Minimal techno Kick, Snares, Claps maken

olaf

Ouwe rot
Hoi,

ik wil graag met modulaire synthese goede(!!!!) kicks, snares en claps maken. Je kan altijd samplen en uitgaan van Roland samples maar ik wil het graag met synthese (en eventueel effecten erachter) maken.

Tot mijn beschikking heb ik:

- Ableton Suite 8 (met operator en Analog)
- Moog Modular
- MAX-MSP

Zou iemand mij kunnen wijzen op patches waarmee ik met deze systemen strakke kicks en snares kan maken? De sounds die ik zoek hoor je vaak als basis in minimal techno. (zoals bijvoorbeeld de kick in grindhouse dubfire remix van radioslave --> http://www.myspace.com/rekid)

Ik zoek graag goede patches. Ik weet namelijk wel ongeveer hoe je standaard kicks maakt, maar wil graag een stap verder gaan. Ook vind ik het bijvoorbeeld lastig om een snare geluid met de Analog van Ableton te maken. (2 paralelle filters over ruis met een sinus voor de body en dan EQ)

Iemand tips, links, patches???

Alvast veel dank voor jullie info!! Als er goede patches komen zal ik de resultaten hier zeker posten. lijkt me leuk!

The Synth Secrets artikels op de website van Sound on Sound zijn uitstekend om te beginnen. http://www.soundonsound.com/search?page=2&Section=8&Subject=12 (edit: okt 2001-sept 2002)

Vervolgens: http://www.cim.mcgill.ca/~clark/nordmodularbook/nm_percussion.html

En ook de manual van Waldorf Attack heeft interessante informatie:
http://www.waldorfmusic.de/assets/files/products/attack/docs/attackdrumsounds.pdf

Zelf werk ik met Reaktor en een degelijke drumsynth in de trent van Machinedrum wordt het volgende projekt (pfff, maar eerst het huidige afwerken- verbeterde DX200 :). Mocht je reaktor vanop screenshots kunnen interpreteren, wil ik de komende wel een paar drumalgoritmes posten.

Laatst gewijzigd:
Hoi, bedank je voor de tips!! de manual van Waldorf Attack en het artikel van Nord had ik inderdaad wel eens gedownload.

als je screenshots van Reaktor wilt sturen, graag ! ! !

dan ga ik die eens nabouwen met die moog modular of in Max en zal ik het resultaat posten. ben benieuwd naar het soundverschil. ook claps vind ik best moeilijk. t klinkt nog een beetje lullig vind ik, wat ik maak.

een vriend van me heeft de machinedrum, wellicht ook nog een optie. maar het liefst wil het met modulaire synthese en effecten doen..

wat denken jullie trouwens van welk synthese model bij welk geluid?

Bijvoorbeeld fm-synthese, subtractieve synthese, fouriermodelling, granulaire synthese??

Ik neem aan dat de Roland modellen allemaal subtractieve/fm modellen zijn?? Voor een kick: verschillende sinus-oscillatoren met verschillende pitch envelopes en dan wat filtering met resonantie om bepaalde frequenties te benadrukken??

anyone?? heeft iemand nog tips?

Screenshots komen er rustig aan. Enkel een chronisch tijdgebrek om het aan te pakken.

wat denken jullie trouwens van welk synthese model bij welk geluid?

Bijvoorbeeld fm-synthese, subtractieve synthese, fouriermodelling, granulaire synthese??

Het best is denk ik een combinatie van synthesevormen. Modale synthese (filters met de resonantie opgeschroeft tot er feedback is, waarbij de mate van resonantie de lengte van je drum bepaalt, de filter envelope wordt je pitch envelope), Karplus-strog (algemeen waveguide), FM, substractief of zelfs sampling gemengd met synthese.

Een leuke kickdrum heb ik bv gemaakt op basis van het bassdrumartikel op SOS. 1 zaagtand oscillator met pitch envelope en filter rond de 300Hz. Dit gemengd met een zeer korte 2 operator FM, voor de transitie te simulren.
Later heb ikde zaagtand en filter vervangen door een 1 FM oscillator met zelfmodulatie. De mate van zelfmodulatie werd beaald door een envelope. En natuurlijk weer verder uitgebreid....Je kunt het zo gek niet bedenken.

waarom wil je per sé synthese? ik snap dat het leuk kan zijn, maar ik zou samples toch zeker niet uitvlakken. ik gebruik ze voor percussie zeer veel. layeren, knippen, verbouwen en je hebt toch je eigen sound te pakken. en er is meer dan roland samples natuurlijK!

Persoonlijk werk ik zeer graag met synthese omdat je je geluiden kunt moduleren. Knopje draaien en de drum klinkt langer, knopje draaien en de mate van de "klik" verandert, enz....De meeste van deze dingen kunnen ook met battery, maar hoe maak je bijv van een korte cowbell sample een lange (zonder in je waveeditor naar de nulpunten te zoeken, knippen, plakken enz...). Een drummodelletje maken is gewoon leuker.

Daarom ook het succes van een machinedrum, lijkt me (in combinatie met een heerlijke sequencer)

He Jugjug,

tahnks voor je korte inspirerende tips. fm zelfmodulatie. te gekke dingen.. welk sos artikel bedoel je precies? die van februari 2002 neem ik aan??

ja, samples verbouwen is ook oke, maar inderdaad, stretchen en iets dergelijks voelt contra-intuitief met samples. ik ben meer van zelf bouwen, alleen is het een stuk moeilijker om een dikke sound te maken voor kicks, en een 'knapperig' lekker compact snare of clap geluid..

Jugjug, als je drums synthetiseerd, gebruik je dan ook gelayerde dingen.. zoals een snare-patch met eronder varierende ruisbanden... heb jij goede snare-patches?? ik heb het artikel van sound on sound gelezen, maar vroeg me af welke frequenties ze gebruikten bij de filterbank bij de patch voor de snare drum. heb jij een idee??

en een 'knapperig' lekker compact snare of clap geluid..
Da's omdat je de rol van de envelope niet moet onderschatten - of de compressor. Niet voor niks dat er op sample-CDs al een hele ris EQ/compressie/limiting overheen is gegaan.

In plaats van een gewone decay, pak eens een exponentieel aflopende. Pak ook 2 bandpass filters waarbij je door beiden ruis stuurt, maar die op verschillende frequenties resoneren. Bij een clap heb je een LFO op het volume die aangestuurd wordt door een envelope - zodat 'ie van audio-rate naar langzaam doorschiet (wat bij Attack de "crack" generator heet).

http://www.thomann.de/nl/waldorf_waldorf_edition.htm kost ook niks meer, en Waldorf Attack laat je naar hartelust bouwen :).

De sounds die ik zoek hoor je vaak als basis in minimal techno. (zoals bijvoorbeeld de kick in grindhouse dubfire remix van radioslave --> http://www.myspace.com/rekid)

Volgens mij is dat gewoon een 808 bassdrum die je hoort, deze wordt vaak gebruikt in Minimal.
Lekker warm en punchy met de juiste attack en release, doch niet te overheersend.

Zoals Yoozer zegt, een reeks van compressie en EQ is zeker noodzakelijk om drums gemaakt met synthese tot een mooi einde te laten brengen.

Hier heb je al wat screenshots van een kick en een snare. Mocht je vragen hebben over bepaalde eenheden... bij deze....

Attachments

• Kick+Snare.zip
    193,3 KB · Bekeken: 187
Ik denk dat je met synthese best goede kicks kan maken, maar je maakt het jezelf denk ik wel onnodig moeilijk door helemaal niet te samplen. Als ik een eigen kick maak begin ik in een synth, en het resultaat bounce ik vervolgens. Die laad ik in een wave editor en dan kun je hem helemaal tweaken. Iets wat ik erg goed vond werken was de kick uit de synth bouncen, vervolgens twee sporen aannaken met dezelfde kick. Dan distort je het ene spoor, vervolgens bounce de de distorted kick (klink nu nog nergens naar). Dan knip je het allereerste deel van de distorted kick (paar ms), en die plak je over de cleane kick.

De synth die je voor een kick (of andere percussie) gebruikt moet trouwens wel onwijs snelle envelopes hebben, en vooral bij software is dat wel eens een probleem. Dit kun je ook wel omzeilen door je kick te bouncen en gewoon een deel van de attack af te knippen, daar wordt hij lekker snappy van.

Oftewel keep on boucing!

Thanks voor de tips. Ik sprak toevallig vrijdag een minimal techno producer en heb even over zijn schouder meegekeken in zijn studio. Hij was ook een fan van bouncen. Audio layeren, bouncen en dan weer in Ableton loopen terwijl hij met warping markers het geluid naar zijn hand zette. Heel inspirerend om te zien.

Heeft iemand ervaring op het gebied van dit soort geluiden maken met de Waldorf Attack? Hoe zijn de envelopes van die software?

En wat zijn goede software EQ's en compressors hiervoor? Ik zit erover te denken om duende te kopen. Ik kan helaas geen UAD gebruiken omdat mijn geluidskaart al de expresscard poort gebruikt..

JugJug, dank je voor je geposte patches!!! ik moet weer even wennen aan de reaktor woorden maar heb al even zitten puzzelen! ik ga het even nabouwen in MAX MSP om te kijken hoe het klinkt. Krijg over een week MAX MSP binnen.

@ topic starter; Je kan ook even op m'n audio blog kijken, daar heb ik een hele zwik gratis te downloaden sample packs gepost met freaky percussions, glitchy & odd soundjes.

Ik zet er meestal wel bij waarmee ik ze gemaakt heb ;)

Alle packs zijn 24bit @ 44.1kHz, allemaal mono te vinden @ www.soundresource.eu

Have fun! :okdan:

Hoe groter de scope van de loop. hoe beter !!
En dat is nou een van de kunsten

He Hyde,

toffe geluiden. ik heb een samplepack van je gedownload! de geluidenb (vooral snares) vind ik inspirerend! t brengt me wellicht op ideeen!

Hey Olaf,

Drumatic - http://www.kvraudio.com/get/307.html
Ik weet niet of je hier iets mee kan maar deze viel mij al direct op door zijn goede klank en vooral tweakability als je luistert naar het verschil tussen de presets. Lijkt mij erg sterk als je hier niet wat strakke korte minimal kicks en snares mee kan maken (alsmede hihats, claps en toms !) :mega:

8 extra kits: http://sola.giana-brotherz.com/Presets/Drumatic_-_GB-Industries_bank.zip

Het is helaas geen modulaire uitleg maar gaat weer net ietsje meer je richting op dan samplepacks. Ook handig voor lezers via de zoekmachine :D

Laatst gewijzigd:
Nog even inhakend op dit topic; is er ook een dergelijke plugin/VI beschikbaar voor Mac? Zoiets als een Machinedrum/ER-1 zeg maar, alleen dan in software vorm. Enige drum AU's die ik ken zijn sample players, terwijl ik het maken van beats dmv. synthese juist zo leuk vind. Liefst freeware... Alvast bedankt!

edit: heb al iets gevonden, gemaakt met pluggo; http://cascom.se/kl/plugins/drumachine.html
zo eens ff uittesten :)

edit2: toch niet, plugin werkt niet vlekkeloos helaas... iemand nog leuke een suggestie?

Laatst gewijzigd:
Nog even inhakend op dit topic; is er ook een dergelijke plugin/VI beschikbaar voor Mac? Zoiets als een ER-1 zeg maar, alleen dan in software vorm. Enige drum AU's die ik ken zijn sample players, terwijl ik het maken van beats dmv. synthese juist nu zo leuk vind. Liefst freeware... alvast bedankt!

Probeer microtonic :)

(alleen geen freeware)

Back