Ode aan de TL072 opamp!

Ode aan de TL072 opamp! en die kost hoeveel?

Bij Reichelt heb je een DIP voor 41 cent, als het in een SMD-package mag, dan ben je voor 26 cent klaar. De laatste heeft trouwens nog steeds dezelfde prijs als vijf jaar geleden, maar de DIP is wel bijna 80% duurder geworden.

Ja dan zou ik volledig software gaan.
jezelf niet kwellen:)

Neem me niet te serieus ;) Maar dat gezegd hebbende ik werk wel aan een Esoterisch Mixing & mastering thesis.

Laatst gewijzigd:
Ja dan zou ik volledig software gaan.
jezelf niet kwellen:)

Je kunt prima hardware met opamps gebruiken. :) Dat is het punt niet.

Waar ik jeuk van krijg is dat je bij zoiets zelden metingen te zien krijgt, het blijft bij onduidelijke termen hoe het geluid klinkt en gangbare opamps lijken daar nooit aan te kunnen voldoen. Nee, het moeten opamps zijn die één of andere soldeerfanaat ergens in een schuurtje maakt en voor veel geld verkoopt. Aan een kennelijk goedgelovige markt die meer vertrouwen heeft in vage taal i.p.v. metingen die echt wat zeggen.

Als een frikandel precies de goede maten heeft , in de perfecte temperatuur olie gebakken is , en op een mooi bord geserveerd word .... betekent nog niet dat die lekker is ;)

Het vervelende van metingen is alleen dat je meet met een apparaat dat bijvoorbeeld niet uit het jaar 2090 komt. ;)
Heel veel metingen zijn maar een benadering en binair. Het is een strohalm, leidraad.. basis voor ..
Maar ja ik kan niks ook niks met "harde" data. zit niet in mij. Ik heb het uiteraard wel in mijn loopbaan moeten toepassen.
Maar filosofisch is het voor mij anders.

Wat ik wel heel slecht trek en daar vinden we elkaar @Disharmonic, snake oil trek ik ook slecht.. maar als iemand 8000,- voor een kabel betaald vind ik het eigenlijk zieilig haha.

Als een frikandel precies de goede maten heeft , in de perfecte temperatuur olie gebakken is , en op een mooi bord geserveerd word .... betekent nog niet dat die lekker is ;)

Het gaat hier om een parallelle frituurindustrie die vooral erg dure frikandellen wil verkopen, waarbij men vooral de suggestie wekt dat zo'n frikandel lekker is. Ongeacht of dat werkelijk zo is. Er zijn geen metingen, geen dubbelblinde smaaktesten. Wat de frituurprofeet zegt, dat telt...

Laten we religie erbuiten houden aub. Je mag toch opvattingen hebben over opamps en ik vind het leuk dat Flyweight met zn favo opamp kwam.. dat heeft me geinspireerd om te kijken naar verschillen.

Wat de frituurprofeet zegt, dat telt...
Ik kijk best wat dingen en ook de extreme high fi types.
Maar er is toch ook gewoon info over te vinden?

In post #23 beschrijft Flyweight dat ie een mod leuk zou vinden. Ja zo heb ik ze ook gezien dat studio types hun japanse mixer met Neumann opamps uit de jaren 70 willen modden..
ja ik snap die hobby wel. Dan kun je meten wat je wil maar ik ben voor emperisch. En wie wil er nou een opamp die iets veranderd waar je niet blij van wordt? Dan flikker je hem toch weg.

Laatst gewijzigd:
Ik kijk best wat dingen en ook de extreme high fi types.
Maar er is toch ook gewoon info over te vinden?

In post #23 beschrijft Flyweight dat ie een mod leuk zou vinden. Ja zo heb ik ze ook gezien dat studio types hun japanse mixer met Neumann opamps uit de jaren 70 willen modden..
ja ik snap die hobby wel. Dan kun je meten wat je wil maar ik ben voor emperisch. En wie wil er nou een opamp die iets veranderd waar je niet blij van wordt? Dan flikker je hem toch weg.
Modden houd ik niet echt van. vaak is een apparaat ontworpen en heb je niets aan het wisselwn van opamps.
ik zeg ook helemaal niets over modden in die post maar over zelf bouwen.

Back