VST's in ableton - midi automation

t1mm3h

Ingeburgerd
Ik gebruik ableton als DAW en daarbinnen een hoop vst's, waaronder KOMPLETE van native instruments.

Daarbij heb ik een midi controler, de uc33e.

Midi learn gaat als een zonnetje, in de DAW zelf maar ook als ik knoppen wil aansturen van mijn vst (bijv. Battery).

Maarrrr, 1 ding gaat niet zoals ik wil.

Ik MOET namelijk de betreffende vst 'bespelen' (de rode knop onder de betreffende channel met 'arm session recording) om hem te kunnen automaten met mijn midi controler.

Ik heb dus een draai knop van mijn uc33e midi controler toegewezen aan de pitch van een hihat in Battery. Deze wil ik dus tijdens het opnemen kunnen automatiseren met mijn midi controler. Echter lukt dat enkel als de betreffende vst 'bespeeld ('armed') wordt.

Ik wil dat deze midi knop actief blijft voor battery OOK als ik de betreffende track niet (ge-armed) bespeel.

Hopelijk begrijpt iemand wat ik bedoel, mijn uitleg is niet uiterst scherp 8o)

volgens mij kan je alleen maar "armed" tracks spelen in Ableton

but i'm a nOOb!

ik snap het niet zo goed
als ik een knop van mn UC33 toewijs in ableton aan eender welke parameter, doet er er niet toe of de track armed staat of niet

maw, jij kan niks controllen met je UC33 wat niet in 'opname' mode staat ??

ik snap het niet zo goed
als ik een knop van mn UC33 toewijs in ableton aan eender welke parameter, doet er er niet toe of de track armed staat of niet

maw, jij kan niks controllen met je UC33 wat niet in 'opname' mode staat ??

Ja dat is het probleem bij mij, INDIEN ik vst parameters wil aansturen!

Als ik individuele parameters van ableton ZELF wil aansturen, lukt dat wel, ook al is de track niet armed (dus zoals jij beschrijft).

Het is ook 'logisch', want als ik bijv. geen track armed zou hebben en ik speel met mijn midi keyboard dan hoor ik ook niks, ik moet dan wel een track armen zodat die vst bespeeld wordt (anders zou je opeens alle vsts spelen tegelijk).

Maar ik vraag me dus af of er een manier is om met die uc33e in ableton verschillende VST's te besturen door die knoppen toe te wijzen (midi-learn in de vst zelf) en dat dat dan ook van toepassing is (dus 1 knop voor 1 vst) als ik niet die specifieke track arm.

en ableton en VST zijn legaal ?

maak eens een printscreen van de routings van het kanaal waar je problemen mee hebt en zet het in de thread

Kan je misschien de vst groupen....dan de parameter aan een macro toewijzen en dan die macro besturen met je controller...ajbwib...

Seiko, ja het is legaal en dat zou ook verder niets uit moeten maken.

Ik snap het 'probleem' wel wat ik zelf ervaar nu, alleen weet ik het niet op te lossen.

Mijn midi controler bestuurd ableton in zijn geheel. Dus ableton ontvangt de midi data.

Echter de vst, ontvangt GEEN midi data als ik die betreffende vst track niet arm.
-> Dit is ook logisch want anders weet ableton niet welke vst ik wil bespelen.
-> Dit is ook te zien, als ik battery open heb binnen ableton; indien die track gearmd is, dan zie ik bij het bewegen van een knop op mijn midi controler dat er ook midi data wordt ontvangen door battery; zodra ik een andere track (bijv. Absynth vst) arm, wordt DIE track bespeeld en ontvangt alleen DIE track midi data.

De midi data wordt van mijn midi controler altijd verstuurd naar:
ALLE Ableton specifieke parameters + de op dat moment ge-armde track (vst).

Maar, ik wil dus mijn midi controler knoppen kunnen toewijzen aan vst's ook al zijn ze op dat moment niet ge-armd.

LeBonTon, ik snap niet echt hoe dat te werk gaat, kan je dat uitleggen?

Echter de vst, ontvangt GEEN midi data als ik die betreffende vst track niet arm.
-> Dit is ook logisch want anders weet ableton niet welke vst ik wil bespelen.
-> Dit is ook te zien, als ik battery open heb binnen ableton; indien die track gearmd is, dan zie ik bij het bewegen van een knop op mijn midi controler dat er ook midi data wordt ontvangen door battery; zodra ik een andere track (bijv. Absynth vst) arm, wordt DIE track bespeeld en ontvangt alleen DIE track midi data.

De midi data wordt van mijn midi controler altijd verstuurd naar:
ALLE Ableton specifieke parameters + de op dat moment ge-armde track (vst).

één knop op je UC33 stuurt op één bepaald kanaal één controllernummer uit met bijbehorende data
dit kanaal+controlenummer map je in ableton aan een knop

vanaf dan maakt het niks uit wat je in ableton selecteert/armed whatever , ableton wéét vanaf dan dat -als er data binnekomt op een bepaald midikanaal voor een bepaalde controller- naar waar hij dat moet sturen.

LeBonTon heeft een workaround maar wat jij wil is echt helemaal niet zo speciaal...redelijk basic zelfs dus dat moet gewoon werken

Oke bedankt seiko, ik denk dat ik iets wijzer ben, alleen moet ik nu nog uitzoeken HOE ik dat dan doe.

Want nu deed ik gewoon (volgens de manual van battery) IN battery de automation page openen -> midi learn (knopje draaien) -> en dan die midi cc verslepen naar een knop in battery. Echter moet ik dan dus wel perse die track armen van battery, anders ontvangt hij helemaal geen midi.

Hoe moet dat nu dan? Weet niet waar ik moet beginnen.

Nogmaals; ik weet dus hoe het moet met knopjes en alle dingen van ableton zelf, en dan zie ik alle toewijzingen in de MIDI-Mapping page van ableton, maar hoe doe ik dat dan voor een VST binnen ableton? (dus knopjes van de vst)

Druk op het driehoekje...en er gaat een wereld voor je open...:P

idem...driehoekje dat bovenaan in je VST staat (maar die onderaan getoond wordt dus niet je VST zélf, maar de afbeelding in de onderste balk van Ableton zeg maar)

Haha juist jongens dat had ik ff nodig :-D

Heb het werkend bedankt voor de hulp.

Nog een vraagje dan maar; enig idee waarom ik soms heb 'awaiting for signal bla bla'

-> Er staat dan in het geel onderin ableton dat hij aan het 'wachten' is op het (midi) signaal, beetje vreemd? Komt dat door mn gare geluidskaart of?

Na even googlen heb ik de oplossing van mijn 2e probeem gevonden.

-----
I emailed ableton support with my problem and ten minutes later i got this emailed to me:
Hi
you have chosen the takeover mode "pickup" in the midi/sync preferences - each fader in Live is awaiting a pickup until it gets moved by an external controller. If you don´t like this behavior, you might want to set it to "none"
Please see the Live manual, chapter 23.1.3 for further details.

Best regards,

It solved my problem.
fair play to their support!
------

Thanx voor de hulp in ieder geval :D8)

Wat is dat driehoekje toch geweldig ghehe :P

Maar ik heb nog een vraagje:
Is het mogelijk om op 1 sample in battery 3 (of andere drum vst's), een externe reverb te zetten. (met extern bedoel ik een andere reverb vst en dus niet de reverb van battery zelf).
Dus hoe zou ik die andere reverb vst kunnen routen naar 1 sample in battery? Zou toch moeten kunnen?

Back