SONAR - iets is er niet goed, maar wat?

Mahu

wob wob wobwob wob...
Hallo allen,

Ik heb sinds kort SONAR 8 Studio aangeschaft, leuk programma. Maar ik heb een probleem. Ik zal het proberen begrijpelijk uit te leggen.

Als ik mijn externe hardware aanstuur, gaat aan het begin van een sequence (een blokje met mididata, zogezegd) het volume een moment naar beneden om daarna weer omhoog te gaan naar normaal niveau. Dit gebeurt alleen bij externe hardware, by een VSTi gebeurt dit niet. Dit gebeurt alleen als ik een sequence vanaf zijn begin afspeel, als ik sonar start bij bijvoorbeeld measure 1 en de sequence begint bij measure 2, dan is er geen probleem... :erm:

Luister maar naar de 2 voorbeelden

Is dit een soort midi delay probleem?

Attachments

• start from 1.mp3
    74,1 KB · Bekeken: 87
  • start from 1 but block mididata moved begins at measure 2.mp3
    110,8 KB · Bekeken: 91
ik heb dit probleem ook met sonar 8, maar wel met een vsti, wat me opviel was dat dit enkel gebeurde als ik er een compressor (die van sonitus) opzette. na een tijd prullen heb ik dit maar opgegeven en heb ik toch maar voor cubase gekozen. sonar is leuk, maar kvind cubase toch stabieler

Ik heb dit fenomeen ook bij een enkele synthesizer, er zijn 2 opties die je kunt uitschakelen, wat bij dit probleem mogelijk nog wel eens willen helpen (niet gegarandeerd):
- Options > Project > Midi(?) > Search back patches before playback
- Options > Project > Midi(?) > Reset controllers to zero

Er is overigens ook ergens een optie met iets van 'prepare midi buffer before playback' o.i.d. Misschien kun je daar ook iets mee. Ik doe dit overigens even uit m'n hoofd, het kan dus zijn dat ik er even naast zit met de benaming van de opties. In ieder geval die eerst genoemde optie kan een oorzaak zijn. Ik ben zelf overigens gewend om standaard 2 maten leeg te laten voor elk nummer; o.a. vanwege dit probleem, maar ook nog wel eens vanwege instrumenten met trage attacks (dus net iets eerder laten beginnen om de attack op te vangen).

Back