Roland HS-60 (juno 106 met speakers) verschil met de 106??

Sorry Rvooh, ik kan het gewoon niet geloven wat je schrijft. Ik gebruik ook wel eens aceton voor sommige vlekken te verwijderen. Als je dat potje niet snel dicht doet, ben je zo de helft kwijt. Dus als je een chip daarin dompelt en je deze er weer uit haalt zijn de resten snel verdampt. Echt niet een hele zomer laten liggen. Mochten er wel minuscule dampjes vrijkomen, dan is dat zo weinig dat daar echt geen andere onderdelen aan kapot gaan. De warmte van je synth versnelt het verdampingsproces ook. En dat hele kleine beetje damp daalt ook niet neer op 1 plek. Het lijkt mij echt te verwaarlozen.

@Sander

Ik heb veel meer moeite om te geloven dat een laagje plastic verwijderen opeens een voice gaat herstellen.

Nuja, als je dat liever gelooft, das uw keuze, probeer het eens, ben benieuwd naar ervaringen!
Ik heb mijn mening niet uitgevonden ofzo, gewoon overgenomen van mensen met een veel ruimere electronica/fysica/chemie kennis dan ikzelf. Als je de "wetenschappelijke" uitleg wil zul je even geduld moeten hebben.

waar ik meer benieuwd naar ben is waar er nou een hs-60 voor 200 euro staat!

@Sander

Ik heb veel meer moeite om te geloven dat een laagje plastic verwijderen opeens een voice gaat herstellen.

Nuja, als je dat liever gelooft, das uw keuze, probeer het eens, ben benieuwd naar ervaringen!
Ik heb mijn mening niet uitgevonden ofzo, gewoon overgenomen van mensen met een veel ruimere electronica/fysica/chemie kennis dan ikzelf. Als je de "wetenschappelijke" uitleg wil zul je even geduld moeten hebben.

Geen idee of het het voice probleem oplost maar aceton wordt veel vaker gebruikt om chips te wassen, dus helemaal uit het niets komt het niet.

Ik vind het ook een beetje een "niet geschoten is altijd mis"-situatie.

Anders gooi je die kapotte voices toch weg, beter nog ff in de aceton droppen voordat ze de prullenbak in gaan??

Chinetti schreef:
vullen elkaar echt perfect aan

idd, elke juno heeft wel iets anders dat uniek is...

Anders gooi je die kapotte voices toch weg, beter nog ff in de aceton droppen voordat ze de prullenbak in gaan??
beetje zonde van de aceton niet...?

Ja Rvooh, ik snap ook niet dat het afweken van een laagje plastic een chip repareert, maar dat bedoelde ik niet. Die eventuele iniemiene aceton dampjes die later ander onderdelen in je synth kapot maken. Dat kan toch niet waar zijn. Dan moet er toch een redelijk sterke concentratie aanwezig zijn lijkt me. Oftewel heel wat aceton en als die dampen dan naar boven zouden gaan en tegen een ander onderdeel aankomen zich daar gaan ophopen en dan na lange tijd schade aanbrengen. Het klinkt zo onwaarschijnlijk voor dat hele kleine beetje aceton wat misschien nog vrij moet komen uit die voicechip.

, waarom is dat zonde van de aceton?

omdat het enige probleem dat die aceton tijdelijk kan fixen niets meer is dan eventuele microscopische scheurtjes in de baantjes op de mini-pcb..

het meest voorkomende probleem, namelijk falende chip (de blokjes die onder het plastic zitten) zal die aceton helemaal niets aan veranderen.
je kan zowel VCA als VCF probleem hebben, dat is echt wel te wijten aan falende chips (voor die clones bestonden was er al een repair van d'naab om enkel het vca gedeelte te fixen)...

@ Sander: ik kom erop terug.

Aceton 80017A chips

Aceton 80017A chips

Ik heb de truc met de aceton geprobeerd.
Als je voicechip bijna om zeep is waarom niet, dacht ik zo.

Het werkt perfect en ik kan waarschijnlijk, vanuit mijn automatisering achtergrond, ook nog wel verklaren waarom.

De voicechip is ingepakt in een zogenaamde 'beschermende' laag.
In de video wordt gesuggereerd dat deze laag in de loop van de tijd geleidend zou worden. Dat is onzin, daarvoor zou een chemische reactie noodzakelijk zijn.

Wat er, volgens mij, gebeurd is dat de ic's oververhit raken, de warmte kan niet afgevoerd worden. Een beetje zoals je vriendin of jij zich moet voelen als ze in dat latex pakje rondloopt. :dubbel: Verwijder het latex pakje en ze voelt zich een stuk beter. Zo ook met de ic's.

Ter vergelijking, kijk maar eens naar een video-kaart die geschikt is om te gamen. Gigantische koeling is noodzakelijk. Tegenwoordig gebruiken we meer en meer midi sequencers die de ic's flink op hum donder geven. Dus, meer koeling noodzakelijk, maar niet aanwezig. Zonder koeling zou je video-kaart het loodje leggen. En, de voicechip doet dat dus ook. =(

Dus, voicechip uitkleden en zo de mogelijkheid geven om meer warmte af te staan zou moeten helpen. Bij mijn Juno werkt het in elk geval al twee weken! :dubbel:

De componenten op de 80017 worden gebruikt in diverse synth's die geen problemen hebben. Dus, een fout in de componenten kan het niet zijn, want dan moeten ook de Juno-6, Juno-60, JX-3P, Jupiter-4, Jupiter-6, Jupiter-8, EM-101, MKS-80 en nog vele anderen bij bosjes omvallen. En, dat gebeurd niet!

Dit wil niet zeggen dat het met alle 80017A's zal werken. Ergens is er een punt waar ze zo gaar gekookt zijn dat er geen redden meer aan is. Dan is vervangen de enige mogelijkheid.

Maar, proberen is zeker de moeite waard.

Laatst gewijzigd:
er is nagenoeg geen wartmte ontwikkeling in de juno106 voicechips.
wat er stuk gaat zijn vaak de smd vca chippies,..........
dus of de vca werkt niet meer, of de resonantieregeling ( daar wordt ook een vca voor gebruikt).
en een deel van de problemen komt door de gebruikte ceramische bas is waar de banen en weerstanden op geetst zijn.
vervanging, liefst door de belgiese cloon, is voor langdurig gebuik volgens mij het beste.
het kan best zijn dat de voicechip met wat kunst en vliegwerk weer wat doet, maar het lijkt mij geen reparatie die het voor langere tijd zal volhouden.
groeten,
jeroen

Hoi Jeroen,

Maar de VCA chips die in de juno-106 gebruikt worden zijn toch dezelfde als in de Jupiter 4, 6 en 8, en ook de Juno 6 en 60. Nml de BA662.
De VCF is de IR3109, wordt ook in alle bovengenoemde synth's gebruikt.
En, die vallen echt niet om bij bosjes, zoals de Juno-106.

Dan zou het enige dat werkelijk stuk gaat het SMD printplaatje moeten zijn en kunnen de andere onderdelen dus mogelijk hergebruikt worden.

Groeten Peter

klopt helemaal wat je zegt.
het lijkt er een beetje op dat de manier waarop de vca's in de voicechip gebruikt wordt eraan meewerkt dat ze stuk gaan.
ik heb in het verleden enkele voicechips met veel moeite ontleed ( toen ik begon met juno 106 synths te repareren, zo'n 15 jaar terug denk ik, maar dat kan ook langer zijn)
toen waren de klonen nog niet verkrijgbaar bi jmijn weten, en de voorraad bij roland was wel op, je moest dus wat.
ik heb toen meerdere vca'tjes losgehaald en getest, en die waren toch echt stuk.
op de bekende manier, geknetter, ruis, of helemaal niets meer.
maar......., soms waren ze wel goed en lag het probleem overduidelijk aan de ceramische layer.
dus het is een verhaan van en, en.
groeten,
jeroen

Back