Ableton: arrangement view

zakki

Ingeburgerd
Beste mensen

Kunnen jullie ons helpen met de volgende situatie,

Wij wensen graag Ableton te spelen in de Arrangement view. Daarvoor knippen en plakken wij al de tracks (live sets) in één nieuwe grote track (live set).

Hoe kunnen wij onze audio effects - die per nummer verschillen - toch nog gebruiken als we live spelen met onze grote .als.

Het probleem is dat een audio effect op het hele spoor zit. Maar we hebben in onze arrangement view meerdere geluiden - afkomstig van de verschillende tracks - per spoor. En niet al die geluiden gebruiken hetzelfde audio effect.

Een oplossing bvb is de sporen per audio effect opbouwen en dan de verschillende geluiden zo verdelen.

Is er geen professionelere manier. Ook de manier om al onze track te knippen en te plakken in die ene grote .als is toch maar omslachtig.

Alvast bedankt.

Er zijn verschillende mogelijkheden:

- freeze alle sporen. Okee als je niks met de effecten doet.
- gebruik Effect Racks. Hiermee smijt je meerdere effecten in 1 device. Wijs de Macro-knoppen zodanig toe dat een stukje verder draaien een ander effect toepast. Zie ook
- automate alles en schakel tussenliggende effecten domweg uit als je ze niet nodig hebt (dit is wat lastiger als je gaat schuiven)

We spelen niet alleen synth solo's maar alles live in de arrangement view. Ik weet dat dat in feite moet gebeuren in de session view, maar om alles in clipjes op te nemen zien we aangezien het tekort aan tijd niet zitten.

Wat we dus zouden willen doen is de tracks laten afspelen in de arrangement. Terwijl alles loopt gebruiken we onze tb's. Maar we zouden ook bij sommige breaks de synths live willen bewerken. We willen bvb in een break met de decay van een synth spelen dmv een midicontroller.

Ik denk dat we moeten doen wat Yoozer bedoelt. Zal het eens bekijken.

Iemand nog tips om al onze aparte tracks in 1 grote .als te zetten. Of gebeurt dit altijd met knippen en plakken?

Alvast bedankt.
Greetz.

Wat je zoekt staat in de handleiding bij "merge" :). Hiermee kun je al je livesets samenvoegen.

ableton geluid sporen beheren

ableton geluid sporen beheren

Ik zit met een dergelijk probleem...

Alé het is nog net iets anders maar vond het hier wel in passen:

Ben echt nog aant sukkelen met ableton maar voor live te gaan werken dus velen in de session view, met tracks voor bas/lead/drum/kick etc...

Maar waar ik vastloop is: als je bijvoorbeeld een bassample waar je een enhancer op wilt plakken en bij de bassample die speelt wil je enkel een overdrive. Ja zou er natuurlijk telkens samples van kunnen maken, opslaan, en dan terug in u track zetten, maarja, dan kan je live ook niet zo veel.

Ik zou er dus in willen slagen, en effect toe te wijzen naar een sample of op de moment dat ik die sample laat afspelen zou ik wel met midi dat effect kunnen aanzetten, en het ander dan af zetten, maar dat blijkt bij ableton niet te werken...

Het enige waar ik zelf op zou gekomen zijn(volgens die filmpjes op youtube en andere dingen op forums) is een effecten rack maken en dan op de moment dat die tweede baslijn begint die te sturen via die nieuwe rack.

Maarja dat dit geen handige oplossing is is overduidelijk.

Kan iemand mij een beetje helpen?

Groetjes
Dieter

Hey Dieter!

Je kan die 2 effecten in een instrument rack stoppen....en dan de effect uit knop aan een macro control hangen...dan kan je ze automaten in clip view.

woo ziet er idd al zot handig uit:

klein detail ableton zegt dat ik het niet in een audio track kan laden?

En gezien ik met veel wav samples werk zou ik moeten slagen van zo'n effect rack ook in een audio track te kunnen zetten?

Oplossing?

Alvast bedankt

sorry ik bedoelde effect rack...waar ik instrument rack zei....snelste oplossing:
de 2 effecten selecteren en dan CTRL-G

wat je ook kan doen is:
- (wat wel onhadig is) meerdere Audio tracks aanmaken, met de track waar je hetzelfde effect op hebt bij elkaar voegen.
- of (als je een midi controller hebt) de on/off mappen zodat je kan regelen wanneer het effect aan moet.

greetz

Back