Plaatsing subwoofer (laagproblematiek!)

Is de fase van je sub instelbaar? Misschien dat daarmee experimenteren nog wat oplevert.

Ik kan je geruststellen dat ik precies hetzelfde probleem heb als jij, subgroover.
Ik heb een kamer van 2.20 breed bij 3.30 lang. Volgens mij zijn dit verhoudingen die juist net niet gunstig zijn. (2:3)
Ondanks dat ik achter mijn monitors corner traps heb en diverse panel absorbers in de kamer heb ik een behoorlijke dip in de lage frequenties op mijn luisterpositie (midden van de kamer) en achterin de kamer hoor je de lage bassen een stuk meer en in de gang achter de deur van die kamer nóg meer laag.
Ik denk dat het nauwelijks te verhelpen is in een relatief kleine kamer (of een kamer met ongunstige L x B x H verhoudingen). Zoals Rezonator al zegt, hebben lage frequenties een lange golflengte en zijn die in wat grotere (langere) kamers beter waar te nemen.
Ik baal er zelf ook een beetje van want ik heb hele fijne monitors vind ik zelf, maar de kamer laat het gewoon niet toe om goed het laag te kunnen weergeven. Op dit moment rol ik mijn bureaustoel gewoon een metertje naar achter om globaal een indruk te krijgen van de aanwezige bass, of op een hoofdtelefoon checken hoeveel laag er nu precies in zit. Het liefst hoor ik alles gewoon correct vanaf de sweetspot maar het is gewoon niet anders.

Meer basstrappen. Ook de hoeken bij de achtermuur en de achtermuur zelf met broadband absorbers (scheelt al een stuk)! Daarnaast zijn de hoeken tussen plafond en muren ook hoeken, dus... absorben. Hoe kleiner de ruimte, hoe meer absorptie je nodig hebt. Het is helemaal niet raar om in een kamer van 3x3 ongeveer 20 traps te hebben. In mijn nieuwe situatie straks heb ik een control room van 3x4M, met 4 grote cornertraps (van boven naar onder), kleinere cornertraps aan het plafond, meerdere absorbers op de achtermuur en zijmuren (oa early reflections) en absorptie over het hele plafond. De vocalbooth wordt ook helemaal getrapt.

Ook zou ik eens met je luisterpositie aan de gang gaan. Het midden van de kamer is bijna altijd de moeilijkste plek om te gaan zitten. Begin eens op 38% van de kamer... Als het acherin veel beter klinkt, ga je toch wat naar achteren zitten??

Dan de sub: plaatsing van een sub is enorm belangrijk. Wederom door je staande golven. Snelste methode is inderdaad je subwoofer op je bureaustoel zetten en vervolgens met je hoofd door je controlroom lopen en luisteren waar de bas het best klinkt. Daar zet je je sub neer. Wat Rez zegt is waar, maar heeft alleen te maken met het kunnen lokaliseren van geluid. Dat kan bijna niet met bas, dus daarom maakt in dat opzicht plaatsing niet uit. De sterkte van het basgeluid verandert wel door plaatsing en is daarom wel belangrijk. Experimenteren en meten is eigenlijk het beste advies dat ik je kan geven...

wat je nog zou kunnen proberen inderdaad, is wat al gezegd is, ga eens a symetrisch in je ruimte zitten! Staande golven (in het laag) hebben dan veel minder effect. zorg eens dat je 50 cm van een wand af begint met het middelpunt tussen je speakers te bepalen (alsof er dus op 50cm de wand staat) en ga dan symetrisch tussen je speakers zitten. Wellicht helpt dat!

wat je nog zou kunnen proberen inderdaad, is wat al gezegd is, ga eens a symetrisch in je ruimte zitten! Staande golven (in het laag) hebben dan veel minder effect. zorg eens dat je 50 cm van een wand af begint met het middelpunt tussen je speakers te bepalen (alsof er dus op 50cm de wand staat) en ga dan symetrisch tussen je speakers zitten. Wellicht helpt dat!

Nou ja, zou ik allemaal wel willen proberen, maar wat het probleem is, dat het zo'n klein hokje betreft dat alle apparatuur er echt maar op één manier inpast. Dus alle apparatuur staat al en is echt niet meer te verplaatsen.
Alleen de sub kan nog verplaatst worden.

De sub heeft wel een fase schakelaar (of eigenlijk polariteitschakelaar), dus daar kan ik nog wel mee experimenteren tijdens het rondsjouwen.

Drie bij drie is wel een hele beroerde afmeting voor een mixhokkie. Tiep op deze site je afmetingen in en je ziet in de grafiek eronder hoe genaaid je bent. Je heb pieken en dalen van zo'n 20dB! Zelfs als je je sub zo neerzet dat je lekker laag heb op je sweet spot, dan nog heb je op die plek op andere frequenties diepe dalen die blind spots voor je mixes worden.

De enige echte oplossing is basstraps, zoals Vret hierboven al zei. In elke hoek van je ruimte die je ervoor kunt vrijmaken. En een goede koptelefoon om je laag te checken.

De enige echte oplossing is basstraps, zoals Vret hierboven al zei. In elke hoek van je ruimte die je ervoor kunt vrijmaken. En een goede koptelefoon om je laag te checken.

Dat laatste! :) Die heb ik, ga ik zeker ook veel gebruik van maken de komende tijd!

+ Woonkamer-referentie, daar ligt een kabeltjes naartoe, dus regelmatig daar even checken.

Maar allemaal wel heel leerzaam dit + alle linkjes.
Nu weet ik gelijk waar ik allemaal op moet gaan letten bij de volgende studio!

attachment.php
=(=(=(

Attachments

• frequencyresponse.jpg
    frequencyresponse.jpg
    61,9 KB · Bekeken: 147
Volgens mij heeft het gewoon met de golflengte te maken van bassen. Die zijn vermoedelijk groter dan je kamer. En dan hebben bass traps niet zoveel zin.

Bij mij klinkt het ook minder maar op een simpel creative labs setje kan ik achteraf wel horen of de bas te veel of te weinig is.

maar op een simpel creative labs setje kan ik achteraf wel horen of de bas te veel of te weinig is.

Haha, ja dat zijn vaak van die setjes als het daar niet goed op klinkt, dan klinkt het nergens goed op! :D

Volgens mij heeft het gewoon met de golflengte te maken van bassen. Die zijn vermoedelijk groter dan je kamer. En dan hebben bass traps niet zoveel zin.

Bij klinkt het ook minder maar op een simpel creative labs setje kan ik achteraf wel horen of de bas te veel of te weinig is.

Als een golflengte 3 meter lang is, en je kamer is ook 3 meter lang, dan komt de golf die terug kaatst precies uit fase op de golflengte te liggen die naar de muur toe gaat en willen ze mekaar opheffen (dip).

Is die golflengte bijv 4 meter in een ruimte van 3 meter dan komt hij in fase op de kaatsende golflengte te liggen en versterken ze mekaar juist (piek).

Heb even een tekeningetje gemaakt in paint :D

attachment.php

Attachments

• golven.JPG
    golven.JPG
    39,1 KB · Bekeken: 145
Wat vrij bizar is, is dat sinds ik in de linker-achterhoek een stapel synths heb neergezet, het laag probleem een stuk minder erg lijkt te zijn!
Ook heb ik aan de linker muur nog 2 panelabsorbers gehangen, maar het lijkt me sterk dat die het laag reguleren.

Het laag in de kamer klinkt nu stukken strakker, en het lijkt beter verdeeld. Als ik naar achteren ga merk ik wel dat het laag ietsje meer wordt, maar niet zo achterlijk als vorige week.

Vreemd, maargoed.
Zou dit nu puur iets tussen mijn oren zijn, dat ik gewoon gewend begin te raken aan de nieuwe situatie, of zou die stapel synths echt als een soort basstrap fungeren???

Back