Informatie op het forum grafisch inzichtelijk maken?

Nog toegankelijker? Zo strak als SF (bijna saai, maar wel functioneel) kan bijna niet. Ik snap de relevantie van je links niet, met name de laatste. Interessant dat wel maar dat hoort hier volgens mij niet thuis.

Beetje slechte timing wellicht, want moet echt weg naar Limburg (moet om 18:00 uur bezuiden Valkenburg zijn, met de trein uit Amsterdam).

Grote hoeveelheden data snel toegankelijk maken, daar gaan de linkjes over. In threads van forums als SF staat veel informatie, maar niet zelden ook talloze associaties die buiten betreffende thread vallen. Ieder heeft zo zijn eigen info-behoefte dunkt me. Het doorploegen van talloze threads kost m.i. meer tijd dan nodig is. Beetje meer intelligentie inbouwen komt de bruikbaarheid ten goede vermoed ik.

Nu hoor je mij overigens niet zeggen dat ik SF niet leuk vind hoor. Ik mag hier graag tijd spenderen. Maar soms is het wel verdraaide lastig, al die threads en talloze schermen om de lijn in een discussie te volgen. Het lijkt verdorie soms wel de talmoed!

Ik mis nog steeds mobiele ondersteuning, een pagina ophalen kost al snel 1 mb, wat niet heel grappig is via GPRS in het buitenland..

Raphie!

Hoe kom je nu bij Linux? Freemind, waarmee de thread begon, is een Java-applicatie. Er bestaat overigens ook zoiets als VirtualBox voor eventuele OS-specifieke software.

(Echt mijn laatste bijdrage tot zaterdag; ga twee dagen uitwaaien in Limburg:doei:).

Die laatste link heeft toch meer met arm&rijk te maken... snap nog steeds de relevantie niet maar heb hem wel gefavoriseerd.

Lekker, geniet ervan!

OT, ik zit niet zo in het forge circuit ben gewoon een dankbaar IE en Firefox gebruiker :)

Ik bak in Chroma ;)

Bakken in Croma

Bakken in Croma

Volstrekt legitiem hoor :engel::

Door deze aanvankelijk mondelinge traditie van uitlegging en verklaring van de Wet en profeten vanaf de tijd van [ame="http://nl.wikipedia.org/wiki/Mozes"]Mozes is er zo een zeer uitgebreid samenstelsel van alle mogelijke uitleggingen, wetsprecedenten, anekdotes, legenden en mythen verzameld.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Talmoed

Wat deze browser misschien oplevert aan patronen, neemt hij weg in termen van overzicht, controle. Waar is m'n back-button? Hoe kan ik vergroten/verkleinen? Meerdere vensters? Hoe is überhaupt tekstweergave geregeld?
Het werkt blijkbaar wel vrij goed in de representatie van statistieken, dat dan weer wel :)
Maar ik denk dat hier op het forum nog geen fractie van de metadata aanwezig is die nodig is om een zinvolle indeling te maken. Die zou je wel kunnen oogsten maar het is moeilijk om daarbij de zinvolle van de zinloze data te scheiden. Het zijn geen statistieken maar volzinnen, trefwoorden in een context. Met andere woorden: je zou alle teksten in moeten delen met een onderscheid tussen data, informatie en kennis. Ik denk dat het op dit moment moeilijk genoeg is om het forum in z'n huidige vorm draaiend te houden, laat staan om er een extravagante semantische web 3.0-ervaring van te maken :P
Wel een superinteressante discussie, hoor. Daar niet van.

De traditionele manier om forums leesbaar te houden is trouwens: acuut een slotje op topics die ook maar enigszins raakvlakken hebben en zeer actief posts mergen in bestaande topics over gangbare onderwerpen. Maar de mate van leesbaarheid en doorzoekbaarheid staat in die gevallen nogal haaks op de laagdrempeligheid en het hebben van een gezellige community waar mensen zich welkom en op hun gemak voelen :)
Ik vind de weg die op dit moment bewandeld wordt op dit forum een zeer redelijke compromis, wat het bovenstaande betreft.

Ik heb de TED talk van Hans Rosling met veel plezier bekeken.. mooie bijeenkomst lijkt me dat!

Even naar het praktische nut van nu: we hebben inderdaad een grote database met informatie opgebouwd hier op het forum (en de wiki). Om de informatie uit het forum grafisch weer te geven, hebben we wel een soort label nodig.

Wat (theoretisch) zou kunnen is elke discussie met een 'tag' beplakken en die tags inzichtelijk te maken. Om echter de data aan elkaar te linken hebben we (denk ik) nog veel handwerk nodig..

In de tussentijd hebben we gelukkig nu full text search en de mogelijkheid om 'soortgelijke discussies' op te sporen :)

ASCII-art.JPG

WIE zei er bah tegen Linux?
he?. ja,.......... meld jezelf maar..........
ik gebruik het elke dag, en het is zeker zo slecht als welke windows dan ook............
:mega:
groeten,
jeroen

hier ook linux gebruiker

laat maar komen het linux offensief

Even naar het praktische nut van nu: we hebben inderdaad een grote database met informatie opgebouwd hier op het forum (en de wiki). Om de informatie uit het forum grafisch weer te geven, hebben we wel een soort label nodig.

Wat (theoretisch) zou kunnen is elke discussie met een 'tag' beplakken en die tags inzichtelijk te maken. Om echter de data aan elkaar te linken hebben we (denk ik) nog veel handwerk nodig..

In de tussentijd hebben we gelukkig nu full text search en de mogelijkheid om 'soortgelijke discussies' op te sporen :)

Misschien is het niet zo handig om dit soort aangelegenheden publiekelijk aan te snijden, kan per slot van rekening onnodig onrust veroorzaken. Mag je me natuurlijk gerust op wijzen.

De metafoor van grafisch inzichtelijk maken van data via queries kwam ik overigens ook tegen bij zowel freebase.com en quintura.com, zij het beiden op een andere manier.

quintura.com gebruikend en zoekend naar synthwiki bleek dat synthwiki.com te koop staat. Maar dat is weer een heel ander iets natuurlijk.

Dank voor je reactie overigens. Zag in een andere thread dat je bezig bent met meer formaliseren van de marktplaats. Ziet er goed uit! (Hoef ik mensen niet meer te 'verleiden' met een dagje Amsterdam, waarbij ik uiteraard de reiskosten voor mijn rekening neem; heb zelf geen vervoer).

Back