Celesta

Status
Please reply by conversation.
Tja...En laat op het conservatorium de celesta bij de slagwerklessen ingedeeld zijn :)

Ach, het is allemaal slechts theorie...
Maar het blijft een heel duur effectinstrument...

Wout

Celeste is een slaginstrument dat wordt bespeeld door een toetsenist, een piano een snaarinstrument is dat wordt bespeeld door een toetsenist, een kerkorgel een blaasinstrument is dat door een toetsenist wordt bespeeld. Dus een toetsenist is zowel een slagwerker als blazer als tokkelaar.:confused:

Celeste is een slaginstrument dat wordt bespeeld door een toetsenist, een piano een snaarinstrument is dat wordt bespeeld door een toetsenist, een kerkorgel een blaasinstrument is dat door een toetsenist wordt bespeeld. Dus een toetsenist is zowel een slagwerker als blazer als tokkelaar.:confused:

Ja en als je dan op een keyboard speelt dan komt er zelfs een heel orkest uit zei m'n oma altijd;-)
Toetsenisten: ze tokkelen je smatje en raken haar gevoelige snaar, oppassen voor dat volk hahaha

Heb jij zoveel geld dan Wout, of betaald Museum dat?

Maar toevallig heeft m'n buurvrouw 'm net gekocht omdat ze gek werd van dat ding. :verkoght:

Goed, we dwalen af, want per slot is dit een marktplaats discussie, maar ik denk dat de topic starter toch niet zo heel erg snel een celesta zal vinden, laat staan aanschaffen, dus we gaan maar even door tot een moderator het genoeg gaat vinden :)

'dubcreator', wat je hier inbrengt is slechts een stukje taalkundige redeneringen, maar de taal is helaas niet toereikend genoeg om dit op te lossen. Taal is helaas ook niet logisch...
Momenteel drukken mijn vingertoppen op de toetsen van een computer keyboard, dus ben ik een toetsenist en nog wat verder doorgeluld behoort het celesta ingedeeld te worden bij de lessen informatica en is de muziekant die het bespeelt een computer nerd :D

In de algemeen aanvaarde muziekinstrumenten classificatie zijn begrippen als 'toetsinstrument' niet meer gangbaar. Dat riekt te veel naar 'schuiftrompet' en zo. Is nou een kerkorgel een blaasinstrument of een toetsinstrument...? Duidelijker is te benoemen wat van het instrument het geluid produceert, dus wat eigenljk trilt. Bij de piano een snaar, dus een cordofoon; bij een trommel een vel, dus een membramofoon; bij een kerkorgel de luchtkolom, dus een aerofoon en in een synthesizer de electronen, dus een electrofoon. De oscillator (snaar, vel, luchtkolom, electron), is de 'maker' van het geluid: zo gauw die stopt met trillen, weg geluid!

De celesta wordt daarom ingedeeld bij de ideofonen, die instrumenten waar het gehele instrument als triller is op te vatten, zoals bekkens, xylofonen, kleppers, vibrafonen, handgeklap (slechts één tril :) en die groep valt onder de slagwerkgroep in het orkerst.

Maar de belangrijkste reden is de al eerder vermelde relatie met het klokkenspel (ook wel metalofoon of GlockenSpiel genoemd) en de te spelen partij. De slagwerkers kenden de partijen van het klokkenspel meestal uit hun hoofd, al zij het met twee stokken in hun handen. Hoewel de celesta meer mogelijkheden had, was het logisch dat de slagwerkers haar gingen bespelen, want piano spelen diende iedereen te leren. Een celesta kan naast meerklanken ook mooi arpeggios spelen. Daar hebben we op de synth een knopje voor :D

Wout

'dubcreator', wat je hier inbrengt is slechts een stukje taalkundige redeneringen, maar de taal is helaas niet toereikend genoeg om dit op te lossen. Taal is helaas ook niet logisch...
Momenteel drukken mijn vingertoppen op de toetsen van een computer keyboard, dus ben ik een toetsenist en nog wat verder doorgeluld behoort het celesta ingedeeld te worden bij de lessen informatica en is de muziekant die het bespeelt een computer nerd :D
:D Dat was nu ook de bedoeling, juist omdat (de nederlandse) taal niet logisch is. Er klopt gewoon geen :kont: van de instrument classificatie.
Een sax is een houtblazer omdat er een rietje in zit.
Zoals jij het stelt en in de boeken staat Aerofoon, vibrafoon etc is meer kloppend en een stuk logischer. Is een vribrator nou een Vibrafoon of een electrofoon :confused::D

...Is een vribrator nou een Vibrafoon of een electrofoon :confused::D
Zou ik audiologisch kunnen classificeren: onder de : "Uhhh... mmm.... wow!" Of sociologisch gezien onder "Sexisme". Maar in jouw voorbeeld onder de spelfouten :D

Wout

Goed, we dwalen af, want per slot is dit een marktplaats discussie, maar ik denk dat de topic starter toch niet zo heel erg snel een celesta zal vinden, laat staan aanschaffen.

Wout

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben :D
Maar aan de andere kant: je weet nooit hoe een koe een haas vangt.
Ik geef niet zomaar op.

... Een sax is een houtblazer omdat er een rietje in zit. ...
Volledig juist, want het rietje veroorzaakt het geluid. Maar ook het feit dat Adolphe Sax zijn instrument vanuit de klarinet ontwikkelde en dat was van hout. Zulke zaken tellen natuurlijk ook mee.
Natuurkunding kan de classificatie bekeken worden, maar ook qua 'afstamming', muzikaal gebruik, vorm, etc.
Een paar voorbeeldjes: handgeklap is niet een werkelijke ideofoon, want de handen trillen niet echt, maar de exposieve puls brengt de lucht om de handen aan het trillen, dus eigenlijk een aereofoon. De handen zijn slechts 'drivers', dus zouden er logischer wijs ook 'longínstrumenten moeten zijn... Hier wordt een lijn getrokken naar de 'nazaten' op instrumenten lijnen, in dit geval de kleppers en dat zijn ideofonen. Ook het gebruik is gelijk. Goed, dus dit instrument hedeft een plaatsje, ergens in een systeem.
Maar een tikkende koekkoeksklok? Het één-gats fluitje staat bij de aereofonen, maar het tikken dan. Geen muzikaal gebruik? Zelfs Abba gebruikte het ooit (Oei, da's geen muziek, natuurlijk, maar ze mogen weer, hoor :)) Toch luister ik altijd muzikaal naar dat tijdsmachientje.
Gestemde wijnglazen met een draaiende vinger? Paul McGartney en Boudewijn de Groot gebruikten het...

Classificatie is eigenlijk alleen maar leuk op de vrijdagmiddag onder de borrel: elkaar leuke probleempjes voorschotelen. En er is één grote uitzondering: de menselijke stem! Geen aerofoon nog membramofoon, maar gewoon de 'menselijke stem'.

Wout

En hoppa, bijna drie maanden later vangt deze koe dus toch een haas.

Ik heb een mooie celeste gevonden.
Of eigenlijk een kruising tussen een celeste en carillion.
Een ding met 2 klavieren van 2 octaven.
Een klavier is de celeste en de andere het carillion.

Zodra hij binnen is komen er plaatjes en soundjes.

Status
Please reply by conversation.
Back