(ensoniq) Vervangen battery DP4+

glennplumber

Kneed je synth
Hello,

Heb net een zeer coole dp4+ aangeschafd ik heb um via het internet gekocht ... en eenmaal thuis blijkt dat de battery bijna op is %^#$#%^&^%^ ;)
Nou dacht ik die knoopcel even aan z'n tand te voelen maar hij zit vast !! Zie foto.

Heeft iemand enig idee hoe ie vast zit ?? Zit ie misschien vast gesoldeerd ??

Alvast bedankt !!
Glenn

Attachments

• dp4knoop.jpg
    dp4knoop.jpg
    100,5 KB · Bekeken: 136
wat heb jer evoor betaald als ik vragen mag ?
en het lijkt me dat ie niet vast gesoldeert is .. misschien vast geoxideerd ofsow ?

Volgens mij zit hij gekemt onder dat beugeltje ,eigelijk zou er een soort mobiele interne battery vervanger moeten zijn.

Huh, wat vreemd. Er zit geen houder omheen. Lijkt me dan eigenlijk wel dat hij vastgesoldeerd moet zijn. Zou ik wel een stom ontwerp vinden als daar geen houder hoort te zitten. Vaag hoor...
Kan dat clipje er niet afgeschroefd worden glen. En kijk even of je een papiertje onder de batterij kan schuiven. Weet je of hij ook nog vastzit aan het board zelf.

Origineel geplaatst door MadR
wat heb jer evoor betaald als ik vragen mag ?
en het lijkt me dat ie niet vast gesoldeert is .. misschien vast geoxideerd ofsow ?

Heb er 450 voor betaald ....

Hij zit ook niet in een houdertje of zo .... als je op de foto kijkt ... ik heb het idee dat ie aan het lipje hangt die over de battery zit !!??

Origineel geplaatst door glennplumber
Heb er 450 voor betaald ....

Hij zit ook niet in een houdertje of zo .... als je op de foto kijkt ... ik heb het idee dat ie aan het lipje hangt die over de battery zit !!??

grrrr ... ik heb het dubbele betaald 2 jaar geleden maarja ...
en dat lipje houdt hem op zijn plaats ja .. misschien dan toch daaraan vast gesoldeerd ?

He Glenn,

Is dat toevallig die dp4 die op marktplaats stond van Tom Klein ? IK zou ook graag willen weten wat je ervan vind als je hem een beetje getest hebt.

Alvast bedankt!!

Daboes

Origineel geplaatst door boestaman
He Glenn,

Is dat toevallig die dp4 die op marktplaats stond van Tom Klein ? IK zou ook graag willen weten wat je ervan vind als je hem een beetje getest hebt.

Alvast bedankt!!

Daboes

Tom klein uit Den Haag vraagt er 800 euro voor en dat is momenteel een beetje teveel.

Heb er in het verleden al eens eentje gehad en deze kan je vind ik naast de spx990 / mpx 1 houden kwa kwaliteit. Errug bruikbaar !! En zeer fijne effecten tot zeer heftig maar het zit nooit in de weg !

Bedankt Glenn,

Nu weet ik wat mijn volgende aanschaf zal zijn8) !!!! Zit er nu een groot verschil tussen de dp4 en dp4 +?

Origineel geplaatst door boestaman
Bedankt Glenn,

Nu weet ik wat mijn volgende aanschaf zal zijn8) !!!! Zit er nu een groot verschil tussen de dp4 en dp4 +?

Het verschil wat ik ervan weet is de guitar tuner en minder ruis in de +

:)

Re: (ensoniq) Vervangen battery DP4+

Origineel geplaatst door glennplumber
Heeft iemand enig idee hoe ie vast zit ?? Zit ie misschien vast gesoldeerd ??

Hij zit op 2 of 3 punten aan de onderkant op de printplaat vastgesoldeerd. Je kunt deze knoopcellen met lipje en al voor niet al teveel geld kopen bij een electronicazaak. Daar hebben ze trouwens ook knoopcelhouders voor printmontage en normale knoopcellen te koop, waardoor het vervangen van de batterij in de toekomst een stuk makkelijker zal gaan. :)

Re: Re: (ensoniq) Vervangen battery DP4+

Re: Re: (ensoniq) Vervangen battery DP4+

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Hij zit op 2 of 3 punten aan de onderkant op de printplaat vastgesoldeerd. Je kunt deze knoopcellen met lipje en al voor niet al teveel geld kopen bij een electronicazaak. Daar hebben ze trouwens ook knoopcelhouders voor printmontage en normale knoopcellen te koop, waardoor het vervangen van de batterij in de toekomst een stuk makkelijker zal gaan. :)

aaaa oke ... bedankt voor de info !!

Ik denk dat ik maar zo'n houdertje moet gaan halen.

Thanks !

Ik had hetzelfde probleem bij mijn DP/4+. De batterij zit inderdaad vastgesoldeerd/gepuntlast aan de lipjes.

De "netste" oplossing is denk ik om de lipjes te "desolderen" uit de printplaat en er een nieuwe batterij met voorgesoldeerde pootjes in te zetten. Maar daarvoor moet je wel de printplaat uit het apparaat halen en daar had ik geen zin in.

Makkelijker is het om de lipjes door te knippen en dan aan de overgebleven stukjes weer wat vast te solderen. Ik heb er zelf een batterypack van 2 penlights aan vastgezet (met twee aan de lipjes vastgesoldeerde draadjes). Da's niet duur en de penlights zijn dan ook weer makkelijk te vervangen tegen de tijd dat ze leeg raken. Maar je zou er ook weer gewoon een lithium batterijtje met voorgesoldeerde lipjes aan vast kunnen zetten.

En wat betreft het verschil tussen de DP/4 en de "plus": de laatste heeft gebalanceerde in- en uitgangen en wat extra algoritmes. Het verhaal gaat dat een van de ontwerpers (een gitaar freak) niet tevreden was met de amp/distortion/overdrive algoritmes uit de eerste versie.

Origineel geplaatst door j0ris
Ik had hetzelfde probleem bij mijn DP/4+. De batterij zit inderdaad vastgesoldeerd/gepuntlast aan de lipjes.

De "netste" oplossing is denk ik om de lipjes te "desolderen" uit de printplaat en er een nieuwe batterij met voorgesoldeerde pootjes in te zetten. Maar daarvoor moet je wel de printplaat uit het apparaat halen en daar had ik geen zin in.

Makkelijker is het om de lipjes door te knippen en dan aan de overgebleven stukjes weer wat vast te solderen. Ik heb er zelf een batterypack van 2 penlights aan vastgezet (met twee aan de lipjes vastgesoldeerde draadjes). Da's niet duur en de penlights zijn dan ook weer makkelijk te vervangen tegen de tijd dat ze leeg raken. Maar je zou er ook weer gewoon een lithium batterijtje met voorgesoldeerde lipjes aan vast kunnen zetten.

En wat betreft het verschil tussen de DP/4 en de "plus": de laatste heeft gebalanceerde in- en uitgangen en wat extra algoritmes. Het verhaal gaat dat een van de ontwerpers (een gitaar freak) niet tevreden was met de amp/distortion/overdrive algoritmes uit de eerste versie.

Joris ... ook bedankt voor je tips !

:)

Origineel geplaatst door BananaWorld
Geloof mij.... op een printplaatje wordt niks gepuntlast. Daar kunnen de meeste onderdelen niet tegen (LOL) :eureka:

Het ging niet over een printplaat... maar over een batterij. Verder wel bedankt voor je nuttige bijdrage aan de thread!

Nou het is gelukt !!

eindelijk normaal opslaan zonder zorgen. Heb maar zo'n houdertje gehaald en de printplaat los gehaald. Ik dacht laat ik het maar gelijk goed doen. Alhoewel het houdertje houd het batterytje zo goed vast dat ik vrees of ie de volgende keer blijft zitten.

Bedankt voor jullie info en tips !!
GlennPlumber

Attachments

• dsc00346.jpg
    dsc00346.jpg
    210,5 KB · Bekeken: 119
Origineel geplaatst door j0ris
Verder wel bedankt voor je nuttige bijdrage aan de thread!

:confused:

nou ik kreeg dus ook een paar dagen geleden m'n dp4+ binnen en daarvan was de batterij ook op. leuk om te zien als je hem net uit de doos haalt het aanzet "batterij low". =( maar goed kan gebeuren en is misschien wel gebeurd tijdens de reis heb je jongen nog wel even een pbje gestuurd maar niks meer van hem gehoord.

nou heb ik eens na gevraagd wat dat kost om te laten doen, en viel bijna van m'n stoel.

nou ben ik zelf best handig dus hem dat dingen zelf open geschroefd, heb het houdertje met batterij er hij gesoldeerd en ben er mee naar een elektronica zaak geweest. en wat schetst mijn verbazing, deze hadden ze gewoon liggen compleet met houdertje en het barrerijtje er ook op gepuntlast. hij had dan wel 3 pootjes maar je kon er gewoon 1 afkippen. de overgebleven twee pootje op de goede maat buigen, vast solderen en werken als een nieuwe.

van open schoeven tot dichtschoeven inclusief ritje elektronica zaak heeft totaal nog geen uutje en 4,50 euro gekost.

het knoop celletje wat in de DP4+ zit heeft de code: BR2032. als daar om vraagt moet je de goede krijgen.

Back