Mixer-advies voor noobs.

ano040425

Gedeactiveerd account
Hallo,

Ik ben van plan een mixer te kopen, die ik zowel voor thuisstudio-gebruik als voor mijn band wil gebruiken. Het moet een niet te dure worden (hoewel ik natuurlijk ook geen troep wil).

Ik vroeg me alleen af wat precies het verschil is tussen een gewone mixer en een powered mixer (en wat dat in de praktijk uitmaakt) en wat een firewire-mixer precies inhoudt, want dat zie ik ook overal.

Hopelijk kan iemand hier mij daarmee helpen (vast wel :)).

Wat is niet te duur en hoe groot is je band/wat voor soort formatie is het?
Voor die doeleinden zoals je ze nu beknopt beschrijft zou ik zeggen een Mackie uit de Onyx serie met firewire kaart erin. Met die kaart kan je dus via een firewire kabel alle kanalen van je mixer opnemen in een software pakket als Cubase, Logic of wat dan ook (hun eigen software). Zowel live als in de studio erg handig, goede sound, niet al te duur, kwaliteit qua bouw enz...

Een poweredmixer is trouwens een mixer met ingebouwde eindversterker. Dan kan je passieve speakers rechtstreeks op je mixer aansluiten, dus zonder tussenkomst van een extra losse eindtrap

De Phonic Helixboards zijn ook te gek, goedkoper (wel hoorbaar verschil met de Mackie maar heeeeel veeeeel waar voor je geld!)

Het is een gewoon rock/pop-bandje, met drums, bas, 2x zang, gitaar, en toetsen (2 synths). De gitaar gaat op dit moment wel via een effectpedaal naar het mengpaneel, omdat onze gitaarversterker kapot is..

Ik weet zo niet of ons huidige mengpaneel powered is of niet, en ook niet of onze huidige versterkers actief of passief zijn. Stel ik neem één van de bovengenoemde mixers, en de versterkers zijn passief, wat zou ik er dan nog tussen moeten zetten?

Werkt USB niet hetzelfde als FireWire? Aangezien het beiden gewoon vergelijkbare manieren zijn om data te versturen.

Deniz>
Welkom op dit forum. Ik zou even een nieuwe thread aanmaken met jouw vraag zodat het onderwerp wat de topicstarten van deze thread aan wilt snijden een beetje in beeld blijft:)
(ik weet overigens het antwoord op jouw vraag niet)

CoenX5>
Wat wil je precies met je mixer gaan doen?
Live optreden?
Wil je er ook eigen speakers bij kopen?
Of wil je hem gebruiken voor opnames?
Firewire of Usb is leuk om de mixer direct aan je computer aan te sluiten. Dan is je mixer in feite gelijk een geluidskaart.
Owja...nog een tip: koop altijd een mixer die een paar kanalen MEER heeft dan je denkt nodig te hebben. Want je hebt uiteindelijk altijd kanelen te kort.

Ik wil em gebruiken voor:
thuisstudio-projectjes
bandrepeties/demo-opnamen

Live heb ik em dus niet nodig :)
Mijn geluidskaart en lijningang zijn nogal kut, en dan is firewire/usb nog extra handig denk ik. Ik snap alleen niet precies wat nou het verschil tussen firewire en usb zelf is.

Ja ik zat zelf ook al wel te denken om een paar sporen extra te nemen ;)

ik weet ook niet veel van firewire en usb..maar volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit als je weinig sporen gebruikt.

Ik denk dat elke mixer welk voldoet...

Mattew kan je mij vertellen wat je bedoeld met een nieuwe thread maken?? Ik weet niet hoe het hier werkt dus a.u.b. wat uitleg.

Dat kan ik je ook nog wel uitleggen :)
Kijk je ziet op de hoofdpagina van het forum een hele lijst met allerlei categorieën en subcategorieën van dit forum. Dan druk je op subcategorie mixers (die kan je vinden onder hoofdcategorie midi en de studio). Vervolgens zie je een hele lijst met "threads", of te wel discussies. Bovenaan deze lijst staat een knop met "post thread" of "new thread" of iets wat daar op lijkt. Druk daar op, en stel dan nog eens je vraag.

Als je dat hebt gedaan, heb je een eigen discussie waar je vraag is gesteld, zodat jij sneller geholpen kan worden, en zodat het in deze discussie on-topic blijft (of te wel, zodat het de hele tijd over het originele onderwerp blijft gaan). Snappie?

Edit: de knop heet "new thread", net nog even nagekeken :)

Ik snap alleen niet precies wat nou het verschil tussen firewire en usb zelf is.
Het verschil is dat USB iets meer belastend is voor de computer, zeg maar; USB is serieel, Firewire is een iets andere protocol.
Kwa snelheid komt USB tegenwoordig heel dicht bij Firewire. Nadeel van Firewire: duurder meestal.

Back