Vragen over Synthwiki

Pepertje

Ouwe rot
Wie stellen het SynthWiki samen?

Wordt er veel gebruik van gemaakt?

Wordt het veel ge-update?

Het is een formelere bundeling van know-how die waarschijnlijk her en der verspreid in het forum ook te vinden is, direct an wel indirect via linkjes naar andere sites.

Of zie ik dit fout?

Een teer punt wat je hier aansnijdt maar kijk even bij de namen van de moderatoren.....hij wordt iig wel vanuit het SF gerund naar ik meen....ik geloof dat de heer Matt second er wat mee te maken heeft en nog een paar mods en SF leden....maar iedereen kan natuurlijk dingewn aan een wiki toevoegen dus leef je uit!!!

Ok, bedankt zover alvast.

Het is niet zomaar dat ik het vraag.

Want ik zie dat er enerzijds een vrijwillige bijdrage wordt gevraagd om de boel in de lucht te houden, anderzijds dat synthforum onderdeel van een stichting is (inclusief statuten-, begroting-, jaarplan-verplichting etc.), en een heleboel kennis her en der verspreid staan op het forum en binnen het synthwiki.

Kan me zo voorstellen dat er met een beetje meer geformaliseerde kennis (synthwiki) middelen gegenereerd kunnen worden om het forum in stand te houden. Bijvoorbeeld door afhankelijk van iemands interesse min of meer 'on the fly' een reader te kunnen samenstellen en die uitgeprint en al uit te leveren. Uiteraard tegen een dusdanig vergoeding dat er ook nog iets overblijft voor het in stand houden van synthforum.

Denk daarbij aan de boekjes van uitgeverij Bijleveld in Utrecht over diverse onderwerpen (Vista, XP, MS Word, noem het maar op), die uitblinken in bruikbaarheid en weinig kosten (< €10,-).

Ik kan me zo voorstellen dat daar wel behoefte aan is.

Het is maar een idee hoor. Maar misschien kan synthforum op deze manier en laagdrempelig blijven en in de lucht blijven. Wie weet misschien nog wel meer groeien?

Kan me zo voorstellen dat er met een beetje meer geformaliseerde kennis (synthwiki) middelen gegenereerd kunnen worden om het forum in stand te houden.

Het doorverkopen van informatie die door anderen is aangeleverd (en door die anderen mogelijk weer copy-paste van een andere websites gehaald is), is juridisch best ingewikkeld. De Stichting zou dan eerst van al die informatie de auteurs moeten achterhalen en formeel toestemming moeten krijgen. Lijkt me op z'n zachtst gezegd lastig.

Zelfs al zou met wat clausules de informatie die geplaatst wordt impliciet eigendom van de Stichting worden, dan moeten ze bij uitgave en verkoop daarvan nog controleren of niet stukken daarvan van andere sites geript zijn.
Met name bij beeldmateriaal ligt dat vaak erg gevoelig.

Ik vraag me ook af of de Stichting wel juridisch verantwoordelijk wil zijn voor de inhoud van de Wiki. Dan krijg je veel meer een 24-uurs controlerende taak, waar ze vermoedelijk niet op zitten te wachten.

De bedoeling van een wiki is in mijn ogen dat jezelf een stukje schrijft met de kennis die jij bezit over het onderwerp. Heb je nou zelf foto's gemaakt van een synthesizer dan mogen die er gewoon bij.
En waarom deze kennis doorverkopen? Het is vrij toegankelijk via het net.
Ik ben het wel eens dat het handig en mooi zou zijn als veel info over een bepaalde synth terug zou zijn te vinden in het Nederlands in de wiki. Dus ook tips en tricks zodat niet iedereen hier op het forum steeds weer antwoord hoeft te geven over dezelfde vragen zoals bv het klepje van een 303/606 waar dat te verkrijgen is etcetc.
Maar dan zou er ook kennis moeten worden gegeven aan de synthwiki en ik heb het idee dat veel mensen geeneens het bestaan weten van deze wiki en zo ja dat ze hem niet raadplegen omdat ie verre van compleet is.

Het doorverkopen van informatie die door anderen is aangeleverd

Daar heb je inderdaad een punt, dat is waar. Herinner me ook vaag iets dat opleidingsinstituten een paar jaar geleden aangesproken zijn op het 'copy-and-paste' samenstellen van readers. Zou moeten opzoeken tot welke schikking er is gekomen. Weet ik niet zo 1-2-3 uit mijn hoofd.

Vind het, nu ik nog eens over na denk, wel een beetje curieus dat iedereen individueel van alles mag(?) 'copy-and-pasten,' bundelen, printen en opbergen in een ringetje, ordner of i.d., maar dat dit niet als dienst zou mogen worden aangeboden door een stichting als synthforum.

Doe er goed aan geloof ik om http://en.wikipedia.org/wiki/Free_content en http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Copyrights maar eens nauwkeurig te gaan lezen. Staat veel in.

Ik ben het wel eens dat het handig en mooi zou zijn als veel info over een bepaalde synth terug zou zijn te vinden in het Nederlands in de wiki. Dus ook tips en tricks zodat niet iedereen hier op het forum steeds weer antwoord hoeft te geven over dezelfde vragen zoals bv het klepje van een 303/606 waar dat te verkrijgen is etcetc.

Je slaat de spijker :yamaha:

[/quote]Maar dan zou er ook kennis moeten worden gegeven aan de synthwiki en ik heb het idee dat veel mensen geeneens het bestaan weten van deze wiki en zo ja dat ze hem niet raadplegen omdat ie verre van compleet is.[/quote]

:yamaha: op zijn kop!

Vermoed dat daar gericht handelend wel het 1 en ander aan gedaan zou kunnen worden.

Kwam overigens op die boekjes van Bijleveld (http://www.bijleveldbooks.nl/press.html) doordat ik in een omgeving vertoef met weinig tot geen know-how wat betreft computers, en weinig interesse in dikke pillen van boeken.

Synthwiki is de 5e link op deze pagina, lijkt me dat mensen hem toch wel moeten kunnen vinden, vooral nieuwe leden, die klikken namelijk overal op.. lijkt me.

Uhm - geld verdienen aan de info op een wiki, dat is er toch juist niet de bedoeling van? Het is gewoon een geordende vergaarbak van synthkennis, net zoals wikipedia van alle kennis. Dus ontbreekt er iets of staat er fouten, dan gewoon zelf veranderen. Alle kritiek van mensen die niets bijdragen is simpelweg misplaatst! :) (niet dat ik eraan bijdraag - maar ik heb dan ook niets te zeggen over fouten of omissies)

Hier is trouwens info die bij de 'launch' werd gegeven (daar staat ook wat de band met SF is):
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=82411
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=82412

Uhm - geld verdienen aan de info op een wiki, dat is er toch juist niet de bedoeling van? Het is gewoon een geordende vergaarbak van synthkennis, net zoals wikipedia van alle kennis. Dus ontbreekt er iets of staat er fouten, dan gewoon zelf veranderen. Alle kritiek van mensen die niets bijdragen is simpelweg misplaatst! :) (niet dat ik eraan bijdraag - maar ik heb dan ook niets te zeggen over fouten of omissies)

Hier is trouwens info die bij de 'launch' werd gegeven (daar staat ook wat de band met SF is):
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=82411
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=82412

Ik dacht niet zozeer aan geld verdienen met andermans inbreng, maar aan een gebundeld uitleveren van info inzake een topic die iemand op dat moment interesseert.

Dank voor je linkjes, zijn goed! (Had ik misschien wel eerst op moeten zoeken natuurlijk, oeps).

Back