Hoe gebruik jij je stereobeeld?

Ik geloof daar niet zo in : Stereobeelden

Vaak zie je ook geen verschil.al gebruik je de duurste randapparatuur...

Sommige mensen blijven steeds in de Sweet-spot zitten;echt feesten met ze
wordt dan zo'n gedoe,met ze allen in het midden...

Ik geloof daar niet zo in : Stereobeelden
[...]
Sommige mensen blijven steeds in de Sweet-spot zitten;echt feesten met ze
wordt dan zo'n gedoe,met ze allen in het midden...

Dan wordt het een kwestie over welke muziek we het hebben. Ik bedoel, als ik muziek maak die op feestjes moet pompen ben ik weinig met stereobeeld bezig, maar als ik echt luistermuziek maak wel. Ik geniet namelijk zelf ook altijd van luistermuziek waar ik echt voor in de huiskamer voor mijn speakers kan gaan zitten.

stereo-gebruik in de studio is ook wel een beetje jaren 60....

de Beatles hebben het toen al optimaal gebruikt door alles keihard links en rechts te pannen...alles daarna is eigenlijk herhaling op lager niveau......

Precies wat MarsMusica zegt.

Ook ideaal als je bijvoorbeeld alleen de ene helft van de band wil horen, zet je gewoon 1 speaker uit.

Pannen, tja, ik vergeet het meestal, ik bedoel, als het klinkt, klinkt het.
Er kan bijv. gerust hier een synth 3 weken iets naar links gepanned staan zonder dat ik daar echt bij stil sta,
maar waarom zou je het veranderen als het al lekker klinkt voor je gevoel/gehoor ?!

Op dit moment zit ik even zonder werkende geluidskaart en heb ik mijn Pro One direct in de linkeringang van mijn versterker geprikt en het rechterkanaal van mijn tr808 in de andere ingang zitten, en zo piel ik al een paar dagen aan..

Ik weet zeker dat m'n buren dit niet doorhebben.. :D

En hoe veel krakers sound systems werken er mono...? Ik denk bijna alle. En al zou je het stereo maken, de gemiddelde speedfreak hoort het niet.

Soms best leuk om effe je echo open te draaien zodat je 'n links/rechts pingpong echo krijgt.

Alles wat lage frequenties heeft doe ik zoveel mogelijk mono en in het midden...(de juiste manier als je dingen op vinyl wilt releasen)...

Als ik net met een track begonnen ben pan ik zowiezo alles in het midden,maar als ik eenmaal in de mix-fase zit,pas ik subtiele panning toe...dit zorgt er voor dat je verschillende geluiden beter van elkaar kunt onderscheiden...

Verder maak ik weinig gebruik van stereoverbreding,omdat ik weet hoeveel problemen dat kan veroorzaken bij vinylpersers...

En natuurlijk : tijdens het mixen en tijdens luisteren naar demo's e.d. luister ik altijd ook even alles in mono...om te controleren op fase-problemen en of niet alles weg zal vallen als ik het zou draaien op p.a.'s....

bron geluid is altijd mono, 2 verschillende geluiden (in ongeveer dezelfde range) 'onder een hoek van 60 graden' t.o.v. elkaar pannen werkt al goed... om 1 geluid ruimtelijker te maken gebruik ik vaak een pan delay...
maar de allerbelangrijkste is gewoon beginnen met GOEDE gesyntheseerde sounds...

Back