Ableton vragen

redraceriot

Stamgast
Hier leek me de Live 11 thread niet meteen de beste plaats voor, dus bij deze:

Ik probeer om m'n hardware te integreren met m'n computer, en deel van dat process is dat die computer een aantal van de taken overneemt. Nu loop ik al vrij snel tegen een aantal dingen aan die niet mogelijk lijken.
Zo probeer ik om wat variatie toe te voegen aan drumracks. Op Elektron spullen zijn daar oneindig veel trukjes voor, maar in Ableton zou ik graag al eens beginnen met meerdere tracks naar dezelfde Drumrack te sturen, kwestie van makkelijk een extra laag ghost notes en stutters erbij te kunnen halen in Session View op de push (Clip met Legato en Gate settings bijvoorbeeld)

Dus: hoofdtrack met de Drumrack, een of twee andere midi tracks die uitzenden naar de Drumtrack.
Probleem 1: Zonder Drumrack kun je op Push geen Drum layout krijgen
Alternatief Probleem 1: Met Drumracks kun je geen Midi verzenden

Tenzij ik iets gemist heb natuurlijk! Ik ben liefst van al ook niet afhankelijk van een externe Midi pipe of wat dan ook, en om hier Max4live voor te gebruiken om Midi door te sluizen lijkt me ook meer kans op problemen geven dan iets anders, toch?

Volgt een mini-rant:
Probleem 2: Om midi van een exteren track te ontvangen moet die Drumtrack Record Armed zijn. Iets dat met Push automatisch gebeurd met de geselecteerde track, wat handig is. Als ik dit handmatig ga doen ontvangt die drumrack dus óók de live midi die ik ergens anders inspeel, óf ik zorg dat die drumrack alleen van bepaalde tracks iets binnenkrijgt, maar dan... ja, dan kan ik dus die track ook niet meer rechtstreeks bespelen.
Dit leek me iets simpels, maar ik zit hier inmiddels m'n haar uit te trekken omdat het niet mogelijk lijkt zonder serieuze workarounds.
Ik hoorde iemand onlangs zeggen dat routing in Ableton perfect was, dus euh... mis ik nu iets? Sowieso is het een Midi of een Audio track, dus da's al vrij gelimiteerd, maar wie weet kijk ik wel naast een simpele oplossing?

Andere dingen die ik overweeg om variatie toe te voegen, eventueel bovenop het bovenstaande idee:
-Steps Muten en dan ontmuten als ik ze nodig heb. Vooral nuttig bij melodie of baslijn lijkt me.
-Zorgen dat 1 velocity voor een stille noot zorgt, en dan met een Velocity effect deze boven 1 tillen. (Dit lukt al effectief, met twee Velocity effecten)
-Gedupliceerde Samples in een Drumrack, en die dan gebruiken voor ghost notes/trills/etc, en heel die pad muten/ontmuten
-Midi Note Echo device op drumpads met wat pitch voor pitched stutters

Een paar van die dingen kan ik ook sturen met de Chain Selector, dus dat zou op zich vrij flexibel moeten zijn

je hebt een external instrument in een drum rack nodig om in push zijn drum view te kunnen spelen.

je kunt ook andere midi tracks hun midi naar je drumtrack sturen.

daar kun je volgens mij alles mee doen wat je beschrijft.

Je eerste oplossing was ik ook al tegengekomen, maar heb je die zelf getest? Want ik krijg alleen écht externe apparaten te zien, namelijk m'n Push. De Drumrack staat daar niet tussen
Ik was al midi naar m'n drumrack aan het sturen, maar de drum layout op Push was het punt.

Bedankt voor de reactie, maar ik heb toch het idee dat er een heel stuk van mijn post ongelezen gebleven is :D

...slechte dag?
Okee dan. Handleiding: gelezen, Google: ook gedaan, proberen? Oh shit, dát zal ik vergeten zijn!
Ik geef aan dat je vorige antwoord voor mij niet werkt, en vraag of je die zelf getest hebt. Zo ja: dan mis ik iets, en is het wel zo aangenaam als je verder in detail kan treden.

Verder stond er wel wat meer in m'n eerste post over live variatie toevoegen, en aangezien de insteek hier is om informatie uit te wisselen lijkt het me leuk als we daar wat over kunnen praten. Maar nee, ik zie het al: Flyweight vindt van niet.

Ik denk dat je nog wat te veel op zn elektron's denkt. En dan is Live toch echt een heel ander beestje. Bij elektron maak je 1 "hoofd" pattern en daar codeer je als het ware allemaal wijziging en variaties in, bij Live is het juist zo dat je heel veel patterns/clips maakt, allemaal met een kleine variatie en dat je die dan achter mekaar afspeelt en of combineert. Een beetje zoals je dat op een mpc ook zou doen. Dat is net een iets andere denk wijze. Wat je wil zou theoretisch vast wel kunnen maar is erg omslachtig in ableton ik zet hier onder een paar manieren waar je denk ik ook (deels) mee kan bereiken wat je wil.
Hier leek me de Live 11 thread niet meteen de beste plaats voor, dus bij deze:

Ik probeer om m'n hardware te integreren met m'n computer, en deel van dat process is dat die computer een aantal van de taken overneemt. Nu loop ik al vrij snel tegen een aantal dingen aan die niet mogelijk lijken.
Zo probeer ik om wat variatie toe te voegen aan drumracks. Op Elektron spullen zijn daar oneindig veel trukjes voor, maar in Ableton zou ik graag al eens beginnen met meerdere tracks naar dezelfde Drumrack te sturen, kwestie van makkelijk een extra laag ghost notes en stutters erbij te kunnen halen in Session View op de push (Clip met Legato en Gate settings bijvoorbeeld)

Voor de variatie's kan je in 1 track meerdere midi clips gebruiken, als je dan legato kiest in de clip opties als midi launch mode is dat de snelste meest overzichtelijke manier om fills te maken. Stel je quantize in die bij je speel wijze past en je al je variaties al 1 lange clip opnemen in de arrangement view. Als je niet wil spelen kan je ook nog gebruik maken van bijv de follow actions.

De andere optie is om je drum rack te dupliceren, het geluid van de gedupliceerde track op sends only zetten. De midi door routen naar je "hoofd" drum rack en zo je fills in te spelen. Dit neem je allemaal weer op in de arrangement view. Dit is vooral handig als je polyritmiek wil, anders zou ik persoonlijk voor de eerste optie gaan.

Nog een andere optie voor stutter effecten is om de beat repeat plugin te gebruiken en die aan macro's toe te wijzen.
Volgt een mini-rant:
Probleem 2: Om midi van een exteren track te ontvangen moet die Drumtrack Record Armed zijn. Iets dat met Push automatisch gebeurd met de geselecteerde track, wat handig is. Als ik dit handmatig ga doen ontvangt die drumrack dus óók de live midi die ik ergens anders inspeel, óf ik zorg dat die drumrack alleen van bepaalde tracks iets binnenkrijgt, maar dan... ja, dan kan ik dus die track ook niet meer rechtstreeks bespelen.
Dit leek me iets simpels, maar ik zit hier inmiddels m'n haar uit te trekken omdat het niet mogelijk lijkt zonder serieuze workarounds.
Ik hoorde iemand onlangs zeggen dat routing in Ableton perfect was, dus euh... mis ik nu iets? Sowieso is het een Midi of een Audio track, dus da's al vrij gelimiteerd, maar wie weet kijk ik wel naast een simpele oplossing?
zet de input van de track waar je de midi op wilt ontvangen op IN ipv AUTO, kies in het dropdown menu waar je de midi vandaan wil trekken, of stuur de midi van een andere track naar de track waarvan de input op IN hebt staan.

Je kan overigens ook die midi van je elektron naar ableton sturen. Gebruik je live gewoon als sound module en midi recorder en dan laat je de elektron alle sequencing doen.
je moet dan alleen de juiste noten in je drumrack selecteren, maar die kan je dan weer opslaan als template of default of wat dan ook.

succes ermee

Succes

Het is zeker zo dat mijn insteek Elektron-achtig is. Aparte tracks naar één drumrack zou daarbij helpen, inderdaad ook voor polymetrische dingen. Niet de eerste keer dat ik er opnieuw een computer bij betrek en wat teleurgesteld ben, maar ik probeer om de verschillen te omarmen!
Die legato tip is inderdaad fantastisch, daar ben ik al een tijdje mee aan het experimenteren, maar de
Nog verder geëxperimenteerd met verschillende tracks (met drumrack voor de layout) naar één drumrack, maar bij deze laat ik die piste liggen. Het lijkt toch onmogelijk zonder gedoe. Dat @flyweight zegt dat het met External Instrument gaat (wat ik online ook las, maar ook daar zei iemand 'dat werkt niet') maar het bij vragen niet verder wilt uitleggen... tja.

Elektron naar Ableton is zeker een optie, maar het idee daar is eerder om dat op te nemen en aan te passen. Een richting die ik zeker niet uit wil is om per project ook de juiste Octatrack/Digitone projecten en patterns te laden, da's voor mij alleen maar een drempel die het plezier er uit haalt. Dus: dingen opnemen en aanpassen is de manier!

Dus goed, één track dan maar met variaties in clips, en misschien wat andere ideeën verder uitproberen.

Die ideeën, moest iemand er interesse in hebben:
-de 16 pads een octaaf hoger en lager dupliceren, en dan daar de samples aanpassen om stutters/reverse/whatever effecten te bekomen, en makkelijk kunnen bereiken door gewoon de inkomende midi met een effect te transponeren. Dit zou ook met een unlinked automation loop kunnen voor automatische variatie die op een ander tempo herhaalt.
-Zoals eerder vermeldt (en getest), zorgen dat de laagste velocity volledig stil is, en dan met een midi effect de velocity curve aanpassen om die stille noten stilletjes aan in de mix te brengen.
Daar boven op blijft dan nog de optie om effecten en instellingen te tweaken met de Macros

Bedankt voor het advies alvast, @rasz !

Het is zeker zo dat mijn insteek Elektron-achtig is. Aparte tracks naar één drumrack zou daarbij helpen, inderdaad ook voor polymetrische dingen. Niet de eerste keer dat ik er opnieuw een computer bij betrek en wat teleurgesteld ben, maar ik probeer om de verschillen te omarmen!
Die legato tip is inderdaad fantastisch, daar ben ik al een tijdje mee aan het experimenteren, maar de
Nog verder geëxperimenteerd met verschillende tracks (met drumrack voor de layout) naar één drumrack, maar bij deze laat ik die piste liggen. Het lijkt toch onmogelijk zonder gedoe. Dat @flyweight zegt dat het met External Instrument gaat (wat ik online ook las, maar ook daar zei iemand 'dat werkt niet') maar het bij vragen niet verder wilt uitleggen... tja.
Ik heb het geprobeerd met een digitakt maar krijg het ook niet voor mekaar. durf te wedden dat het op mn oude mpc wel zou lukken maar daar kon ik dan ook mee lezen en schrijven in het donker... Ik zou persoonlijk gewoon een normale midi track pakken. En het daarmee doen. en en die gewoon goede namen geven. Dan verschillende clips in zn totaal overdubben op je drum track en die daarna gebruiken.

Elektron naar Ableton is zeker een optie, maar het idee daar is eerder om dat op te nemen en aan te passen. Een richting die ik zeker niet uit wil is om per project ook de juiste Octatrack/Digitone projecten en patterns te laden, da's voor mij alleen maar een drempel die het plezier er uit haalt. Dus: dingen opnemen en aanpassen is de manier!
Overbridge is wat dit gaan gaat echt geniaal iig op de digitakt wat je namelijk in live saved word op de DT ook mee gesaved. Anders werkt gewoon olschool recorden natuurlijk ook prima
Dus goed, één track dan maar met variaties in clips, en misschien wat andere ideeën verder uitproberen.

Die ideeën, moest iemand er interesse in hebben:
-de 16 pads een octaaf hoger en lager dupliceren, en dan daar de samples aanpassen om stutters/reverse/whatever effecten te bekomen, en makkelijk kunnen bereiken door gewoon de inkomende midi met een effect te transponeren. Dit zou ook met een unlinked automation loop kunnen voor automatische variatie die op een ander tempo herhaalt.
Precies, net als op een mpc eigenlijk gewoon je effecten recorden. Je kan ze ook met een macro triggeren maar ik kies zelf het liefst voor de simpelste weg. Je kan ze zelfs ook nog in een choke group zetten zodat je effect pad de originele choked als je hem gebruikt. Dit is wel handig met jammen.
-Zoals eerder vermeldt (en getest), zorgen dat de laagste velocity volledig stil is, en dan met een midi effect de velocity curve aanpassen om die stille noten stilletjes aan in de mix te brengen.
Daar boven op blijft dan nog de optie om effecten en instellingen te tweaken met de Macros

Bedankt voor het advies alvast, @rasz !

Overbridge is inderdaad heel cool, maar jammer genoeg gaat het me vooral om de Octatrack en die werkt daar niet mee.
Als ze een OT uitbrengen die Overbridge ondersteund bestel ik meteen! Als ze dan ook nog eens wat andere moderniseringen toepassen al helemaal...

Goeie tip van die choke groups, dat had ik hier ook al ergens op een papiertje gekribbeld om eens uit te proberen!

ik snap niet wat je precies zoekt. maar toch volg ik het topic omdat het nogal interessant is.
je kan toch ook groups maken van miditracks?
wellicht kun je dan een template maken.
maar wat probeer je te doen? de midi van 16 tracks tegelijk opnemen is toch te doen?

ik snap niet wat je precies zoekt. maar toch volg ik het topic omdat het nogal interessant is.
je kan toch ook groups maken van miditracks?
wellicht kun je dan een template maken.
maar wat probeer je te doen? de midi van 16 tracks tegelijk opnemen is toch te doen?
Hij probeert met een drumrack een drumrack op een ander kanaal te besturen. Maar dit kan niet in live omdat drumracks geen midi out versturen, wat echt super dom is, want ik kan wel 10 dingen bedenken waar dat handig voor zou zijn. Op de manier hoe jij het zegt zou je dus steeds per geluid een track moeten gebruiken en dus wordt push onbruikbaar. Hoe hij het wil zou je 8x16 pads kunnen bespelen zonder dat je op push hoeft te scrollen. In plaats daarvan zou je gewoon op push je track selecteren en klaar is kees. Drumracks en push worden dan meteen veel bruikbaarder en vooral blijft alles overzichtelijk.

@redraceriot een andere manier om polyritmiek te krijgen is door het vermenigvuldigen van 2 maat soort met mekaar in 1 clip, dus 3/4 x 4/4= 12/16 dus dan maak je een loop van 12/16e noten en dan kom je ook uit. Maar dat moet je maar net liggen om op deze manier sequences te maken.

Back