Welke mengpanelen gebruiken jullie in je studio voor synths ?

benjaminb

Stamgast
Hey,

Ik ga waarschijnlijk een aanzienlijke investering doen en raak er maar niet uit qua keuze.
Had dus is willen polsen wat jullie gebruiken in de synth studios.
Wat ik als criteria heb :

18-24 inputs, line
<20kg
Niet veel groter dan 60x60
4 sends, meer beter, heb namelijk toch wel wat ouboard FX dat ik wil kunnen gebruiken
Nieuw, ik durf dit niet meer 2dehands te kopen, heb destijds erg veel problemen gehad met een 2dehands mixer

Ga niet al mijn gear oplijsten maar heb 7 monosynths & 6 stereo synths, ook heb ik 2 samson patchbays en Focusrite 18i20 & Octopre.
Reden dat ik mixer wil is dat ik soms gewoon muziek wil maken zonder mac, ableton. Irriteert me echt meer en meer tegenwoordig.

Mijn shortlist momenteel. Alle advies welkom en super geapprecieerd !

Yamaha MG20
Allen & Heath ZED-22FX
Mackie ProFX22v3
Tascam 2400
Allen & Heath SQx
Allen & Heath ZED-428

oh misschien aan toevoegen dat ik meer geneigd ben analoog te gaan of ik ga weer het gevoel hebben voor een pc te staan.

Ik ga met je mee lezen!
Ik overweeg ook een nieuwe mixer/interface omdat ik m’n patchbays beu ben. Zelf overweg ik een behringer wing rack, omdat ik dan veel inputs heb, meer inputs erbij kan prikken en omdat ik dan heel flexibel ben in routing van alle inputs en outputs. Ik wil namelijk synths over outboard gear kunnen patchen etc. Dit kan dan allemaal in de wing ipv via patchbay.

De kwaliteit ben ik me nog over aan het inlezen. Andere opties overweg ik ook, maar zijn zo te zien aanzienlijk duurder. Het is en blijft een hobby ;)

MAX 3K, en voorkeur gaat uit naar analoog omdat ik nu net van al het geklik en opzetten af wil. Soms heb ik 30m in mijn druk leven en wil ik even een analoog monster en een sequencer horen. Wil hier niet telkens mijn mac, ableton, soundcards enz voor opstarten.

Ik ga met je mee lezen!
Ik overweeg ook een nieuwe mixer/interface omdat ik m’n patchbays beu ben. Zelf overweg ik een behringer wing rack, omdat ik dan veel inputs heb, meer inputs erbij kan prikken en omdat ik dan heel flexibel ben in routing van alle inputs en outputs. Ik wil namelijk synths over outboard gear kunnen patchen etc. Dit kan dan allemaal in de wing ipv via patchbay.

De kwaliteit ben ik me nog over aan het inlezen. Andere opties overweg ik ook, maar zijn zo te zien aanzienlijk duurder. Het is en blijft een hobby ;)
dan moet je echt is kijken naar de video van kebu als je behringer wil gaan :

Ik had een nieuwe mackie gekocht, binnen het jaar deed ie aan magic smoke. Werd in garantie hersteld maar terwijl zocht ik wat pro spul: Ik heb een 2e hands midas venice 240 gekocht en later verkocht en voor minder de venice 320 gekocht. Je hebt er net een gemist voor 650 op MP die hier op SF ook te koop stond.
Ik koop liever oud goud dan nieuw zilver. En in t geval van de mackie was t eerder triplex :D
Ik zou eens naar n winkel aan die mixers gaan voelen. Ik herinner me dat alles wat bij bax stond jaren geleden me deed denken 'wat een rommel' als ik de faders voelde. - zeker A&H viel echt op

Nieuw, ik durf dit niet meer 2dehands te kopen, heb destijds erg veel problemen gehad met een 2dehands mixer
Ik begrijp dat, ik heb ooit eens een nieuwe auto gekocht, en heel veel ellende mee gehad... Ik koop enkel nog 2e hands.

18-24 inputs (ik lees dan faders) op 60 breed lijkt me een uitdaging (of eerder een beperking in keuze?)

Ik breng fx terug op faders, niet op returns, dat vreet kanalen natuurlijk.Maar geeft je heerlijk hands on knoppen draaien en eq op je sends en je kan je ook senden naar zichzelf wat lekker doet flirten met feedback.

dit was de 240, ik heb de zijkanten er af gehaald om ruimte te winnen.
Rechtse faders zijn de fx (returns) , tenminste de 1e 4 naast de rode fader.

Laatst gewijzigd:
Ik had een nieuwe mackie gekocht, binnen het jaar deed ie aan magic smoke. Werd in garantie hersteld maar terwijl zocht ik wat pro spul: Ik heb een 2e hands midas venice 240 gekocht en later verkocht en voor minder de venice 320 gekocht. Je hebt er net een gemist voor 650 op MP die hier op SF ook te koop stond.
Ik koop liever oud goud dan nieuw zilver. En in t geval van de mackie was t eerder triplex :D
Ik zou eens naar n winkel aan die mixers gaan voelen. Ik herinner me dat alles wat bij bax stond jaren geleden me deed denken 'wat een rommel' als ik de faders voelde. - zeker A&H viel echt op

Ik begrijp dat, ik heb ooit eens een nieuwe auto gekocht, en heel veel ellende mee gehad... Ik koop enkel nog 2e hands.
Ik wou geen merken vernoemen, maar de miserie die ik destijds gehad heb met een mixer die ik 2dehands nog vrij duur gekocht had was ook met Mackie !

tja je kan n 2ehands fiat kopen of een lexus, dat scheelt.

18-24 inputs (ik lees dan faders) op 60 breed lijkt me een uitdaging (of eerder een beperking in keuze?)

Ik breng fx terug op faders, niet op returns, dat vreet kanalen natuurlijk.Maar geeft je heerlijk hands on knoppen draaien en eq op je sends en je kan je ook senden naar zichzelf wat lekker doet flirten met feedback.

dit was de 240, ik heb de zijkanten er af gehaald om ruimte te winnen.
Rechtse faders zijn de fx (returns) , tenminste de 1e 4 naast de rode fader.

Je gebruikt hem bijna als instrument door zijn hands on mogelijkheid, ik had hetzelfde voor ogen voor de return faders.
Je hebt gelijk met nieuwe wagen/2dehands . Ik koop al 20 j 2dehands synths en heb nog nooit iets mis gehad, enkel met de mackie ;-).
Misschien moet ik ook maar 2de hands is wat rondkijken. Ik ga en wil nooit een setup a la kebu hebben met 40+ synths, blijf liever efficient.

Wat totaal uit de mode is maar ik heel graag zou leren: analog mixer tricks, van n dub held of een deftige PA man met deccenia ervaring die live delays in tempo mept op n pedaal omdat hij weet dat de zanger dat over enkele maten nodig heeft. Ik zag t ooit doen en er ging een wereld open... Plots besefte ik de 'macht' / bijdrage die je hebt achter faders.

Société Étrange haalt live mixer truken uit.
Ik heb er 10 jaar geleden eens voor gespeeld in Lyon (andere show dan video), en was zwaar onder de indruk.

dan moet je echt is kijken naar de video van kebu als je behringer wil gaan :

Ik heb de hele video bekeken en geluisterd. Hij heeft het over zijn Behringer X32 met veel uitbreidingen, Zijn Yamaha en Roland digi mixer, etc. Maar ik weet nu nog niet waarom hij die Wing heeft staan.. ???? Of misschien is dat de clue?? :D

Ik zie wel een Allen Heat SQ(x) staan in je lijstje. Dat is toch ook een digi mixer?

Laatst gewijzigd:
42 kanaals D&R Dayner uit half jaren 80. Ja hij heeft de issues die een vintage tafel heeft, het kraakt hier, bromt daar, soms doet een kanaaltje het niet, etc. Hij moest met 5 man en een pickup vervoerd worden en bij de verhuizing naar california ben ik door heel wat verhuizers vervloekt om dat ding. en omdat D&R hier niet om de hoek zit, heb ik een 24 kanaals versie als onderdelendonor. Maar waarom dan allemaal? De sound en flexibiliteit. Hij veegt lachend de vloer aan met alles wat modern is (Alleen die mixers van Malcolm Toft kwamen in de buurt qua sound) en is minstens net zo goed als andere klassieke tafels. Natuurlijk is het geen Neve of weet ik wat, maar voor de belachelijke bedragen waarvoor je in nederland D&R's kan kopen, is er weinig vergelijkbaars als je die ouderwetse dikke bakken analoge sound zoekt..

Tegenwoordig doe ik alles met de laptop, maar het laatste mengpaneel wat ik had was een Soundcraft Ghost 32 met meterbrug.

Dit is een hele fijne mengtafel waarbij het geluid iets warmer word (lichte kleuring) in vergelijking met de goedkopere mengtafels. Dit komt vooral vanuit de eq die hoorbaar beter is (na mijn mening) dan bijvoorbeeld een Spirit (ook van van Soundcraft maar dan de goedkope serie mengtafels). De mid EQ (low & high) hebben beide een q om de band groter of kleiner te maken.

De mengtafel heeft 8 sends zodat je lekker veel effecten en routings mogelijkheden hebt. Ondanks de 32 faders (mono) en dus 32 ingangen, zit er ook nog een mogelijkheid op voor 32 extra ingangen waar je het volume aanstuurt met een pod knop. De EQ word dan gesplit (hi + low voor een kanaal, de mids voor het andere kanaal. Je hebt in theorie dan dus het dubbel aantal kanalen om mee te werken.

De meterbrug is optioneel, en zeker fijn om te hebben voor het oog. Als ik het me goed herinner heb je bij de dader zelf ook 4 ledjes of iets waar je het signaal op kan aflezen. Maar dat weet ik niet meer zeker. Het is een grote tafel, 120x80cm met het bij behorende gewicht. Ze zijn tegenwoordig niet meer zo gek duur, en zeker de moeite waard om in je zoektocht mee te nemen. Ook verkrijgbaar in 24 kanaals.

het gaat jou niet verder helpen met je vereisten maar als antwoord op je titel en welicht andere die hier meelezen op een budget:

ik gebruik de Behringer Xenyx 1003B nu zon 2 jaar en blijf nog steeds erg tevreden, 1 mono ingang voor mic, 1 mono voor gitaar, 3 stereo ingangen voor synths en een stereo ingang voor fx (gebruik de monitor out om naar mijn effecten door te sturen nadeel is dat dit mono is, ik gebruik monitor out omdat je dan je synth kan muten en alles door je effect chain kan gooien want de fx send stuurt niks als je je channel mute dus houd je met fx send altijd wat dry)
hoor persoonlijk geen verschil tussen direct in mijn audio interface (focus scarlet s3) of door de mixer maar welicht dat gain levels, mijn headset of jaren metal concerten hier een rol in spelen :P

Laatst gewijzigd:
Back