dodelijke combinatie: Asus M4A78 PRO + UAD-2

MRT, focus nog even niet op de combinatie:
test eerst systeem met alleen MOTU ben je daarmee happy voeg dan de UAD2 toe
zorg dat je BIOS NIET op PnP staat voor de interupts
kijk in je ASUS handleiding naar je IRQ matrix
hier kan je zien welke IRQs "shared" zijn tussen diverse devices
vaak helpt het om je VGA in het 2e PCIe slot te zetten (zwarte, ipv van blauwe)
de PCIe kaarten werken niet goed met "shared interrupts" je zal dus een slot moeten vinden dat niks deelt met de VGA of de onboard 1394.

Bedankt voor het meedenken alvast, hoor!

Mijn oude mobo is van vandaag op morgen gewoon gecrasht, mijn configuratie werkte al 6 maanden op die manier (UAD-1 + UAD-2).

De UAD-2 heeft maar 1 dsp, dus zou me sterk lijken dat die niet werkt maar de kaart wel. Overigens HEB ik in het Control Panel gezien dat hij de plugins laadt, maar 5 sec. na opstarten krijg ik een crash.

Ik ga zodadelijk even dat laatste PCI-e slot gebruiken (met Plug'n Play uitgezet in't BIOS).

Als dat niet werkt hoop ik dat de PC-winkel alles terugneemt en ga'k voor een Core i7 950 (goede dingen van gehoord / gelezen).

nou, dan zou ik toch ff die kaart in een andere computer testen... je zegt zelf dat je ergens plugins op kunt laden maar dan crasht hij na 5 seconden. DUS kun je niet uitsluiten dat het aan de UAD ligt...

Daarstraks de UAD-1 in een ander PCI-slot gestoken ('k heb blijkbaar toch geen 3 PCI-e sloten, foutje). Ik kreeg geluid in Windows (MOTU werkt overigens perfect) maar na 20 seconden weer dezelfde crash.

Net ook iets zeer vreemds aan de hand. Ik dacht dat ik eens de onboard videokaart zou gebruiken en niet de VGA via PCI (deze ook uitgeschakeld). Ik zet de onboard VGA aan in't BIOS, Windows detecteert nieuwe hardware en opeens krijg ik ook een melding 'UAD-1 gedetecteerd' (ook al was die al gedetecteerd). Helaas nog altijd dezelfde vastlopers...

In Systeeminfo zie ik overigens ook een hele rits gesharede IRQ's, met grafische kaarten en DSP-kaarten en extra USB-poorten door elkaar... Maar die IRQ's leveren blijkbaar geen problemen op want je kan ze niet handmatig instellen? Ik vind ook nergens in het BIOS een optie P'n'P.

Ik ga het nog maar eens proberen zoals je beschrijft Raphie.
Dan zal ik ook eerst testen of de UAD-2 nog werkt (zonder de UAD-1).

Nu draai ik op de VGA van het moederbord, alle kaarten eruit (VGA via PCI, UAD-1), enkel UAD-2 erin. Het werkt even en dan krijg ik weer een 'not responding' boodschap. Ik kan helaas niet testen of het aan de UAD-2 kaart ligt of niet, we hebben hier nergens een PC die PCI-e sloten heeft... Ik kies nu even een ander PCI-e slot, misschien dat het helpt.

reset je mobo ook even met de jumper, kan zijn dat de ESCD nu ghost IRQ waardes vasthoudt

UAD-2 werkt in het tweede PCI-e slot. Ik ga nu proberen de UAD-1 toe te voegen (heb 3 keuzes van sloten).

Ok, jongens, bedankt voor de hulp, zonder mijn PCI-e VGA-kaart, werken nu UAD-2 en UAD-1 volledig. Niet zo'n probleem, mijn moederbord heeft ook 2 uitgangen (analoog & DVI), dus ik kan fijn verder met 2 beeldschermen! Ik concludeer dat het (gangbare) problemen zijn met de grafische kaart ofwel problemen met PCI-e? :)

ok als alles werkt onboard VGA uitschakelen in BIOS (tevens alle andere zaken die je niet gebruikt uitschakelen onboard AUDIO, 2e netwerkwerkaansluiting ongebruikte SATA poorten etc) dan VGA kaart er weer in. kijken wat ie dan doet.

Dat is inderdaad de volgende stap, maar voor komende week. Eerst die opdrachten afwerken nu ik verder kan :)! Bedankt voor de hulp!

... dacht ik.

Net de melding weer gehad, bij het inladen van een oud project.
Ik krijg nu trouwens ook een harde knetter via de luidsprekers, zo om de 2 minuten. Ik ga even controleren of de boel ook vastloopt bij een nieuw project...

Begrijp er niks meer van... UAD-2 crasht nu ook in nieuwe projecten!
Misschien de UAD-1 eruit nemen... Kijken of ik dan verder kan.

Heb je alle mogelijke powermanagement en 'green' opties (ook in de BIOS) uitstaan?
Helaas weet ik ze voor de nieuwere Intels uit m'n hoofd, maar voor AMD niet.
Het gaat met name om de processor opties die dynamisch (delen van) de processor underclocken of geheel uitschakelen.

Overigens dacht ik dat de opties die Raphie noemt, rondom het Plug & Play OS, al niet meer uitmaken tegenwoordig. Je kàn eenvoudig weg niet meer bepalen welke interrupt op welke kaart komt. Het enige wat nog wel helpt is, wat Raphie ook zegt, checken in de manual welke slots welke interrupts gebruiken. Dan kan je met creatief schikken een problematische oplossing nog wel eens verhelpen.

Hanz, klopt, het schikken doe je door slotselectie, PnP bepaald alleen of dit weer overuled mag worden door het OS. als PnP uit staat dan moet het OS zich comitten zoals het BIOS aangeeft.

Ok, ik kan nu zelfs niet gewoon de UAD-2 draaien...

Er steekt dus NIKS in mijn pc, behalve die UAD-2 kaart...

Ben het eventjes kotsbeu, het is toch niet dat ik nu 20 apparaten heb waar IRQ's aan moeten toegewezen worden?!

toch maar iemand bellen om die UAD op iemand anders z'n computer te testen, denk ik? als je het mij vraagt is of die UAD kaart gaar of hij kan niet overweg met de chipset van je moederbord.. anders zou ik het ook niet weten

om ALLES uit te sluiten zou ik ff zorgen dat er maar 1 HD in je computer zit en dat er ook maar 1 type ram in zit.. dus als er 4x1GB in zit ofzo zorgen dat er het minimale in zit waar die mee werkt.. ik weet niet wat voor type geheugen in je computer zit, maar ik had laatst hele vreemde problemen door 4x1gb erin te prikken waarvan 2 alleen maar een nieuwe type waren dan de andere 2, verder precies hetzelfde.

programmas die zonder foutmeldingen opeens afsloten enzo echt hele rare dingen

Mijn vier RAM-geheugens zijn hetzelfde type (1 GB), mijn harde schijven ook (WD 74 GB 10k)... Maar m'n PC werkt ook gewoon, behalve met UAD. Het is dus wel een vereiste dat ik een chipset heb die compatibel is, daar ga ik liefst van uit.

Het is overigens niet bij alle plugins dat UAD crasht. Cambridge, 4K Buss en Neve 33609 zijn geen probleem, terwijl bv. Precision Equalizer wel crasht...
Incompatibiliteit van het platform met mijn chipset? ...

ik ken die UAD verder niet.. maar dat is wel vreemd ja dat de ene wel werkt en de andere niet... maar dan lijkt ie in ieder geval niet stuk te zijn. zou je haast zeggen dat het toch iets met je MB is ja...

Back