Hoe zou dit gemaakt zijn?

MATT

Stamgast
Hoi!

In veel releases hoor ik de laatste tijd een soort witte ruis voorafgaand aan de snare / clap / beat op de tweede tel, net als in deze sample van Daniel Bovie & Roy Rox - Stop playing with my Mind. Ik vraag me af hoe jullie deze zouden maken. Met een omgekeerde clap of een stoot ruis vlak voor de snare kom ik al aardig in de buurt, maar ik ben erg benieuwd of er andere (betere) mogelijkheden zijn. Thanks!

Attachments

• stop playing with my mind - sample.mp3
    594,9 KB · Bekeken: 100
Je kunt ook een portie reverb op de claps mikken, dat op een apart kanaal zetten en dan sidechaining gebruiken om het volume weer op te laten komen op het juiste moment.

Niks mis met omdraaien of ruis, overigens, als 't werkt dan werkt het.

Het is eigenlijk precies wat je zegt: ruis. Die ruis kun je natuurlijk helemaal vormen zoals je zelf wilt. kort en snappy of juist met een lange staart eraan. Met een simpele ruis en wat filtering kom je al een heel eind. De lange reverb van een clap/snare of ander geluid kun je natuurlijk ook als wave knippen en reversen en dat gebruiken.

Ik heb het nog eens geprobeerd met dit als resultaat.

Attachments

• ruis + snare.mp3
    2,1 MB · Bekeken: 101
Je kan natuurlijk ook gewoon een demo van een commerciele VSTi nemen,
daar zit die zelfde ruis standaard al in.

Gr
Sheila

Bedoel je een soort preset van dat hippe geluid waar ik naar op zoek ben? Ik heb nu gewoon de noise van mijn waldorf xt opengezet met een HP filter erop en dan sidechain compressie met de snare als bron.

Nee, volgens mij bedoelt Sheila de ruis die om de 20-30 seconden komt bij de trial-versies van Albino, Blue etc. Nadeel daarvan is dat 't niet altijd even geweldig te timen is natuurlijk :D.

Back