Aceton 80017A chips
Aceton 80017A chips
Ik heb de truc met de aceton geprobeerd.
Als je voicechip bijna om zeep is waarom niet, dacht ik zo.
Het werkt perfect en ik kan waarschijnlijk, vanuit mijn automatisering achtergrond, ook nog wel verklaren waarom.
De voicechip is ingepakt in een zogenaamde 'beschermende' laag.
In de video wordt gesuggereerd dat deze laag in de loop van de tijd geleidend zou worden. Dat is onzin, daarvoor zou een chemische reactie noodzakelijk zijn.
Wat er, volgens mij, gebeurd is dat de ic's oververhit raken, de warmte kan niet afgevoerd worden. Een beetje zoals je vriendin of jij zich moet voelen als ze in dat latex pakje rondloopt.

Verwijder het latex pakje en ze voelt zich een stuk beter. Zo ook met de ic's.
Ter vergelijking, kijk maar eens naar een video-kaart die geschikt is om te gamen. Gigantische koeling is noodzakelijk. Tegenwoordig gebruiken we meer en meer midi sequencers die de ic's flink op hum donder geven. Dus, meer koeling noodzakelijk, maar niet aanwezig. Zonder koeling zou je video-kaart het loodje leggen. En, de voicechip doet dat dus ook.
Dus, voicechip uitkleden en zo de mogelijkheid geven om meer warmte af te staan zou moeten helpen. Bij mijn Juno werkt het in elk geval al twee weken!
De componenten op de 80017 worden gebruikt in diverse synth's die geen problemen hebben. Dus, een fout in de componenten kan het niet zijn, want dan moeten ook de Juno-6, Juno-60, JX-3P, Jupiter-4, Jupiter-6, Jupiter-8, EM-101, MKS-80 en nog vele anderen bij bosjes omvallen. En, dat gebeurd niet!
Dit wil niet zeggen dat het met alle 80017A's zal werken. Ergens is er een punt waar ze zo gaar gekookt zijn dat er geen redden meer aan is. Dan is vervangen de enige mogelijkheid.
Maar, proberen is zeker de moeite waard.