diy VCA vraagje

falafelbiels

Learning to wiggle
Hallo Forum,

Ziehier (als bijlage) een plaatje van mijn MFOS variable state 12 dB/Oct VCF. Hij werkt, klinkt puik en ik ben er erg blij mee! Aan het paneldesign wordt gewerkt, ik heb het uitbesteed dus dat kost gewoon een beetje tijd. Dat maakt niks uit want ik heb er toch nog werk aan.

Kijk nu eens rechtsboven in het paneel; daar zitten nog 6 lege gaten. Ik ben van plan deze te vullen met 2 pots en 4 jackbusjes voor de MFOS Another dual VCA die ik nog in elkaar moet zetten. Deze VCA ga ik erin zetten onder andere omdat ik me een beetje vergist heb bij het laten knippen van paneeltjes en ik dus wat teveel grote maten heb (of eigenlijk te weinig kleine, van 6 of 8 units breed). Het kan natuurlijk nooit kwaad om extra VCA's te hebben dus het plan is een beetje om in elke module die ik in elkaar ga zetten die niet in een 4 units paneeltje past zo'n dual VCA in te bouwen.

Nu ga ik de VCA's in deze module alleen maar gebruiken om de filteroutputs te versterken, dus in exponentiële modus. Welke 2 outputs versterkt worden wordt bepaald met de 3 standen draaischakelaar onderin het paneel (midden). Uiteraard was ik vergeten om gaten voor de exp/lin-schakelaar dus echt een keuze heb ik ook niet...

Mijn vraag luidt:
Kan het kwaad om de schakeling rond IC D (IC A op page 2) die het lineaire werk voor zijn rekening neemt in zijn geheel weg te laten? Het ding gaat op experimenteerbord (banen) gezet worden dus als ik iets mag overslaan graag!
Als dat zo zou zijn (vraag 2) Zou ik dan ook met een TL082 afkunnen?

Enige expertise wordt enorm op prijs gesteld. Ik mag dan wel een paar bouwpakketjes in elkaar hebben gekregen, maar ik voel me nog zo groen als gras...

Attachments

• Filter2VCA.jpg
    Filter2VCA.jpg
    225,9 KB · Bekeken: 102
Etaoin, eens te meer hartstikke bedankt voor het vlotte antwoord en nog hartstikker bedankt dat het antwoord deze keer geen "Dat is nog niet zo eenvoudig..." luidt.

groeten,
Niels

Nou, hier issie dan, op breadboard, EEN BENDE!

Helaas doet ie het niet zoals ik gehoopt had, dwz niet als VCA. Hij versterkt het signaal dat je hem voert wel, maar niet voltage controlled. Alle weerstanden nog eens gemeten en het waren de juiste.

Als ik de weerstand r18 weghaal doet ie wel VCA-achtig, maar helemaal stil wordt ie niet. Dat is wel de bedoeling. Ziet iemand een fout in het ontwerp? Zo niet dan ga ik een andere proberen maar niet vanavond! :biertje:

Attachments

• IMAG0081.jpg
    IMAG0081.jpg
    80,3 KB · Bekeken: 93
hoi,
het ontwerp van mfos klopt.
kan je niet beter een printje van ze bestellen en het daarop bouwen?
meer kans op sucses, denk ik.
en in de diy modulair tread heb ik een schemaatje van een hele simpele vca, met 3 transistors.
groeten,
jeroen

hoi,
het ontwerp van mfos klopt.
Ik had eigenlijk niet anders verwacht.
kan je niet beter een printje van ze bestellen en het daarop bouwen?
meer kans op sucses, denk ik.
Vast wel, M'n MFOS filter en envelope waren instant hits, maar zoals Ray zelf zegt:"Always breadboard first". Het jammere is dat ik aan allebei de VCA's het zelfde euvel heb. Zal dus wel aan de componenten liggen... En toch, ik heb em 2x opgebouwd en 2x het zelfde probleem.
en in de diy modulair tread heb ik een schemaatje van een hele simpele vca, met 3 transistors.
Die ga ik proberen nu.
groeten,
jeroen

hartelijk bedankt, eens te meer.

maar zoals Ray zelf zegt:"Always breadboard first".

Ja, maar dan heeft hij het meer over de ontwerp-fase van zijn eigen schakelingen denk ik. Schakelingen die al kant en klaar ontworpen zijn hoef je natuurlijk niet nog een keer te breadboarden, tenzij je ingrijpende wijzigingen wilt gaan doorvoeren.

Ja het plan was natuurlijk niet om dat breadboard in een paneel te schroeven, meer om te kijken of m'n componenten allemaal OK zijn. Nou wil ik best geloven dat er door die massa troep e.e.a. elkaar raakt en daar iets fout gaat, maar toch 2 x opgebouwd en 2 x hetzelfde probleem...

Ja ik begrijp dat. Ik ben gewoon iets aan het proberen vooraleer ik iets in elkaar soldeer. Is toch niet raar of wel?
Ik ben blij toe dat ik het niet gelijk gesoldeerd heb, zou een beetje zonde zijn van de moeite en de gaatjesprint of niet dan?

Maar goed, ondertussen heb ik iets anders in mekaar gezet waar ik de onderdelen voor in huis had (Sorry Jeroen, da's niet die van jou), namelijk deze en daarvan het exponentiele gedeelte 2x.

Nou, deze is helemaal leuk.
Hij doet het, zij het achterstevoren, ondersteboven of hoe je het ook wilt noemen. Niet zoals het hoort in ieder geval. Als ik een envelope trigger waarmee ik de VCA aanjaag WORDT IE STIL! zonder enige CV staat ie maar een beetje te versterken.

moed- en schoenenverhaal dit.

Ik gebruik een Doepfer voeding waar de rest van het systeempje ook op draait. Verder heb ik inderdaad een VCF en een ADSR PCB van MFOS met behoorlijk wat meer succes in elkaar gekregen. Op experimenteerbord heb ik laatst een Dual DC Mixer gemaakt en die doet het ook prima. Ik heb gewoon een beetje pech met deze VCA's...

Misschien inderdaad eens een PCB etsen, dat werkt toch wel simpeler dan experimenteer- of broodbord.

Ja ik begrijp dat. Ik ben gewoon iets aan het proberen vooraleer ik iets in elkaar soldeer. Is toch niet raar of wel?
Ik ben blij toe dat ik het niet gelijk gesoldeerd heb, zou een beetje zonde zijn van de moeite en de gaatjesprint of niet dan?

Maar goed, ondertussen heb ik iets anders in mekaar gezet waar ik de onderdelen voor in huis had (Sorry Jeroen, da's niet die van jou), namelijk deze en daarvan het exponentiele gedeelte 2x.

Nou, deze is helemaal leuk.
Hij doet het, zij het achterstevoren, ondersteboven of hoe je het ook wilt noemen. Niet zoals het hoort in ieder geval. Als ik een envelope trigger waarmee ik de VCA aanjaag WORDT IE STIL! zonder enige CV staat ie maar een beetje te versterken.

moed- en schoenenverhaal dit.

Als je je fout echt niet vindt, kan je nog altijd een differential amplifier aan de ingang van je CV zetten, met als tweede signaal je max CV waarde.

ja ik ga em morgen gewoon nog een keertje proberen. Moet toch gewoon kunnen? Anyhoo, ik ga me ook eens in dat etsen verdiepen. Ik had al ergens een handig tutorial-achtig ding gezien en dat moet goed komen.

ja ik ga em morgen gewoon nog een keertje proberen. Moet toch gewoon kunnen? Anyhoo, ik ga me ook eens in dat etsen verdiepen. Ik had al ergens een handig tutorial-achtig ding gezien en dat moet goed komen.

Als je vragen hebt (bv over de kneepjes) dan roep je maar... Ik heb behoorlijk wat ge-experimenteerd met printjes maken en het is natuurlijk leuk als iemand anders van deze ervaring mee kan profiteren.

HIJ DEED HET!

jawel, deed. op het breadboard wel te verstaan. Toen heb ik de hele boel gauw op baantjesbord gezet, het ding in z'n paneel gemonteerd en niks...

Morgen weer een dag, maar ik hoop niet dat m'n hele vrije week in 1 module gaat zitten!

post van de dag voor mij:

HIJ DOET HET!

Ik had de voeding voor de lm13700 verkeerdom aangesloten, oftewel +12V op de min poot en -12V op de plus poot. Die heb ik dus vermoord. De boel omgedraaid en een nieuwe lm13700 erin et voila.
De 3 standenschakelaar voor de "routing" moet ik nog effe uitvogelen, want die doet het niet helemaal zoals ik had verwacht. Ook worden de VCA's nooit helemaal stil, maar dat neem ik voorlopig even op de koop toe.

WOEHOE!

en :mega:

Attachments

• IMAG0082.jpg
    IMAG0082.jpg
    162,3 KB · Bekeken: 78
Back