dodelijke combinatie: Asus M4A78 PRO + UAD-2

ROGUE85

@wearerogue85
Momenteel is het hier even huilen met de pet op...

Sinds twee weken geleden mijn moederbord gecrasht is (socket 939), heb ik m'n Opteron 175 in de kast moeten steken en een volledige nieuwe combi moederbord - cpu moeten aanschaffen. Het is uiteindelijk de AMD Phenom II X4 geworden, met socket AM3, en het Asus M4A78 PRO moederbord.

Momenteel zijn alle laatste drivers geïnstalleerd en doet zich volgend probleem voor: telkens ik Cubase Studio 4 open (laatste versie en een van mijn bestaande projecten) met de ASIO-drivers van MOTU 828 mkii (zowel oude als nieuwe geprobeerd), crasht mijn UAD-2 kaart.

Sowieso hoor ik ook regelmatig harde tikken door mijn speakers, komende van de 828.

Toen ik de MOTU 828 mkii nog niet geïnstalleerd had, en Cubase opende met 'No Driver', crashte er niets.

Nog een raar feit: ik heb zowel UAD-1 als UAD-2, maar de meter van UAD-1 (in het Control Panel van UAD) slaat niet uit bij DSP-belasting. Nochthans werken de plugins wel en kan je de DSP van de UAD-1 kaart ook 'outmaxen' (gewoonlijke limit exceed melding), al wordt dit niet weergegeven in het Control Panel.

Iemand enig idee, want eerlijk gezegd, die van de support kennen er nougabollen van?

Lijkt me dat er iets niet helemaal lekker zit met het moederbord?

Laatst gewijzigd:
erg vreemd, maar klinkt vervelend waarom AMD het is al 12 jaar zo dat er af en toe issue's zijn met AMD en pro audio zaken.
wat als je test met service pack 2 (xp)en de onboard soundcard en eerst met 1 uad en dan als het werkt de tweede plaatsen

Als de Motu op de FW zit van je nieuwe mobo dan is het wellicht die FW-chip die de problemen veroorzaakt. Kwestie van een PCI-FW kaartje erin steken en kijken of het dan wel werkt. Het best een kaartje met een TI fw chip.

Als de Motu op de FW zit van je nieuwe mobo dan is het wellicht die FW-chip die de problemen veroorzaakt. Kwestie van een PCI-FW kaartje erin steken en kijken of het dan wel werkt. Het best een kaartje met een TI fw chip.

Hey Fles, de MOTU is USB.

Ik heb momenteel altijd een vastloper: MOTU ASIO + Cubase = vastloper, conflict met UAD-2. Zelfs met de onboard geluidskaart en ASIO4ALL krijg ik een vastloper, maar wel geen conflict. Enkel muisfreeze en niks meer aan te doen. Ik heb de voorlaatste drivers geïnstalleerd van MOTU, omdat ik hier op het forum las dat die het meest stabiel zijn.

Iemand vertelde mij dat muisfreezes te maken kon hebben met de grafische kaart?

Van het moment dat ik een vastloper heb, pinkt mijn UAD-2 kaart groen-rood, totdat ik opnieuw opgestart heb, dan is hij weer groen. Ik vraag me af waarmee de UAD eigenlijk conflict heeft (grafische kaart?).

Ik heb de UAD-2 kaart eens van PCI-e slot gewisseld, maar ook dit heeft niets opgeleverd, ik blijf dezelfde foutmelding krijgen.

En wat gebeurt er als de UAD kaarten eruit laat? werkt het dan wel met die Motu?

Ken het geetter. Even diep zuchten en mobo omwisselen want als het niet de eerste keer vlekkeloos werkt blijf je door prutsen.

Ik ga nu de BIOS flashen naar de allerlaatste versie (er stond wel een versie op die de cpu ondersteunde, maar niet de 'laatste').

UAD's eruit, Windows opnieuw installeren (XP 32 bit), eerst updates (o.a. naar USB 2 via SP2), dan de drivers van UAD en dan de kaarten er één voor één in.

De MOTU gaat werken, vermoed ik, met de voorlaatste drivers (omdat het probleem zich ook voordeed als de MOTU niet gebruikt werd, in Winamp kwam er perfect geluid via de 828mkii trouwens).

Het lijkt toch dat het gewoon bij de UAD-kaarten niet lekker zit.
Als het dan nog niet werkt, inderdaad mobo swappen...

Momenteel is het hier even huilen met de pet op...

Sinds twee weken geleden mijn moederbord gecrasht is (socket 939), heb ik m'n Opteron 175 in de kast moeten steken en een volledige nieuwe combi moederbord - cpu moeten aanschaffen. Het is uiteindelijk de AMD Phenom II X4 geworden, met socket AM3, en het Asus M4A78 PRO moederbord.

Momenteel zijn alle laatste drivers geïnstalleerd en doet zich volgend probleem voor: telkens ik Cubase Studio 4 open (laatste versie en een van mijn bestaande projecten) met de ASIO-drivers van MOTU 828 mkii (zowel oude als nieuwe geprobeerd), crasht mijn UAD-2 kaart.

Sowieso hoor ik ook regelmatig harde tikken door mijn speakers, komende van de 828.

Toen ik de MOTU 828 mkii nog niet geïnstalleerd had, en Cubase opende met 'No Driver', crashte er niets.

Nog een raar feit: ik heb zowel UAD-1 als UAD-2, maar de meter van UAD-1 (in het Control Panel van UAD) slaat niet uit bij DSP-belasting. Nochthans werken de plugins wel en kan je de DSP van de UAD-1 kaart ook 'outmaxen' (gewoonlijke limit exceed melding), al wordt dit niet weergegeven in het Control Panel.

Iemand enig idee, want eerlijk gezegd, die van de support kennen er nougabollen van?

Lijkt me dat er iets niet helemaal lekker zit met het moederbord?

lijkt me klote
ik sta momenteel ook voor een keuze iets leuks kopen / watk aljaren doevan mn vakantie gelkd anders gaat t op
of een lekkere set moeder board / processor en mbs kopen ...
tegenwoordig koopje voor niet te veel binnen mn budget een egt sterke pc
maark lees zoveel verhalen van hardware conflictuaties...
lijkt me moeilijk omdat ikveel div spulnog gebruik

sc6 ikvolgt dit ff

Ik draai Audio op Intel en dat werkt perfect. Kijk eens op de Ua site/forum en google op deze mobo en uad kaart.

Kan je in je taskmanager bij een crash om zien of het niet een software matig probleem is.
En wat draaie je xp of vista?
Xp dus, mischien staat er iets in je windows log file.
In vista kan je vaak het probleem op terug vinden.

lijkt me klote
ik sta momenteel ook voor een keuze iets leuks kopen / watk aljaren doevan mn vakantie gelkd anders gaat t op
of een lekkere set moeder board / processor en mbs kopen ...
tegenwoordig koopje voor niet te veel binnen mn budget een egt sterke pc
maark lees zoveel verhalen van hardware conflictuaties...
lijkt me moeilijk omdat ikveel div spulnog gebruik

sc6 ikvolgt dit ff

ja, niet om te zeiken ofzo, maar ik zou gewoon intel kopen.. als je leest/hoort over problemen met audio kaarten gaat het BIJNA altijd om AMD computers.

intel is de norm dus wordt beter getest denk ik..

Best dat de topictitel even veranderd wordt, laat de MOTU er maar uit en gooi de UAD-1 erin... mod?

Het ligt dus niet aan de MOTU.

Ik ben met een volledige nieuwe install begonnen, Windows XP 32 bit t.e.m. SP 3 er netjes op. Ik installeer de UAD-drivers, volgens het boekje. PC uit, UAD-1 erin, PC aan, laten detecteren, status OK. PC uit, UAD-2 erin, PC aan, laten detecteren, reboot, status OK. Cubase Studio 4 installeren, update 4.5.2 installeren. Ik open een oud project, en hopla, muisfreeze en UAD-2 not responding. O-n-g-e-l-o-o-f-l-i-j-k!

Toch maar naar Intel dan? Ander mobo (geen idee wat er een Phenom II X4 3.2 GHz ondersteunt...)
Ik zou echt niet weten waar het anders aan kan liggen... Geen idee of de UAD-1 of UAD-2 alleen werken, boeit ook niet, want ik wil ze ALLEBEI gebruiken en heb ze ook allebei nodig.

ik zou wel even die UAD kaart in een andere computer testen voordat je alles voor niets terug brengt naar de winkel... om uit te sluiten dat je niet die UAD kaart samen met je MB opgeblazen hebt

kan ook nog :P (of des noods ff met je hele computer naar die zaak en laat hun het ff uitzoeken, heb ik ook wel eens gedaan. als het goed is hebben ze daar veel meer mogelijkheden om te testen dan jij zelf)

Het zijn PCIe initialisatieproblemen. (SSL, TCE en UAD hebben hier allemaal uitdagingen mee, zowel op Intel als AMD)
blijf sloten wisselen en BIOS via jumpers resetten
zet vooral de BIOS ook NIET op lug en play, zo worden de interupts hardwarematgi via het bios verdeeld i.p.v. door XP tijdens het opstarten.
en verder i.d.d. 1 voor een testen en dan toevoegen

Het zijn PCIe initialisatieproblemen. (SSL, TCE en UAD hebben hier allemaal uitdagingen mee, zowel op Intel als AMD)
blijf sloten wisselen en BIOS via jumpers resetten
zet vooral de BIOS ook NIET op lug en play, zo worden de interupts hardwarematgi via het bios verdeeld i.p.v. door XP tijdens het opstarten.
en verder i.d.d. 1 voor een testen en dan toevoegen

Ik denk dat het daar inderdaad op neerkomt.. kan toch niets anders zijn?
Mijn UAD's zijn zeker niet 'opgeblazen', ze worden herkend in Windows.
Vanaf het moment dat ze samen moeten werken, gaat het mis.

Probleem is nu wel: ik heb maar 3 PCI-e sloten, waarvan er al 2 niet werken (een onder de grafische kaart, het slot dat nu gebruikt wordt)... Hopelijk werkt dat laatste wel... Morgen meer...

Ik heb overigens enkel goede ervaringen met AMD en audio. Mijn vorige systeem draaide stabiel (Opteron 175, was geen hoogvlieger maar vrij vlot) gedurende 4 jaar. Toch altijd met >45 audiotracks gewerkt en hopen plugins gerund tot tegen de processorlimiet aan. De MOTU gaf alleen problemen bij hogere samplerates (96kHz), maar goed, tegenwoordig werk ik altijd op 44.1kHz.

ik heb wel eens een verhaal gelezen over een scope kaart, waar 1 dsp van opgeblazen was, verder deed ie het gewoon.

wat ik daarmee wil zeggen is dat je niet moet uitsluiten dat een bepaald onderdeel de boosdoener is, omdat hij deels werkt... tenzij je natuurlijk door iets met de hand af te breken ofzo je oude MB gesloopt hebt

Bedankt voor het meedenken alvast, hoor!

Mijn oude mobo is van vandaag op morgen gewoon gecrasht, mijn configuratie werkte al 6 maanden op die manier (UAD-1 + UAD-2).

De UAD-2 heeft maar 1 dsp, dus zou me sterk lijken dat die niet werkt maar de kaart wel. Overigens HEB ik in het Control Panel gezien dat hij de plugins laadt, maar 5 sec. na opstarten krijg ik een crash.

Ik ga zodadelijk even dat laatste PCI-e slot gebruiken (met Plug'n Play uitgezet in't BIOS).

Als dat niet werkt hoop ik dat de PC-winkel alles terugneemt en ga'k voor een Core i7 950 (goede dingen van gehoord / gelezen).

Back