingen ben ik geen tijd kwijt. Dat is net zoiets als de registers van een orgel aan of uit zetten.

in tegenstelling tot wat ik bij de meeste hier lees hecht ik juist wel waarde aan multitimbral, niet om mijn keyboard te splitsen of midi trucjes (midi trucjes trouwens ook wel voor "mpe") ofzo maar om diepere geluiden te maken
zo kan ik bv op laag 1 regen, laag 2 druppels, laag 3 wolken gerommel doen of een dikke space pad waar laag 1 lekker droned en de tweede meer spacey filter bewegingen maakt

Laatst gewijzigd:
Toen ik net begon en alleen een Yamaha CS1x had als enige synth, heb ik hem tot op het metaal geleerd. Ik wist zelfs sommige "cheat codes" om bij de demo sounds te komen en de extra functies uit de performance mode te kunnen gebruiken op andere tracks. Ook gebruikte ik de mulitimbrale mogelijkheden tot de max. Maar ja, ik had ook niets anders dus ik moest wel.

in tegenstelling tot wat ik bij de meeste hier lees hecht ik juist wel waarde aan multitimbral, niet om mijn keyboard te splitsen of midi trucjes (midi trucjes trouwens ook wel voor "mpe") ofzo maar om diepere geluiden te maken
zo kan ik bv op laag 1 regen, laag 2 druppels, laag 3 wolken gerommel doen of een dikke space pad waar laag 1 lekker droned en de tweede meer spacey filter bewegingen maakt
Ik gebruik het op de quantum ook regelmatig.
Gewoon omdat ik dan meestal lekker in t apparaat zit.
In ableton met instrument rek is het ook super makkelijk om dat te doen en dat gebruik ik dus ook veelvuldig... Maar ja, dan is t geen synth feature meer :)

Back