Ableton Live session view heeft ineens een 'sub track' erbij?

Montfrooij

Gepokt en gemazeld
Ik was lekker met de Push 3 bezig en ineen zag ik een tweede track 'tussen' tracks 1 en (nu) 3.
Track 1 bevat de midi, weggooien liet Live crashen.
Track 2 bevat het geluid. Weggooien zorgde ervoor dat er niks meer klonk (van track 1)
Ik heb geen idee wat ik gedaan heb, maar nog belangrijker vind ik, hoe haal ik dat weer weg?
In de arranger view is deze 'track' niet zichtbaar.

Rechts klikken geeft geen logische opties als 'un group' ofzoz. Het lijkt op het eerste oog ook geen group, want die heeft een icoontje met streepjes ipv een driehoekje. .

EDIT, laat maar, pijltje in de eerste track (nu naar rechts wijzend) was genoeg.....
weer wat geleerd

Hjelp :)

Schermafbeelding 2025-12-09 om 20.44.04.png

je hebt een 'group' gemaakt, ik denk dat't zo heet. dus je hebt n soort van kanalen (in jou geval kanaal) dat nu op een fader zit. Bekijk t als een submixer zijn master.
Bekijk t als een directory: je hebt een map in een map.

Zo kan je met één fader elke fader in de group manipuleren, maar ook fx op de groep regelen.

je hebt een 'group' gemaakt, ik denk dat't zo heet. dus je hebt n soort van kanalen (in jou geval kanaal) dat nu op een fader zit. Bekijk t als een submixer zijn master.
Bekijk t als een directory: je hebt een map in een map.

Zo kan je met één fader elke fader in de group manipuleren, maar ook fx op de groep regelen.

Uiteindelijk was dat het niet, een track group icoontje heeft streepjes, deze heeft een pijltje.
Wat het is, is dat ik onbewust de device group (what's in a name) heb uitgeklapt en dan krijgt het volgende device in de keten ook een track toegewezen.
Geen idee wat ik er mee zou kunnen, maar ik heb het snel weer uitgezet.

Ja het is een Drumrack. Waarschijnlijk uit je Browser geladen. Met het driehoekje open je de losse pads van het drumrack.
Ja, het eerste pijltje opende het drumrack en dan kun je blijkbaar ook de losse pads (simplers) openen.
Ik weet niet waarom je dat zou willen, maar het voornaamste was dat het weer dichtgeklapt kon worden (ik weet alleen nog niet hoe ik dat op de push voor elkaar heb gekregen, beetje lastig zoeken in de manual als je de termen niet kent)

misschien drukte je simpelweg twee keer snel op de channel select knop. Heb al een tijdje niks meer met de push gedaan, maar als ik het me goed herinner kan je groepen daarmee open en dicht klappen, misschien geldt dat ook voor jouw situatie. Het voordeel is dan volgens mij dat je de losse kanalen kan mixen.

misschien drukte je simpelweg twee keer snel op de channel select knop. Heb al een tijdje niks meer met de push gedaan, maar als ik het me goed herinner kan je groepen daarmee open en dicht klappen, misschien geldt dat ook voor jouw situatie. Het voordeel is dan volgens mij dat je de losse kanalen kan mixen.
Ja, zo iets zal het zijn idd. En individuele pads mixen is idd het enige wat ik mij nu kan bedenken waarom ik dit zou willen, maar misschien zie ik nog iets over het hoofd.
In dit geval opende hij een track met de drum rack en dat leek me redelijk zinloos, de losse pads kan ik me nog wel wat bij voorstellen. (het volgende uitklap ding zeg maar)

707 Cannibal is een in dit geval inderdaad een standaard Ableton Drumrack en dat kunnen uitklappen is zeer nuttig.
Er zijn wel drie plekken/manieren om volume bijv. van de individuele geluiden aan te passen/mixen.
Het kunnen uitklappen van het rack is vooral handig om bijv. snel volume, panning en sends etc. van al je drums te kunnen zien dan wel aanpassen.
Maar het maken van instrument/drum racks kan nog veel meer doen.
Zoals eerder genoemd bijv. meerdere pad sounds met verschillende key zones i een rack enz enz.

707 Cannibal is een in dit geval inderdaad een standaard Ableton Drumrack en dat kunnen uitklappen is zeer nuttig.
Ja klopt, alles stock hier (nog wel iig)
Er zijn wel drie plekken/manieren om volume bijv. van de individuele geluiden aan te passen/mixen.
Het kunnen uitklappen van het rack is vooral handig om bijv. snel volume, panning en sends etc. van al je drums te kunnen zien dan wel aanpassen.
Ja, nu nog een X Touch erbij en je hebt direct scribble scripts om niet mis te grijpen. Geen idee hoe de X Touch samenwerkt met Live trouwens.
Maar het maken van instrument/drum racks kan nog veel meer doen.
Zoals eerder genoemd bijv. meerdere pad sounds met verschillende key zones i een rack enz enz.
Ja, zover ga ik (nog) niet, maar ik begrijp dat het handig kan zijn idd.

Geen idee hoe de X Touch samenwerkt met Live trouwens.

Erg goed, kan me wel herinneren dat ik daar (paar jaar terug) wel wat aanpassingen in het script voor gemaakt had, om ervoor te zorgen dat het aanpassen van een track in ableton ook goed aanpaste op de x touch. Ik heb een tijd lang met een x-touch en xtender gewerkt en dat ging erg prettig :).

Erg goed, kan me wel herinneren dat ik daar (paar jaar terug) wel wat aanpassingen in het script voor gemaakt had, om ervoor te zorgen dat het aanpassen van een track in ableton ook goed aanpaste op de x touch. Ik heb een tijd lang met een x-touch en xtender gewerkt en dat ging erg prettig :).
Heb je nu nog iets wat er op lijkt?

Ik heb nu de Softube console one mk3 inclusief de fader. Heel fijne controller set inclusief dikke channel strips die je op elke kanaal ik ableton zet. Niet zo interessant als je eerst vooral met Ableton aan de slag wilt, ik gebruik dat vooral als recorder :)

Ik heb nu de Softube console one mk3 inclusief de fader. Heel fijne controller set inclusief dikke channel strips die je op elke kanaal ik ableton zet. Niet zo interessant als je eerst vooral met Ableton aan de slag wilt, ik gebruik dat vooral als recorder :)
Oh wow, das geen kattepis.

Yup. Ik zet die op elk kanaal en kan dan alles met de console doen. Muten, solo, mixen, naar sends sturen, die hele channelstrip dus per kanaal, 10 faders met duidelijke schermpjes voor je snufferd. Heel chill. En ze blijven updaten, zo zijn er steeds meer externe plugins in te laden, dat je bv een eq van merk A of B pakt ipv die van softube zelf en zag nu dat er ook dynamic eqs van hunzelf aankomen. Ik vind het in ieder geval erg fijn werken en de controllers voelen echt kickass aan :).

Yup. Ik zet die op elk kanaal en kan dan alles met de console doen. Muten, solo, mixen, naar sends sturen, die hele channelstrip dus per kanaal, 10 faders met duidelijke schermpjes voor je snufferd. Heel chill. En ze blijven updaten, zo zijn er steeds meer externe plugins in te laden, dat je bv een eq van merk A of B pakt ipv die van softube zelf en zag nu dat er ook dynamic eqs van hunzelf aankomen. Ik vind het in ieder geval erg fijn werken en de controllers voelen echt kickass aan :).

Nice! Hoe zit het met de cpu load als je het vergelijkt met stock Ableton devices?

Durf ik niks over te zeggen om eerlijk te zijn. Tot een maandje terug nooit problemen mee gehad, maar merk dat mijn intel iMac het toch wat moeilijk begint te krijgen, maar waar dat aan ligt...

Back