Granulaire synthese

Het hangt er met granulaire synthese er helemaal van afhangt hoe je het gebruikte algoritme inzet. Een bizar effect creeeren is niet zo moeilijk, maarja, het moet wel passen in je track.
Het ene algoritme leent zich heel goed voor een "cloud" van geluiden die voor een glitcher/drone/messed-up-reverb zorgen, terwijl een gebruik als "pitched voice" al snel een heel stuk lastiger is. Je hebt bij dit effect met 3 verschillende facetten te maken die moeten samenwerken: de audio die als sample gebruikt wordt om te manipuleren, de gebruikte settings van deze manipulatie en de muziek waarbij dit aan wordt toegevoegd. Zodra een van deze de toonhoogte verandert, is het maar de vraag of het samen goed blijft klinken.

Zelf codeer ik mijn eigen effecten/synths/sequencers voor het axoloti/ksoloti circuitboardje en daar heb ik regelmatig experimenten gedaan om op verschillende manieren een buffer uit te lezen om een bepaald effect te creeeren over een geluid dat ik dan net gemaakt had. Met deze aanpak ben ik er achter gekomen dat er wel echt heeeeeeel veel manieren zijn om dit aan te pakken en dat niet elke manier geschikt is om een bepaald effect te kunnen bereiken. Een soortemet van chaotische atonale drone/delay/reverb maken is niet zo lastig, maar zodra je het in wilt gaan zetten als een tunable voice, wordt het lastig omdat pitch-shifts vaak in verhouding zijn met de toonhoogte van de audio in de sample en hierdoor snel dissonante geluiden creeeren waarvan de bruikbaarheid ver te zoeken is (als je in Cmaj speelt, de sample speelt een B en het wordt met een fifth omhoog gepitcht, speelt die een F#, welke buiten de Cmaj toonladder ligt).
Zo heb ik voor dit specifieke probleem een granulaire pitch&tempo&timbre-shifter geschreven die min of meer vergelijkbaar is met phase-vocoding, afgezien van dat ik het gehele fft&ifft gebeuren oversla en de sample op een specifieke manier direct uitlees zodat ik de uiteindelijke toonhoogte onafhankelijk van de toonhoogte van de sample kan bepalen. Als ik een C4 aan sla, moet dat ding een C4 spelen ook...
Een simpele demo van het effect waarbij ik een express-slecht-ingezongen sample afspeel waarvan de toonhoogte van de sample enkel het timbre bepaalt en niet de daadwerkelijke toonhoogte/rootnote/tempo van het resultaat (de ingezongen sample heeft oorspronkelijk ook een lager tempo, volgens mij hoor je die aan het begin van de track die eronder staat):

soundcloud:
granular voice modificatie

Ik lees dat sommige mensen granulair synthese niet zo bruikbaar vinden. Ik stuurde wel eens de Position in Clouds aan met een Doepfer Ribbon controller (Eurorack). Dan kun je opeens expressief omgaan met granulair samples. Op die manier wel eens een sitar sample granulair gebruikt in een popsong. Klinkt niet eens zo heel erg "gezocht experimenteel". Gewoon een bruikbaar geluid en expressief te bespelen vanwege die controller. Het voelde als een instrument op zichzelf zodra je die ribbon controller erbij pakte.

En nu kom ik dus de vrij nieuwe Evil Pet van Endorphin.es tegen, en die heeft een expression pedaal ingang die je o.a. naar Position kan assignen. Laten we het erop houden: mijn interesse is gewekt :)
Belangrijkste van alles: DAT DING IS ROZE!!! :luv: Ik bedoel: wat wil je nog meer in het leven?!?

Iemand hier al ervaring met de Evil Pet?
Wat ik zoal hoor online is uitermate mjum:

Laatst gewijzigd:
Ik heb ooit een hardware poging gedaan m.b.t. granular via de Lemondrop.
Mijn interesse was gewekt nadat ik merkte dat ik in Reason leuke background laagjes kon maken met Grain (volgens mij een redelijk simpele virtuele granular synth)

Naast dat de Lemondrop mij niet zo beviel qua hardware en user interface, vond ik het ook veel lastiger dan verwacht om bruikbare patches te maken.
Een combinatie van 'ontbreken van kennis en ervaring' maar ook gewoon 'hoe granular blijkbaar werkt'.
Sample zoeken, laden in de 1010, proberen iets er mee te maken. Lukt niet. En weer verder.
Al met al niet zo inspirerend en veel effort voor weinig resultaat.
Blijkbaar was m'n verwachtingspatroon niet realistisch.

De Lemondrop mocht retour en ik heb besloten om het eerst met software te proberen.
(die heb ik toch)

Ik heb ooit een hardware poging gedaan m.b.t. granular via de Lemondrop.
Mijn interesse was gewekt nadat ik merkte dat ik in Reason leuke background laagjes kon maken met Grain (volgens mij een redelijk simpele virtuele granular synth)

Naast dat de Lemondrop mij niet zo beviel qua hardware en user interface, vond ik het ook veel lastiger dan verwacht om bruikbare patches te maken.
Een combinatie van 'ontbreken van kennis en ervaring' maar ook gewoon 'hoe granular blijkbaar werkt'.
Sample zoeken, laden in de 1010, proberen iets er mee te maken. Lukt niet. En weer verder.
Al met al niet zo inspirerend en veel effort voor weinig resultaat.
Blijkbaar was m'n verwachtingspatroon niet realistisch.

De Lemondrop mocht retour en ik heb besloten om het eerst met software te proberen.
(die heb ik toch)

Tevreden lemondrop gebruiker hier. Ik denk dat het (zeker kwa prijs!) een van de beste granular hardware bakjes is. Ja, de UI is wat beperkt, maar je kunt alles mappen via midi. Het samples laden vind ik zelf ook niet inspirerend, je kunt ook via de audio-in samplen (en als fx unit gebruiken). Als het even vergelijk met de Torso S4 (en daar zit nu nog een skill issue bij mij denk ik), krijg je met de S4 vaak wat meer chaotische structuren. En met de lemonddrop meer wat uitgesproken granulaire textures.

Tevreden lemondrop gebruiker hier. Ik denk dat het (zeker kwa prijs!) een van de beste granular hardware bakjes is. Ja, de UI is wat beperkt, maar je kunt alles mappen via midi. Het samples laden vind ik zelf ook niet inspirerend, je kunt ook via de audio-in samplen (en als fx unit gebruiken). Als het even vergelijk met de Torso S4 (en daar zit nu nog een skill issue bij mij denk ik), krijg je met de S4 vaak wat meer chaotische structuren. En met de lemonddrop meer wat uitgesproken granulaire textures.
Ja, de UI / hardware klachten waren niet 'de' hoofdreden om hem terug te sturen. Al hielp het niet mee om de overall ervaring positief genoeg te maken.
Uiteindelijk had ik daar wel oplossingen voor gevonden, maar ik vind granular zelf gewoon lastig om te implementeren op een manier die past bij m'n jam mood.

Wordt hij nog steeds zo heet?
En heb je ook last van tikjes en popjes bij bepaalde presets?

Ja, de UI / hardware klachten waren niet 'de' hoofdreden om hem terug te sturen. Al hielp het niet mee om de overall ervaring positief genoeg te maken.
Uiteindelijk had ik daar wel oplossingen voor gevonden, maar ik vind granular zelf gewoon lastig om te implementeren op een manier die past bij m'n jam mood.

Wordt hij nog steeds zo heet?
En heb je ook last van tikjes en popjes bij bepaalde presets?

Nope, niet heet of popjes bij presets. Zonder aparte midi-controller werkt de lemondrop ook wel, maar dan zit je wel tussen de pages te switchen, en dat is niet ideaal, zeker als je gewoon wat wil draaien aan verschillende parameters en kijken wat het wordt. Ik heb er nog een aparte midicontroller (ik verzamel ze intussen zo'n beetje) voor gekocht, ook met joystickje. Naam even kwijt, zo'n oldschool controller met meerdere midi-outs, het idee erachter was dat ik dan voor elk 'klein' doosje een aparte preset snel kon oproepen en direct aansluiten, maarja, ruimtegebrek op bureau.

Ik denk met granular meer een startpunt is, voor 'erbij' jammen moet je net even te diep gaan en dat kan dan afleiden, ook omdat het wat onvoorspelbaar is.

Ik heb een makenoise morphagene en dat is (zeker icm mijn strymon bigsky) echt een waanzinnig vet apparaat. Instant soundscapes / ambient laagjes maken. Soms wat verwarrend in welk laagje je wat aan het doen bent. Ik heb er een intelligel rainmaker voor hangen waaruit ik synth sounds van mijn op1 of een andere synth ' voed', kan ik serieus hele avonden mee bezig zijn. Vroeger ook veel geklooid met de (simpele) voorganger in verschillende trackers onder DOS (Impulse, pro en FT2), later met renoise en nu lekker hardware matig, voor mij de leukste manier om er mee bezig te zijn. Lang leve de happy accidents (om bob ross maar ff erbij te halen).

Nope, niet heet of popjes bij presets.
Ok, die van mij werd zo warm, daar kon je een eitje op bakken.
En een aantal presets had irritante tikjes, zelfs met wat grain attack / release erbij (of hoe dat ook heette bij de lemondrop)
Zonder aparte midi-controller werkt de lemondrop ook wel, maar dan zit je wel tussen de pages te switchen, en dat is niet ideaal, zeker als je gewoon wat wil draaien aan verschillende parameters en kijken wat het wordt. Ik heb er nog een aparte midicontroller (ik verzamel ze intussen zo'n beetje) voor gekocht, ook met joystickje. Naam even kwijt, zo'n oldschool controller met meerdere midi-outs, het idee erachter was dat ik dan voor elk 'klein' doosje een aparte preset snel kon oproepen en direct aansluiten, maarja, ruimtegebrek op bureau.
Ja idd, ik vond de UI niet geschikt voor lekker tweaken .
Te kleine elementen, veel gepriegel en je moest op zoveel plekken wat wijzigen voordat je alle variaties had gehad.
Ik denk met granular meer een startpunt is, voor 'erbij' jammen moet je net even te diep gaan en dat kan dan afleiden, ook omdat het wat onvoorspelbaar is.
Ja idd, denk ik ook.
Zoals ik ondertussen vaker heb gemerkt, moet je je workflow aanpassen bij een nieuwe (voor mij iig) techniek en dat kost tijd.
Als je 'snel en mooi' resultaat verwacht, dan valt het tegen als je eerst aan de bak moet :).

Dat, gecombineerd met de priegelige UI, popjes en klikjes en hete hardware waren voor mij een brug te ver.
M'n brein was het zat en omdat je maar 2 weken hebt om iets uit te proberen, zat er ook wat druk achter.
Als ik ooit weer granular hardware probeer, ga ik voor wat groter met meer knoppen.

Ondertussen heb ik de DT2 voor sampling en dat was een soortgelijke struggle qua workflow. Maar ik was er op voorbereid, dus dat scheelde.

Voor de liefhebbers: Tasty chips kondigd inmiddels een opvolger van de gr-1 aan op youtube en hun eigen discord genaamd de gr-2.

Wel gaaf dat ze paulstretch FX er in hebben nu. Mooi ding.

Ik heb de laatste tijd een uitstapje gemaakt naar granulaire synthese. Daarvoor nooit gebruikt. Ik wilde toch eens ervaren hoe deze synthese in de muziek die ik maak past en ik ben niet teleurgesteld. In eerste instantie eens geluisterd naar gr mega (dat viel meestal toch wel tegen) Daarover nog contact gehad met een vriend die hem bezit. Hij kon mooie experimentele klanken produceren maar hij zat zelf met het probleem dat hij het apparaat wilde gebruiken voor een live show van 1 uur maar de transities niet goed kreeg. Dat was voor hem misschien een frustrerende aspecten van het apparaat. Ook kon het apparaat geen multisamples aan. Daarna doorgezocht naar software. Daar zijn wel leuk bruikbare vst's die ik wel kan linken aan mijn muziekstijl.

Het best bevielen me Padshop 2 van Steinberg en Emergence (freeware). Zeker als ik ze ook nog eens combineer en het resultaat opneem in mijn AKAI Force (heeft overigens zelf ook een erg goed granulair effect), dan krijg ik heel leuke spannende ambient muziek die je met encoders van de Force weer verder kunt beïnvloeden. Ook qua transities ging het erg lekker. Denk dat ik daar in de toekomst verder mee doorga.

Laatst gewijzigd:
Back