FM 2 substractive, en omgekeerd

Keybern

Ouwe rot
Hoi,
ik vroeg me af of het mogelijk was om een patch in FM synthese om te zetten naar substractive synthese en vice versa ? (bij benadering)
Iemand bekend met bepaalde technieken ?

Kort gezegd: nee. Dat zou betekenen dat je met FM en subtractief dezelfde geluiden kan maken. De gein van verschillende soorten synthese is nu juist dat ze andere resultaten opleveren. Sommige (eenvoudige) subtractieve geluiden kun je op zich wel met FM benaderen. Een losse saw of square is wel te doen, en misschien met moeite kun je het idee van een lowpass er in krijgen. Van FM naar subtractief is echt erg lastig / onmogelijk.

Ik stel deze vraag omdat programmeren in FM me erg omslachtig lijkt, ik vind het niet zo intuïtief.
Ik hou echter enorm van een aantal presets op mijn favo FM synth en zou deze graag bij benadering willen bereiken op mijn substractieve synth.
Mijn wens lijkt misschien erg onlogisch, maar ze zeggen wel eens: met substractieve synthese is alles mogelijk! En terwijl wordt er elders ook gezegd: met FM is alles mogelijk.

Substractive = alles = FM

:-P

Substractive = alles = FM

dus Moog = Substractive = alles = Casio = alles = steinway = analoog = digitaal = ?

die Casio vormt volgens mij wel de weakest link in bovenstaande vergelijking :-P

haha nee, serieus. Als er geluiden zijn binnen FM die je nooit (in praktijk) mbv Substractive zal kunnen bereiken en omgekeerd, kan je dan op gehoor alleen al zeggen van een bepaald geluid met welke synthese het werd bekomen ?

@ aan 6-trak: nu begrijp ik hoe je aan 15.000 berichten komt, dacht eerst dat het interessante weetjes waren aan anderen... you know, sharing your wisdom... Je hoeft hier trouwens niet op te replyen

Laatst gewijzigd:
Back