French house bass

je koopt je zelf 7 kilo appelsienen, werp jezelf op deze, rook dan een joint, dans nu in het sap. voila !

soow humor om te lachen

Ik weet niet of je Reason hebt maar de subtractor patch "Bass guitar" is echt geknipt daarvoor.

ik heb je filmpjes bekeken....
maar ik dacht by french house eerder aan daft punk of justice ed banger zooi :D

dit zijn gewone bassjes. beetje moogy.

Beter: koop gewoon een echte basgitaar met deugdelijke versterker, leer spelen (niet gruwelijk moeilijk) en neem het resultaat op. Da's precies wat de mensen deden waarvan de samples uiteindelijk af kwamen.

Bijna alle sounds die voorbij komen daarin zijn danwel gesamplede loops van basgitaristen inderdaad, danwel gespeeld partijen met sounds die in de basgitaar-presets zitten, en niet in de synthbass sectie! (de meeste dan he!) Vandaar ook Yoozer's opmerking

Jaaah, maar toch. Synthbass groovejes zijn niet per se het zelfde als real bass groovejes. Die Bernie Worell-, Stevie Wonder-, Jamiroquai- (Canned Heat bv. zeker het ), etc. dingetjes lukken niet met een basgitaar, terwijl je met een bas gitaar weer dingen kan doen die met synths niet lukken (zie ook de Bass refill van Reason die allerlei plucknoises etc heeft opgenomen om dat te bereiken, hetgeen weer een tamelijk specifieke speeltechniek vereist).
Het leuke van die "french house" basjes althans die basjes die GijsH bedoelt is dat het enerzijds een redelijk "acoustisch" geluid betreft (hoewel de sustain heel gelijkmatig is/er nauwelijks decay is) en daarnaast de "synthbassgroove" heeft. Ik bedoel dan overigens meer die basjes in die filterdisco (als ik nu weer dat twee voorbeeld hoor lijkt mij dat inderdaad gewoon een moog(epigoon) sound), welke basjes natuurlijk gewoon Bernard Edwards imitaties op de synth zijn.

Dat betekent dus ook dat je met alleen de Bas guitar patch (waar je trouwens geen distortion over heen moet gooien, wellicht wel wat tapesaturation van de scream; probeer trouwens ook eens zelf iets te experimenteren met de Subtractor met twee sinussen en een pietsie fm al dan niet via de mod env.) er niet bent.
Maar dus ook de benodigde speeltechniek/feel zal moeten inzetten. Vind ik trouwens een van de leukste dingen om te doen; basjes inspelen.

Die Bernie Worell-, Stevie Wonder-, Jamiroquai- (Canned Heat bv. zeker het refrein), etc. dingetjes lukken niet met een basgitaar

Zo, echt wel dat Jamiroqai (bijna) alles echt is ingespeeld op bas en welliswaar vaak gelayerd met en synth om het net even een sausje te geven!
Bij Stevie ook trouwens!

Daar zitten gewoon de wereldwonderen zelve op basgitaar te spelen!

Maar dus ook de benodigde speeltechniek/feel zal moeten inzetten. Vind ik trouwens een van de leukste dingen om te doen; basjes inspelen.

Maar dat is een gegevens bij het inspelen van welke partij dan ook, vandaar niet genoemd. En inderdaad, ik vind basjes ook een van de leukere dingen...alleen hou ik niet van dat gepiel met soundjes en samples maar pak ik liever een echte bas, en lukt het mezelf niet wat gelukkig niet vaak voorkomt dan huur ik iemand in. Reslutaat is sowiezo lekker in je track om net dat organische van een instrumentalist te hebben.
Voor de voorbeelden heb je trouwens aan je gewone huis tuin en keuken toetsen-speeltechniek meer dan voldoende en vergt weinig extra hoor

Zo, echt wel dat Jamiroqai (bijna) alles echt is ingespeeld op bas en welliswaar vaak gelayerd met en synth om het net even een sausje te geven!
Bij Stevie ook trouwens!

Jamiroquai is inderdaad een wat minder voorbeeld aangezien die zeer goede bassisten heeft gehad, en de synths bass redelijk schaars was. Canned heat echt wel helemaal synthbass trouwens.
En Stevie (en dan bedoel ik alle studioplaten tot Songs in the key of life, hetgeen echt een trendbreuk was en waarop voor het eerst iemand anders drumt en ook een basgitarist mee doet) is echt wel alleen synth(moog)bass.

Maakt ook allemaal geen fuck uit ik denk dat een ieder hier wel weet hoe een lekkere synthbass klinkt. Ik heb hier Bootsy op North Sea uit weet ik veel 1996 of zo, met dus Bernie Worrell op synthbass (althans op bepaalde nummers dus voordat ik te horen krijg dat Bootsy bassist is ;) ) en dat zou eigenlijk nog mijn beste voorbeeld zijn.
Of nee dan dit: ik heb Michel van Schie (geen onaardige bassist dacht ik zo) tijdens een Candy Dulfer optreden zijn basgitaar weg zien zetten om verder te gaan op synthbass.

Maar goed laat ik niet doordraven want de voorbeelden van GijsH zijn inderdaad redelijk basic qua techniek.

Synthbass en bas zijn ook 2 verschillende instrumenten maar wel met exact dezelfde functie. Menig toetsenist verneukt, vooral live, vaak synthbass partijen...domweg omdat je moet denken als een bassist, spelen als in die functie. Je frasering is anders, je past andere speeltechnieken toen enz...

offtopic; blijft een van mijn favoriete albums btw Songs in The Key of Life

Eveneens off topic; uit dit filmpje van dat ik mogelijk al eens gepost heb blijkt maar weer eens dat de echte muzikant zelfs in de simpelste noten/riffjes laat zien of hij de "groove" in de vingers heeft. Die eerste paar maten, en zelfs die eerste paar noten zijn zo verdomd funky. Zelfs dat ogenschijnlijk "random" klapperen met zijn rechterhand in die eerste paar noten verraadt zijn fabuleuze feeling.

Ik was al van plan een bass gitaar te kopen dus dat komt goed uit. Maar french house gaat meestal verder dan alleen samplen meestal speelt de artiest er met een synth zoals ge hoort bij het lied van Axel le baron.

Eveneens off topic; uit dit filmpje van Stevie Wonder dat ik mogelijk al eens gepost heb blijkt maar weer eens dat de echte muzikant zelfs in de simpelste noten/riffjes laat zien of hij de "groove" in de vingers heeft. Die eerste paar maten, en zelfs die eerste paar noten zijn zo verdomd funky. Zelfs dat ogenschijnlijk "random" klapperen met zijn rechterhand in die eerste paar noten verraadt zijn fabuleuze feeling.

Nah counterpoint is de term waar je op zoek naar ben. Niks feel maar gewoon techniek.

En die bassjes van die french house haal je gewoon uit vst's want echt super dik vind ik ze niet klinken.

Met je sap! :biertje:

Nah counterpoint is de term waar je op zoek naar ben. Niks feel maar gewoon techniek.

En die bassjes van die french house haal je gewoon uit vst's want echt super dik vind ik ze niet klinken.

Met je sap! :biertje:

?! Hahaha...en verklaar eens in je eigen woorden dan wat je bedoeld met "counterpoint". Los van je uitleg (waar ik wel erg nieuwsgierig naar ben, want volgens mij bedoel je een andere term;-) )...is het wel degelijk feel, want laat het een andere persoon doen en je krijgt een andere feel, vibe, stuwing enz...ritmische plaatsing is een ding, de combinatie daarvan t.o.v. heel veel andere muzikale/speeltechnische middelen zorgt voor feel. Niet de techniek opzich; daarom zie je zoveel belabberde muzikanten spelen die dus niet rocken, funken, jazzen etc!

Die basjes kan je inderdaad uit 1001 apparaten, zowel hardware als software halen

Inderdaad gewoon een echte basgitaar...heb jarenlang elke week in Frankrijk gewerkt als vrachtwagenchauffeur en ben dus (te)veel in aanraking geweest met de Franse muziek MAAR moet wel zeggen dat ze daar wel een kunstje beheren wat betreft bass en drums.
Nu weet ik niet of het aan mijn oren ligt en ben benieuwd of er mensen zijn die dit ook ervaren enkele voorbeelden: Daft Punk,Justice maar ook het ouder werk van Serge Gainsbourg! Luister maar eens naar nummers als Cargo Culte,Reqiuem pour un con (ook gesampled door Beck),Ah Melody! etc.Dat zijn gewoon vrijpartijen tussen drums en bass heerlijk gewoon

weer zo'n 'hoe maak ik geluid X na' topic :(

Met veel luisteren kom je ook een eind, gooi het nummer bijvoorbeeld eens door een multiband equalizer zodat je per frequentiegebied kunt luisteren.
Al het hoog weg tot je alleen de baslijn en basdrum duidelijk hoort.

;)

-C-

Back