DAW in combinatie met bijv. Alesis Ion

crizzle

Stamgast
Goedendag,

Had even een N00b vraagje over hoe het nou precies werkt als je bijvoorbeeld Ableton draait en via midi een synthesizer als bijv. de Alesis ION op je PC aansluit.

Kun je nu via verschillende Midi channels verschillende presets van de Ion tegelijkertijd in/afspelen en bewerken vanuit Ableton (met behulp van een midi keyboard)? Of kan de Ion maar 1 preset tegelijk afspelen via midi en moet je presets 1 voor 1 opnemen als audio channel?

Hoe werkt dit in het algemeen met hardware synthesizers? Welke synthesizers kunnen meerdere parts/presets tegelijk afspelen en welke niet? De multitimbrality zegt volgens mij niet zoveel want 1 preset kan meerstemmig zijn...

Bij voorbaat dank voor antwoorden!

Voor de meeste grote lijnen en algemene vragen is Google nogsteeds je beste vriend hoor:

http://www.soundonsound.com/sos/1994_articles/feb94/multitimbrality.html

Basics daarover (uit 1994) en zo zijn er een heleboel artikelen te vinden.

Ook op het internet te vinden was dat de Alesis Ion 4 parts multitimbraal is.

En bij het intikken van: "what's the difference between polyphony and multitimbral?" was dit de eerste hit:

http://www.experts123.com/q/what-is-the-difference-between-polyphonic-and-multitimbral.html

Was niet vervelend bedoeld maar zelf kritische vragen stellen en oplossingen/antwoorden zoeken lijkt niet meer aan de orde hahaha

Verder wil ik op alle vlakken helpen met specifieke vragen hoor, geen punt! Succes met de info tot nu toe

Was niet vervelend bedoeld maar zelf kritische vragen stellen en oplossingen/antwoorden zoeken lijkt niet meer aan de orde hahaha

je moet eerst weten wat je moet zoeken toch? met deze info kan hij zelf verder.

er zijn er die veel korter door de bocht gaan dan dit waar de google-verwijzing terecht is

je moet eerst weten wat je moet zoeken toch? met deze info kan hij zelf verder.

er zijn er die veel korter door de bocht gaan dan dit waar de google-verwijzing terecht is

Dat is ie nu ook aan het doen, en ik wil er verder ook niet op gaan maar COME ON!:

- Ableton en midi
- Wat is multi-timbraal (of in het engels)?
- Midi mogelijkheden Alesis ION
- Specificaties Alesis ION
- Handleiding Alesis ION
- Multitimbraal (wat is het, wat doet het)
- Polyfonie

Enz...enz...enz...dat bedoel ik met denken, zoeken, proberen

(zelfs dit moet blijkbaar voorgekauwd worden, bizar...)

De TS heeft toch ook niets verkeerds gedaan, en hij heeft ook geen problemen met mijn post toch...had alleen wat creatiever kunnen zijn. Je kunt tegenwoordig in Google hele vragen stellen en Google begrijpt zelfs Engels, handig he:D Dan hebben we het niet eens over handleiding, gebruikersgroepen per merk zelfs per type af en toe, dedicated fora enz...weet je hoeveel je leert van proberen, op je bek gaan en oplossingen zoeken? Meer dan kant en klare materie onder je neus geschoven krijgen en zeggen bedankt.

tja als ervaren rot is het misschien niet zo makkelijk om empathie aan de dag te leggen voor een beginner.

als nOOb zie ik vaak ook het bos door de bomen niet, ook al staat het ergens zwart op wit. je leest wel wat multitimbraal of polyfonie betekent (om on topic te blijven), maar weet je niet hoe dat specifiek toe te passen op de ION en Ableton zoals in dit voorbeeld.

tja als ervaren rot is het misschien niet zo makkelijk om empathie aan de dag te leggen voor een beginner.

als nOOb zie ik vaak ook het bos door de bomen niet, ook al staat het ergens zwart op wit. je leest wel wat multitimbraal of polyfonie betekent (om on topic te blijven), maar weet je niet hoe dat specifiek toe te passen op de ION en Ableton zoals in dit voorbeeld.

Ik ben ook een keer niet ervaren geweest en heb dingen uit moeten vinden en zoeken op mijn bek gaan en blij zijn als ik eruit was, en toen was de informatie voorziening niet eens wat het nu is...handleidingen en basis kennis.

Als je geen kennis hebt, ga je op onderzoek; midi-basics, audio-basics en handleidingen. Als je dat doet dan kan je namelijk vanuit het niets met een programma werken, heel wonderbaarlijk wat er gebeurd als je tijd inversteerd. Dan zijn er ook nog allemaal video-tutorials enz...

I'm off and outta here, blijkbaar komt het niet aan. Komt er misschien rotter uit dan bedoeld, 't is pas ochtend hahaha...maar ik vind als je ergens mee aan de slag wilt dat je ook iets moet leren doorgronden en niet alleen maar gezellig een beetje muziek willen maken. Voor hulp bij je zoektocht staat iedereen klaar hier op het forum, om dingen voor te kauwen is een ander verhaal. Kijk maar naar de post over "ik wil een studio beginnen wat heb ik nodig en wat raden jullie me aan"...kom op!!

dat heb ik hier ook geleerd dat ik zelf meer moet uitzoeken :engel:

veel mensen snappen niet dat het leven procesgericht is en niet doelgericht. dus dat vertaalt zich ook op een synthforum.

bij deze :biertje:

Kun je nu via verschillende Midi channels verschillende presets van de Ion tegelijkertijd in/afspelen en bewerken vanuit Ableton (met behulp van een midi keyboard)?

Ja, dat kan bij de Ion.

Of kan de Ion maar 1 preset tegelijk afspelen via midi en moet je presets 1 voor 1 opnemen als audio channel?

Zo kan het ook, maar is wat omslachtiger.

Hoe werkt dit in het algemeen met hardware synthesizers? Welke synthesizers kunnen meerdere parts/presets tegelijk afspelen en welke niet? De multitimbrality zegt volgens mij niet zoveel want 1 preset kan meerstemmig zijn...

Hiervoor moet ik je naar de reactie van Manu verwijzen. Het is een iets minder gesloten vraag dan de bovenste twee. In Synthwiki (welke synths zijn multitimbraal en niet) en Wikipedia (wat is multitimbraal eigenlijk?)staan al je antwoorden. Zoek het eens uit en bij dat uitzoeken kom je vaak nog veel meer te weten.

dat heb ik hier ook geleerd dat ik zelf meer moet uitzoeken :engel:

veel mensen snappen niet dat het leven procesgericht is en niet doelgericht. dus dat vertaalt zich ook op een synthforum.

bij deze :biertje:

:biertje:

Back