Scsi en s3000

JAW

Ouwe rot
Ik heb onlangs een scsi adapter voor mijn akai s3000 voor weinig op de kop getikt. Nu moet ik bedenken of ik er een interne/externe zip, hd of cd aan ga hangen. Ik heb een powermac g4 (nog zonder scsi, wel met zip) en wil mijn samples daarop kunnen bewaren. Waar kan ik het beste op inzetten. Budget is klein.

Een interne SCSI hd is voor een paar tientjes wel op marktplaats te vinden, en als ie in het apparaat zit heb je er verder weinig last meer van. Ben je van plan te gaan slepen met het ding?
Of je een CD-drive nodig hebt, ligt even aan of je je Mac met SCSI wilt gaan uitrusten. Samples uitwisselen is denk ik het makkelijkst als je hem met SCSI aansluit op je Mac. Je interne HD in je S3000 is dan om snel (en overal) je presets te kunnen laden.
SCSI of CD - het heeft beide z'n voordelen. Aan de ene kant is het lastig om steeds CD'tjes te moeten branden en die weer in moeten laden, aan de andere kant werkt het 99 van de 100 keer en met SCSI naar een computer wil nog wel eens moeilijk gaan.
Het ligt ook even aan wat je precies gaat doen. Ik zou er sowieso een interne hd indoen zodat je hem autonoom kunt gebruiken zonder je computer, als je niet aan het samples uitwisselen bent.
Een externe HD is te overwegen als je hem uit wilt kunnen zetten na het laden... want SCSI hd's maken soms wel herrie.

Dank voor je reactie. Ik wil mijn Mac op zich wel van scsi voorzien, maar ik twijfel nog aan de betrouwbaarheid. Kan ik dan mesa gebruiken of werkt dat niet met een gewone s3000?en zip of bijvoorbeeld een flash card reader? Kan ik deze lezen op de Mac? Ik heb eindeloos geprobeerd akai floppies te lezen (met akaidisk in virtual pc, boot camp, op een pc laptop) maar altijd zonder succes. Gaat dit met zip ook mis?

Goeie topic. Ik zit zelf ook te denken weer eens een s3000 te gebruiken.

Ik heb zelf altijd ellende gehad met scsi en de s3000. Het is mij maar 1x gelukt om iets te dumpen.

Ik weet nog toen dat de meeste mensen met zip werkten. Dit heeft helaas ook weer zijn beperkingen.

Cd-rom lijkt dan zo slecht nog niet. Zou je dan op je macbook een cd-rommetje met samples kunnen branden en deze weer in de s3000 laden?
Of moet je daar ook weer zo'n dos-formaat voor gebruiken?

Cd roms brand ik met chicken sys translator daarmee maak je een virtuele cd-rom aan, hier gooi je al je samples op en maak je programs mee, als je klaar bent maak je daar een image van en brand je die image met een programma als nero op cd of wat dan ook.

Harde schijfen die tussen je pc en sampler hangen kan chickensys direct beschrijven.

Heb zelf een mini towertje met 3 scsi hardeschijvenen en 1 cd-rom speler tussen de sampler en de pc hangen en werkt perfect. Wel moet je eerst een of andere asci (weet niet zeker of het asci heten maar zoiets staat me bij) layer stuurprogramma of iets dergelijks op je pc installeren anders kan de pc blijkbaar niet met de schijven en s3000 communiceren, weet niet of dit ook zo voor de mac werkt.

Met recycle kun je wel rechtstreeks naar het geheugen van je sampler dumpen, maar dan wel 1 sample per keer. Als je meerdere samples wilt sturen zul je die in een wave file achter elkaar moeten zetten en in recycle slicen, recycle maakt er automatisch een program van.

Heb zelf een mini towertje met 3 scsi hardeschijvenen en 1 cd-rom speler tussen de sampler en de pc hangen en werkt perfect. Wel moet je eerst een of andere asci (weet niet zeker of het asci heten maar zoiets staat me bij) layer stuurprogramma of iets dergelijks op je pc installeren anders kan de pc blijkbaar niet met de schijven en s3000 communiceren, weet niet of dit ook zo voor de mac werkt.

ASPI Layer heb je op de PC nodig, op de mac werkt het als het goed is standaard. :maffia:

cd maken met translator werkt wel fijn ja!
hoeft je computer nieteens aan de s3000 te hangen zelfs
alleen scsi cdrom aan de sampler zelf.
Ik zou ook een hd erbij nemen. altijd handig

Akai op mac zou perfect moeten lukken,

eens op een maat zn G3 in gang gezet..

Ik heb hier nog een scsi kaartje op overschot waarschijnlijk, 10 euro?

Back