Opname Studio

Ik haat mods die dit soort topics niet op slot gooien

ow wacht dat moest in een ander draadje onee die zit op slot :kimono:

AdDM thnx voor je info, zo een antwoord had ik ook ongeveer op gehoopt (redelijk heel algemeen dus) behalve van de mics moet ik zelf nog een beetje gaan uitdokteren, maar alvast bedankt AdDM ☺☺

Anywayz, lijkt mij dat fritskee vooral gewoon monitors (setje rp-6) nodig heeft, een midi-keyboardje/controller en een redelijk maar low-budget geluidskaartje, en een betaalbare condensatormike (rode ofzo)... Dan nog wat cheapass gamma geluidsisolatiematten tegen een hoekie timmeren om een zanghoekie te creeeren en vooruit met de geit.

Dat lees ik er dan weer in. Kan net zo goed geheel de plank misslaan hoor :mega:

Nou in de basis sla je de plank niet mis, en als de TS blij is met jouw antwoord en denkt dat je hem verder hebt geholpen, en jij blij bent met je antwoord is de wereld toch voor 1 dag een mooiere plek om op te leven?

Nu slechts nog 'ff dat van die mics uitdokteren' en dan ben je er, want met AdDM z'n post heb je het inderdaad reduceerd tot de mogelijkheid uit ergens tussen de 8 en 18 verschillende setjes speakers, midikeyboards/controllers slechts beperkt tot een selectie uit een modelletje of 12 tot 25 zo niet meer, en de low-budget geluidskaartjes zijn helemaal zeldzaam denk misschien wel zo'n 10 merken die acceptabel zijn. En dat van die isolatiematten is het inderdaad een kwestie om daar waar je nog geen lamp foto of schilderij aan je muur hebt hangen gewoon ff een dingetje tegen de muur aan en je kan herrie maken en lekker droog je vocalen opnemen...alleen nog ff die mic he

AdDM kijk naar je eigen zoektocht (die je neem ik aan ook hebt gehad toen je voor spullen ging kijken) en besef dat as iemand zomaar iets gaat kopen hij zichzelf ook in de nesten kan werken. Net als zomaar ff een pc kopen ergens in de aanbieding om lekker muziek te gaan maken; zeg niet dat het niet kan maar je moet een newbie toch goed op weg helpen en daardoor ook af en toe iemand een spiegel, ja ook ongewenst, voorhouden of tegen die muur laten lopen danwel een duw tegen dat bord voor hun kop geven!

Maar jullie zijn blij, het zonnetje schijnt, ik ben eigenlijk ook heel blij vandaag dus ga maar eens lekker een terrasje opzoeken voor ik weer de studio in moet straks

De vraag van TS valt in de categorie:

Welke schoenen/broek/speakers/t-shirt/bami etc moet ik kopen.......

dus begin eens met WIE,WAT,WAAR,WAAROM,WAARMEE...... quantificeren heet dat, daardoor kunnen wij anticiperen op de stortvloed aan wedervragen die TS gegarandeerd gaat stellen, wanneer iemand de moeite neemt om serieus antwoord te geven.

Ik zal om te beginnen een lijstje maken als ik jou was met daarop (bullet style) depunten die van jouw van belang zijn. Dus stel je zelf vragen zoals: Wat wil ik opnemen (piano, gitaar, synths, vocalen)? Met wat voor een kwaliteit? Wil ik analoog werken of digitaal? Wat is mijn instapniveau (wees zeer kritisch) en wat moet ik verbeteren. Wat is je einddoel? Maak dan ook een prioritering (zeker gezien je budget). KIjkende naar de €800, dan zou ik in ieder geval gaan voor 2e hands gear.

Samenvattend, stel je zelf eerst kritische vragen. Aan de hand van de ze vragen + antwoord kun je hier inieder geval veel beter geholpen worden.

Ik kan al wel een hint geven en dat is: zorg voor goede monitoren (speakers) en een goede geluidskaart.

OK, laat me dan even opnieuw beginnen:
♦ Als jullie een studio moesten / mochten bouwen welke hardware zoude jullie dan kiezen (het gaat hier om een opname studio (voor complete songs niet voor beats alleen))
♦ Welke Software is het meest geschikt, ik heb FL Studio 8.0 en kan ook makkelijk aan andere software geraken
♦ Mijn prijs (exclusief software)
+/- €800
(ik weet dat €800 weinig is, maar gelieve de kosten te beperken)

Fritskee,

Semi ontopic:
Je bent een nul in het bedrag vergeten, voor een mooie studio ben je 2 nullen vergeten, en voor een top-studio ben je 3 nullen vergeten in het bedrag.

Waarom denken mensen toch altijd dat ze met een paar honderd euro een studio kunnen bouwen. En vooral, hoe komen mensen erbij om een setup van een PC, masterkeyboard of 1 synt, geluidskaartje van € 150 en een paar speakers een "studio" te noemen.

€800 is een grote joke. Noem het beginners-setup oid, maar geen STUDIO. Dat is gewoon een aanfluiting.

Ontopic:
Voor €800 heb je een redelijke geluidskaart en een paar monitorspeakers. Misschien nog een budget microfoon erbij. Dan is je geld op. Ik moet ervan uitgaan dat je al een PC hebt, anders gaat het hele verhaal gewoon niet eens door voor dit budget.

Wat voor setup je nodig hebt, is helemaal afhankelijk van wat je wilt gaan maken, en hoe je het wilt gaan opnemen.

Stel jezelf dus deze vragen, en beantwoord die dan ook op dit forum, zodat mensen een idee krijgen van wat je wilt:

Wil je:
Wat wil je allemaal (gelijktijdig) aan hardware (zie onder) hebben aangesloten, dus hoeveel inputs heb je nodig?
Synth muziek maken? Met hardware synths of software synths?
Analoge instrumenten opnemen? Gitaren, bas, blaasinstrumenten, strijkinstrumenten, anders?
Wil je zang opnemen? Wat voor stijl?
Wil je ook muziek kunnen spelen/horen als de PC uitstaat? Oftewel, benodig je een hardware mixer?
Hoe hoge kwaliteit moeten je analoge opnames zijn?
Is de kelder een vierkanten betonnen bak?

Wees je ervan bewust dat je met €800 zo goed als niks hebt!
Om je ruimte fatsoenlijk te maken qua akoestiek ben je al € 800 kwijt denk ik.

Ik wens je veel succes!

ik zat te denken aan:
♦Korg Microkontrol of Korg Kontrol49
♦KRK RP5 G2 monitoren
♦Sinn7 KSM-10 mike
en ik heb mn isolatie ook al gevonde
met dit materiaal zit ik rond de €740(Micro kontrol) €845(kontrol 49)

Hoe kan je nou roepen dat hij condensator mics nodig heeft als je nog niet eens weet welke stijl of hoe of wat fritske wil?

Hij wil opnemen, dus ik lees erin vocalen en andere meuk, lijkt me een condensator erg voor de hand liggen. Niet dan? Ja toch..

AdDM kijk naar je eigen zoektocht (die je neem ik aan ook hebt gehad toen je voor spullen ging kijken) en besef dat as iemand zomaar iets gaat kopen hij zichzelf ook in de nesten kan werken.

Helemaal mee eens. Daarom raad ik ook aan gewoon voor een betaalbare maar adequate hardware basis te gaan. RP-6jes kun je je geen buil aan vallen, leuke rode mike ook nooit weg, etc.. Low-budget geluidskaart bedoel ik ook eigenlijk de wat betere types in de lage prijs klasse (heb je tegenwoordig best nog redelijke keus in toch). Alle frutsels en outboardfietels die je er nog bij kan verzinnen komen er op een later punt vanzelf wel bij, maar kan hij iig aan de slag, zn apparatuur en software leren kennen.

Geen ervaring met sinn7, maar voor je microfoon loont het wel iets meer uit te trekken, vindt de klank van het echt goedkope segment vaak te naar voor woorden.

ik zat te denken aan:
♦Korg Microkontrol of Korg Kontrol49
♦KRK RP5 G2 monitoren
♦Sinn7 KSM-10 mike
en ik heb mn isolatie ook al gevonde
met dit materiaal zit ik rond de €740(Micro kontrol) €845(kontrol 49)

Ik ben weg uit deze topic, ik ga mijn handen hier niet aan branden.

Durf voor jezelf te denken.

Fritskee,

Semi ontopic:
Je bent een nul in het bedrag vergeten, voor een mooie studio ben je 2 nullen vergeten, en voor een top-studio ben je 3 nullen vergeten in het bedrag.

Waarom denken mensen toch altijd dat ze met een paar honderd euro een studio kunnen bouwen. En vooral, hoe komen mensen erbij om een setup van een PC, masterkeyboard of 1 synt, geluidskaartje van € 150 en een paar speakers een "studio" te noemen.

€800 is een grote joke. Noem het beginners-setup oid, maar geen STUDIO. Dat is gewoon een aanfluiting.

Ontopic:
Voor €800 heb je een redelijke geluidskaart en een paar monitorspeakers. Misschien nog een budget microfoon erbij. Dan is je geld op. Ik moet ervan uitgaan dat je al een PC hebt, anders gaat het hele verhaal gewoon niet eens door voor dit budget.

Wat voor setup je nodig hebt, is helemaal afhankelijk van wat je wilt gaan maken, en hoe je het wilt gaan opnemen.

Stel jezelf dus deze vragen, en beantwoord die dan ook op dit forum, zodat mensen een idee krijgen van wat je wilt:

Wil je:
Wat wil je allemaal (gelijktijdig) aan hardware (zie onder) hebben aangesloten, dus hoeveel inputs heb je nodig?
Synth muziek maken? Met hardware synths of software synths?
Analoge instrumenten opnemen? Gitaren, bas, blaasinstrumenten, strijkinstrumenten, anders?
Wil je zang opnemen? Wat voor stijl?
Wil je ook muziek kunnen spelen/horen als de PC uitstaat? Oftewel, benodig je een hardware mixer?
Hoe hoge kwaliteit moeten je analoge opnames zijn?
Is de kelder een vierkanten betonnen bak?

Wees je ervan bewust dat je met €800 zo goed als niks hebt!
Om je ruimte fatsoenlijk te maken qua akoestiek ben je al € 800 kwijt denk ik.

Ik wens je veel succes!

Hele goeie bedoelingen hoor, maar er zijn al talloze draadjes hierover geschreven dus hoeveel duizend keer willen we hetzelfde gaan herhalen.

Het is verder toch niet normaal dat wij aan frits al die vragen moeten gaan stellen om erachter te komen wat hij wil en dus nodig heeft??

Naja, veel plezier in dit draadje verder..ik hou het ook voor gezien
Zo, en nu is het tijd voor een lekker biertje

Topic Gesloten

Topic Gesloten

Nieuwe topic gestart met meer informatie

:slotje::slotje:

Back