Celesta

Status
Please reply by conversation.

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Misschien is dit een mogelijke vraag, maar ik wil graag een Celesta.
(of Cheleste of Celeste, tis maar hoe je het schrijven wilt).

Bekende merken:
Yamaha, Jenco, Fender

Heeft iemand zo'n ding liggen?
Of zijn er misschien mensen op de hoogte van andere merken dan de drie hierboven genoemde?

Ik zou niet weten of Fender ze gemaakt heeft, maar het zijn verdomd dure jongens...
Speciale studio's hebben ze en de grote orkersten, waar ze meestal door slagwerkers worden bespeeld.

Maar iedere normale synth kan dit geluid toch produceren? Gewoon dat glazen getinkel.

Wout

1200325810_yamaha_5.5_oct_celeste.jpg

Ter correctie: wordt niet door slagwerkers gespeeld maar door toestenisten. Ik denk dat de verwarring komt door het glockenspiel waar enige vergelijkingen mee zijn. Celestes klinken in het echt veel mooier dan die GM bakjes e.d.

Zo'n celeste gaat je al gauw €40.000,- kosten (nieuw) dus 2dehands wordt het moeilijk. Ik zit ook al jaren op zo'n ding te azen maar nog geen geluk.

Succes met je zoektocht en mocht je er ooit 2 vinden voor een redelijke prijs houd ik mij aanbevolen ;-

Ik zou niet weten of Fender ze gemaakt heeft, maar het zijn verdomd dure jongens...

Fender heeft ze gemaakt ja.
En wel onder de naam Fender Rhodes Celeste.

Speciale studio's hebben ze en de grote orkersten, waar ze meestal door slagwerkers worden bespeeld.

Wie zegt dat mijn studio niet speciaal is? :frons:

Maar iedere normale synth kan dit geluid toch produceren? Gewoon dat glazen getinkel.
Daar heb je gelijk in. Iedere normale synth kan ook een vioolgeluid produceren.:)

Wout[/QUOTE]

Daar heb je gelijk in. Iedere normale synth kan ook een vioolgeluid produceren.:)

Wout
[/QUOTE]

Hahaha...

Ik was ook op zoek, maar zag de prijzen destijds en heb mezelf toen maar getrakteerd op een Nord WAVE;-) Helemaal te gek! En een, of 2 hele goede levendige organische Celesta's op de site, toevallig een week geleden binnengehaald!

Ter correctie: wordt niet door slagwerkers gespeeld maar door toestenisten. Ik denk dat de verwarring komt door het glockenspiel waar enige vergelijkingen mee zijn.
Tja...
http://www.mensenmelodie.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=184:de-celesta&catid=39&Itemid=39 schreef:
Dubieuze documentatie
De celesta (letterlijk: de hemelse) werd in 1886 voor het eerst in de praktijk gebruikt. En nog altijd bestaan er misverstanden met betrekking tot dit instrument. In vooraanstaande naslagwerken, die zich beperken tot muziekinstrumenten, komt de celesta helemaal niet voor. In een ander lexicon staat dat de celesta een onderdeel van het orkestslagwerk is, en dan zijn er nog auteurs, die de bewering opstellen dat de celesta weliswaar formeel tot het slagwerk behoort, maar het instrument binnen het orkest geen deel van de slagwerkgroep uitmaakt. De praktijk leert ons echter anders. Zo is ook de mededeling in de literatuur dat de celesta in het symfonieorkest vrijwel uitsluitend wordt bespeeld door een pianist, en slechts hoogst zelden door een slagwerker, in veel gevallen nu juist net in overeenstemming [is] met de feiten.
En laat op het conservatorium de celesta bij de slagwerklessen ingedeeld zijn :)

Ach, het is allemaal slechts theorie...
Maar het blijft een heel duur effectinstrument...

Wout

tja...een vreemde wereld. Ben zelf hedendaags componist en heb ooit iets mogen schrijven voor o.a. celeste maar die werd toen echt bespeeld door een pianist.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat in de kunstmuziekwereld op (bijna) alles wordt neergekeken wat men niet kent en men erg conservatief is. Verbaast me dus niet dat een pianist weigert om een celeste te bespelen. Ik ken er genoeg die dat zullen doen ;-) maar we noemen geen namen.

tja...een vreemde wereld. Ben zelf hedendaags componist en heb ooit iets mogen schrijven voor o.a. celeste maar die werd toen echt bespeeld door een pianist.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat in de kunstmuziekwereld op (bijna) alles wordt neergekeken wat men niet kent en men erg conservatief is. Verbaast me dus niet dat een pianist weigert om een celeste te bespelen. Ik ken er genoeg die dat zullen doen ;-) maar we noemen geen namen.

Dat de celesta door een pianist, of vaak door de pianist wordt bespeeld sluit toch ook niet uit dat het binnen een orkest wel tot het slagwerk word gerekend? Wat ook zo is...

Fender heeft ze gemaakt ja.
En wel onder de naam Fender Rhodes Celeste.
Dat is een gewone Fender Rhodes, alleen de middelste octaven. Het instrument heeft gewoon als bijnaam 'celeste'. Er zijn trouwens ook ontzettend veel plezierbootjes op onze rivieren die ook celeste heten en die zijn gelukkig wel goedkoper dan een celesta, maar die zal je ook wel niet bedoelen :D

In ieder geval is de echte celesta geen electrisch versterkt instrument.

Wout

Vreemd, je kan in deze threads geen aanpassingen maken... [?]

Een celesta moet je altijd met microfoons opnemen...

Wout

Dat een Celeste akoestisch is wist ik wel ja.
Dat de Fender Rhodes Celeste een gewone rhodes is met minder toetsen wist ik niet.
Ik dacht dat het om een echte celeste ging, maar ik heb het mis.
(ik heb jouw verhaal natuurlijk wel ff gecheckt :))

Jammer

Ik denk dat ik mijn zinnen ga zetten op een Jenco Celeste.

Dat heet dus een Celestette. Maar dat wist je al.

Vertel, vertel! Toe nou, vertel :D

Maar wie zijn wij om Mens en Melodie tegen te spreken :)

Wout

Ik heb er nog wel eentje over. 40.000 euro zag ik net, nou 25.000 als speciaal synthforumprijsje doe ik het voor. Tis een zwarte Yamaha.

Status
Please reply by conversation.
Back